Gå til innhold

NAV - fedrekvote - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mammapermen er snart over, men jeg har ikke noen jobb å gå tilbake til ettersom jeg var i er vikariat da fødselspermisjonen startet.

Far skal snart være hjemme med lillemann og jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Dette har jeg klippet fra NAV sine sider:

Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten?

Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 prosent foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 prosent.

Hva betyr dette? Jeg kan vel ikke få meg en 50 % stilling pluss være hjemme m far og barn og motta 50% lønn fra NAV? Jeg har jo brukt opp mine permisjonsuker..

Jeg synes de formulerer seg så dårlig. Altfor lett å misforstå.

Anonym poster: 7435fb6b2658a8525de15b5c65d9610d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr at:

1. NAV stiller ingen krav til at du skal gå ut i jobb når far tar ut fedrekvoten. Derav setningen "kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke". Du kan altså fint være hjemme mens far tar ut fedrekvoten (dvs. ulønnet permisjon, ferie, ikke noe jobb etc).

2. Når far tar ut fedrekvoten, kan mor samtidig ta ut inntil 50% foreldrepermisjon. For å velge denne løsningen må mor være i minst 50% jobb. For å benytte denne orsningen, må du selvsagt ikke har brukt påå alle dine rettigheter/uker. Du får naturlig nok ikke 50%"lønn" fra nav for å være hjemme når du har brukt opp din kvote med foreldrepenger.

Så i ditt tilfelle har du tre valg:

1. finne deg en jobb

2. være hjemme i ulønnet permisjon mens far tar ut fedrekvoten

3. søke dagpenger (dersom du har rettigheter til det)

Alternativt kan dere velge at du er hjemme i ulønnet permisjon alene fram til du finner deg en jobb og at far således utsetter uttak av fedrekvoten. I det store og hele vil kanskje det være mest lønnsomt.

Anonym poster: bbb4594f604c203d9dc5dd0c97b2157e

Skrevet

Tusen takk for ryddig og veldig forståelig svar : )

Anonym poster: 435fb150c66d2a8bd157dc29b66eb96c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...