Gå til innhold

Rosene beskjært


Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg tror alle lever. To av dem har EN kvist som ikke så død ut, men de fem andre lever tydelig. Men all lavendel ser stein død ut, og det samme gjør halvparten av staudene mine.. ikke bra.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Jeg har også beskåret, i går faktisk og meg dødsforakt - det er musører på bjørka et par km unna, det får holde. Ingen spesielt gode tegn på liv, men man kan jo håpe.

Og planta ut tagetes. Nemlig. Og kjøpt nye stauder. Det er jo oppsida av at noen stryker med - licence to plant-shop.

Skrevet

Jepp, og så spirer det så vanvittig i det jeg har sådd, så i morgen tror jeg at jeg må pirkle noe av det faktisk. Og greier jeg å holde liv i alt så blir det 200 kosmos, 100 kornblomster og en bråte med øyeblomst. Og frøken fryds kjøkkenhage tar form.

Skrevet

Jeg har en mann som har skamklipt rosene. Takke meg til stemødre som skamklipper ungene altså, de dør i hvert fall ikke av det :angry:

 

Ellers tror jeg jammen det blir vår hos oss i helgen. Da skal det frø i bakken (som skal bli til sånn ca 1000 solsikker og nesten like mange dufterter) og blomster i krukker. Sant det ikke er fare for frost nå lenger?

Skrevet

Forresten du lektor, jeg tror du er god språklig. Rett etter videregående hadde jeg et år som lærer på en barneskole. Veldig mange timer i en klasse, der var det en streng klasseforstander. Ved en anledning kom jeg til å si skjærte til ungene og de var himmelfalne. Neste gang de møtte Randi lærer, fortalte de lamslåtte hva Iiiik hadde sagt "Da må vi lære henne det en gang for alle" var svaret "Nå kommer hun aldri til å glemme at det ikke heter bærte eller skjærte, men bar og skar". Hun hadde helt rett, jeg har aldri glemt det. Det er faktisk med enn 20 år siden og jeg husker det fortsatt. Men så lurer jeg altså - er det lov å si og skrive skjærte nå?

Skrevet

Eg føretrekk å lukte på rosene. Alternativt å drikke rosévin.

Skrevet

Eg føretrekk å lukte på rosene. Alternativt å drikke rosévin.

 

Haha, skulle akkurat til å skrive noe lignende! ;) Beskjæringen- og all annen hageaktivitet forøvrig- overlater jeg til mannen. Han klipper plenen mens jeg nipper til rosévinen. Helt grei arbeidsfordeling! :D

Skrevet

Forresten du lektor, jeg tror du er god språklig. Rett etter videregående hadde jeg et år som lærer på en barneskole. Veldig mange timer i en klasse, der var det en streng klasseforstander. Ved en anledning kom jeg til å si skjærte til ungene og de var himmelfalne. Neste gang de møtte Randi lærer, fortalte de lamslåtte hva Iiiik hadde sagt "Da må vi lære henne det en gang for alle" var svaret "Nå kommer hun aldri til å glemme at det ikke heter bærte eller skjærte, men bar og skar". Hun hadde helt rett, jeg har aldri glemt det. Det er faktisk med enn 20 år siden og jeg husker det fortsatt. Men så lurer jeg altså - er det lov å si og skrive skjærte nå?

 

Jeg er ikke lektor i norsk, men i data.. men er ikke verst i rettskriving heller. Det er ikke lov å si skjærte enda beklager. Men jeg tror at med tiden vil alle sterke verb bli utvannet. Ord som skrivde og gådde brukes i stadig større grad. Og når mange nok gjør det blir det normalformen.

Skrevet (endret)

Trenger ikke å beklage til meg, jeg lurte bare på om det som har limt seg fast hos meg faktisk er riktig. Ille nok å huske pekefingeren til strenge Randi hvis det hun formante om var riktig, men hvis det var feil hadde det vært enda verre.

 

Jeg tror du har rett når det gjelder de sterke verbene. Dessverre.

Endret av Iiiiik
Skrevet

Ord som skrivde og gådde brukes i stadig større grad. Og når mange nok gjør det blir det normalformen.

 

Og løpte.

 

Jeg får gåsehud, og en vanvittig trang til å rive meg i håret mens jeg skriker.

Skrevet

Forresten du lektor, jeg tror du er god språklig. Rett etter videregående hadde jeg et år som lærer på en barneskole. Veldig mange timer i en klasse, der var det en streng klasseforstander. Ved en anledning kom jeg til å si skjærte til ungene og de var himmelfalne. Neste gang de møtte Randi lærer, fortalte de lamslåtte hva Iiiik hadde sagt "Da må vi lære henne det en gang for alle" var svaret "Nå kommer hun aldri til å glemme at det ikke heter bærte eller skjærte, men bar og skar". Hun hadde helt rett, jeg har aldri glemt det. Det er faktisk med enn 20 år siden og jeg husker det fortsatt. Men så lurer jeg altså - er det lov å si og skrive skjærte nå?

 

Jeg er ikke lektor i norsk, men i data.. men er ikke verst i rettskriving heller. Det er ikke lov å si skjærte enda beklager. Men jeg tror at med tiden vil alle sterke verb bli utvannet. Ord som skrivde og gådde brukes i stadig større grad. Og når mange nok gjør det blir det normalformen.

 

Eller sånn som jentungen min sier; "Sofie blimte (ble med) meg hjem", ""eg speis all maten min, "eg tass i buksa", "babyen smeil (smilte) te meg". Men så er hun da også bare fire år. ;)

Skrevet (endret)

Hørte noko mumling om mykje å gjere i hagen i dag igjen, og noko om at besta kunne passe gullet :(

Endret av ★
Skrevet

Dagens moral, lektorer kan ikke prikle. Så da er det leve eller la dø. De bestemmer selv. Mistenker i alle fall at de jeg prøvde å redde nå er dårligere stilt før jeg startet.. Ellers har jeg kastet alt som ikke tålte overvinting inne, det var en del. Vasket kasser og gjødslet. Og jeg har kjøpt meg en oppstammet margeritt. Den den er kjempefin.

Skrevet

Ord som skrivde og gådde brukes i stadig større grad. Og når mange nok gjør det blir det normalformen.

 

Og løpte.

 

Jeg får gåsehud, og en vanvittig trang til å rive meg i håret mens jeg skriker.

 

Skrevvde for din del, foxy?

 

Nei nå var jeg litt frekk. Jeg har drukket kirsebærlikør.

Gjest sug lut
Skrevet

Dagens moral, lektorer kan ikke prikle. Så da er det leve eller la dø. De bestemmer selv. Mistenker i alle fall at de jeg prøvde å redde nå er dårligere stilt før jeg startet.. Ellers har jeg kastet alt som ikke tålte overvinting inne, det var en del. Vasket kasser og gjødslet. Og jeg har kjøpt meg en oppstammet margeritt. Den den er kjempefin.

Vel, jeg prikler bare ikke, jeg. Det er brutalt, fatter ikke at ikke Amnesty er på banen. Jeg tar heller jobben med å så selv de minste frø drit-tynt, og så klarer de seg. I fjor sådde vi gulrøtter i melkekartong og fikk sånn ca ti gulrøtter i hver (enliters).
Skrevet

Og vi har etablert kjøkkenhage til frøken fryd. Den er søt og inneholder 10 ulike vekster, både blomster og grønnsaker. Og så tynt var ikke noe hun skjønte. Der blir det ca 100 gulrøtter på 20x50 cm. Jeg hører tynning. Men morsomt prosjekt da, spennende å se hva det blir av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...