Gå til innhold

Til dere som jobber nattevakter - om å snu døgnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å jobbe noen nattevakter. Forrige gang, for tre uker siden, syns jeg liksom ikke jeg klarte å snu døgnet helt.

Da la jeg meg litt senere kvelden før, stod opp til ca samme tid som når jeg jobber ettermiddag (da sov jeg litt kortere enn en vanlig natt), men sov et par timer midt på dagen før mann og barn kom hjem.

Skal ha nattevakt igjen til uka, og vil høre om noen her har noen tips?

Anonym poster: 7eafcb818b732c0024dba4f5c9d7440e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sover du når det er natt igjen?

Eller er problemet at du ikke klarer å snu dagen om til dag igjen? Sistnevnte problem har jeg hatt i mange år. Har funnet ut at jeg må drikke kaffe, og holde meg våken på dagtid de første dagene etter nattevaktene -for all del ikke legge seg å sove!. Så går det seg til etter som dagene går og det er på nattevakt igjen -_- Min er erfaring er at å være trøtt er en del av nattevakttilværelsen...

Anonym poster: c5fe789c29d2abbc6c5e60ae153f9537

Skrevet

Ser jeg var litt utydelig her ja... :)

Problemet for meg er egentlig å klare å holde det gående hele natta gjennom, og føle at jeg har kontroll på de pasientene jeg skal ha kontroll på. Nå er det flere nattevakter på jobb samtidig som meg, så det hjelper jo.

Men det er vel som du sier - å være trøtt er vel bare en del av det å jobbe natt... ;)

Skrevet

Jeg legger meg senere kvelden før, og sover igjen når barna er i bhg i ca 3t. Sover ikke noe em, men vet at det er det de fleste gjør. (Jeg har ikke mulighet til det). Ville kanskje prøvde å sove på em før du går da. Etter nv sover jeg 3t når jeg skal snu tilbake. Går kjempe fint, og er våken og "klar" i fht pasientene jeg passer på :) lykke til:)

Anonym poster: 3bb229c044825cd857247b116c391716

Skrevet

Takk for svar!

Noen fler? :)

Skrevet

Jeg har ikke jobbet så mye natt, men de månedene jeg har gjort det har det fungert å slappe mye av, gjerne duppe litt, ettermiddagen før første vakt. Deretter legge seg når man kommer hjem fra jobb, sove til 14-15. Etter siste nattevakt; tvinge seg selv til å være våken hele dagen.

Blir ofte kveld så tidlig som rundt 20:00, men da er man i hvert fall tilbake i vanlig rytme dagen etter.

Jeg har jobbet 3-4 netter i strekk, med fri en uke i mellom.

Anonym poster: d8081fb650ba149befe9b2db19ec2ffa

Skrevet

Jeg jobber kun natt. Etter siste vakt sover jeg Max 3 timer. Og på kvelden kan det hende jeg tar meg ett glass vin;) blir god og trøtt.

Uansett, viktigste for meg er å kun sove 3 timer, ellers blir jeg ikke trøtt på kvelden. Står passe tidlig opp dagen etter og så er jeg i rute igjen.

Skrevet

Jeg jobber kun natt. Etter siste vakt sover jeg Max 3 timer. Og på kvelden kan det hende jeg tar meg ett glass vin;) blir god og trøtt.

Uansett, viktigste for meg er å kun sove 3 timer, ellers blir jeg ikke trøtt på kvelden. Står passe tidlig opp dagen etter og så er jeg i rute igjen.

Skrevet

Takk igjen for tips!

Virker som (både her og andre jeg har forhørt meg med) at max 3 t søvn etter nattevakta er et godt triks for å snu tilbake.

Noen flere tips når det gjelder å snu til nattevakt?

Og nettene imellom når dere jobber f.eks to-fire netter etter hverandre, sover dere da hele foemiddagen/dagen (ca like mange timer som vanlig natts søvn) dersom det er mulig for dere, eller deler dere det gjerne litt opp i to bolker om dette lar seg gjøre...?

(Kanskje rare spørsmål, men må bare høre...)

HI

Skrevet

Jeg sover 3 - 4 timer den dagen jeg skal på nattevakt. Ellers kommer jeg meg ikke igjennom natten.

Imellom nattevaktene sover jeg så lenge og sammenhengende som jeg kan. Dvs fra 8.30 - 16.30 kanskje. Da er jeg skikkelig uthvilt. Mannen henter unger og lager middag.

Anonym poster: c5fe789c29d2abbc6c5e60ae153f9537

Skrevet

Jeg jobber bare netter, jobber 2 netter så fri fra 2 til 9 døgn før det er jobb igjen, i helgene er det 3 netter på rad. Jeg sover ikke noe på ettermiddag før første vakt, men sover fra 8.30 til 15.30 før vakt 2, og sover ikke på dagen etter den men legger meg kl 19 og er i rytme igjen når jeg da står opp kl 7 dagen etter.

Anonym poster: 7a0b170a5dc1fc34b5c73a3511fe1cdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...