Gå til innhold

Trenger hjelp (oppgaveoppsett/kilder)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Universitetsoppgave.

Hvis du har en bok av Janne Nilsen som er redaktør, hun er med på et par kapitler som er brukt, sammen med to andre. Skal jeg da skrive alle i kildelisten (hver for seg)? Altså, skal andre enn redaktøren være med i kildelisten (sånn I: Janne Nilsen (red.) Holder det å bare skrive redaktørens navn selv om hun har skrevet med noen andre i kapitlet, skal disse andre også oppgis i kildelisten. Det er snakk om tre ulike kapitler, der Janne Nilsen skriver med to andre. Skal de med?

Anonym poster: c66bf595abf34351797abcb7f72b25d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk på høgskolen så mener jeg vi da enten skulle ha skrevet henne og alle de andre. Eller vi kunne skrevet hennes navn + med flere. Tittel, forlag, utgivelsesår osv er selvfølgelig med uansett.

Men kan jo hende de har forandret reglene, så jeg ville undersøkt hva de krever. Hos oss stod det i en "brukermanual" for oppgaveskriving eller noe sånt.

Lykke til med oppgaven :)

Anonym poster: 956e0cdbd9722961e28939f60e3d850c

Skrevet

Jeg nevner alltid alle så sant det er snakk om fire eller færre forfattere. Ramser dem da opp i samme rekkefølge som de står på boken. Har aldri fått noen kommentarer på det, og jeg har levert veldig mange oppgaver på universitetsnivå.

Skrevet

Bruker du APA? Er det redaktøren som har kapittelet? Hvis det er en annen forfatter/forfattere som har skrevet et kapittel i en bok med redaktører, skal det stå slik i litteraturlisten:

Willis, K & Keller, M (2005). Blablabla(kapittelnavn). Olsen, J (Red.), blablabla (boknavn) (s.40-87). Oslo: Universitetsforlaget

Anonym poster: 75c514d104cb90ed64d3ebc96a0ac1ce

Skrevet

Bruk et bestemt kildeoppsett og følg det hele veien. Selv har jeg brukt Harvard stilen. Hvordan oppsettet skal være står nøye beskrevet. Kilder er meget viktig i de fleste høgskole/universitetsoppgaver, og viktig at det ikke blir feil eller rot med ulike kilde-"stiler".

Anonym poster: 7f187dfe762333497bc7dc26bdb8c56f

Skrevet

I løpende tekst skal forfattere av kapittelet refereres til, ikke redaktør, det kommer først frem i litteraturlisten. Hvis det er 6 eller flere forfattere nevnes første navn i løpende tekst: Henriksen et. al (2006) Hvis det er 3-5 forfattere skal alle nevnes første gang, og så et. al etter første navn (slik de står i boken) neste gang. Hvis det er 1 eller 2 forfattere skal begge navn nevnes hele tiden.

Skrevet

Jeg snakker ut fra APA, men det er jo viktig å vite hvilken referansestil du bruker. Noen ganger er det krav om å bruke bestemte referansestiler, så det ville jeg satt meg inn i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...