Gå til innhold

Er det lov å si i fra om viltre unger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha navnefest i helgen og har invitert nær familie også med små barn.

Forrige helg var vi i konfirmasjon i samme "gren" av familien og min manns kusine hadde med seg sin tre år gamle gutt. Jeg hadde ikke møtt han før.

Han var en villmann fra første stund og foreldrene gjorde knapt noe for å roe han.

Han hadde ikke med noen leker, ble fôret med kaker og brus og de dro ikke hjem før kl 21 (og de har nesten en time å kjøre).

Min manns onkel holdt tale til sin sønn, men den var det knapt noen som hørte og når min datter skulle sove i vognen stormet han inn og vekket han henne selv om jeg hadde satt henne på kjøkkenet (med babycall.)

Jeg har overholdet ikke noe i mot at unger skal få være unger også i slike settinger, men er det for mye å be om at foreldrene tar seg av de og ikke herje rundt?

Her snakker jeg ikke lek og latter, men voldsom turbo fra kl 16 til kl 21.

Nå gruer jeg meg litt til navnefesten, særlig fordi hun kommer alene med gutten.

Jeg har vært med ting med barn på den alderen flere ganger, men da passer foreldrene på.

Anonym poster: 2bcaf4a4dddbe2924f65acb82435b24f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt sier man fra at de får ta ungen ut om han blir helt rabiat, sånn går det ikke an å oppføre seg. Til og med min treåring skjønner at det ikke nytter å henge i taket om han vil være med på moroa.

Anonym poster: 3eabc6fc89f6fef989d713d7846419ea

Skrevet

Jeg hadde lett bedt dem roe ned ungen eller ta ham med ut. Tar heller ikke fem øre for å irettesette et barn som bryter mine regler i mitt hus, enten det gjelder å grise med mat (snakker ikke om naturlig søl små unger ikke kan unngå altså), hoppe i sofaen, rope innendørs, plage katten, dra i duken, dra bøker ut av bokhylla, spise i sofaen etc. Vanligvis tar foreldrene tak i det selv så det ikke er nødvendig, men ikke alle gjør det, og i mitt hus gjelder mine regler.

Anonym poster: 3e56c2f3cfc8b716083aea1c862d501d

Skrevet

Jeg tar ikke fem øre for å irettesette uoppdragne barn dersom foreldrene ikke bryr seg

Skrevet

Kaker, brus og være i selskapet til 21 synes jeg ikke er rart for en treåring, men om han var så urolig at folk ikke hørte talene eller han ødla ting burde foreldrene sagt noe.

Kan du ikke ringe foreldrene og avtale at de tar med litt leker denne gangen hvis dere ikke har ting som passer selv?

Anonym poster: 7587c2fe662a27d99d63c154353d220d

Skrevet

Klart det! Jeg er veldig glad i barn, men jeg hater "ungemas" og støy - det er STOR forskjell på lekelyder og bråk!

Jeg irettesetter andres barn uten å blunke.

Bruker de samme formuleringene som på skolen eller i barnehagen: "Gå på bena dine inne", "Bruk innestemmen din", "Sparkesykkel er en uteleke" osv.

Skrevet

Klart du kan gi beskjed! Har selv en vilter 3-åring nå (og eldre roligere barn), men vi forsøker alltid å holde henne rolig i slike sammenhenger, eller tar henne med ut under taler ol dersom hun ikke vil være rolig. Og leker, DS og bortlåning av mobil blir hyppig brukt i slike settinger.

Det eneste jeg stusser litt over er at du reagerer på at barnet får kaker, brus og at de blir til kl 21. Skal ikke barnet også få kose seg med kakene da? Og de fleste barn tåler fint å holdes våken noen timer ekstra en og annen sjelden gang. Vi blir gjerne til kl 21-22 på slike ting selv om vår 3-åring normalt legger seg i 19.30-tiden og vi tidvis har lang vei hjem. Hun sovner jo bare i bilen og så bærer vi henne i seng hjemme. Tar bare med pysj og tannkost og steller henne før vi drar. Det samme gjelder han på 5 år.

Anonym poster: 69af88bf69ff6736022920da19482cec

Skrevet

Klart du kan gi beskjed! Har selv en vilter 3-åring nå (og eldre roligere barn), men vi forsøker alltid å holde henne rolig i slike sammenhenger, eller tar henne med ut under taler ol dersom hun ikke vil være rolig. Og leker, DS og bortlåning av mobil blir hyppig brukt i slike settinger.

Det eneste jeg stusser litt over er at du reagerer på at barnet får kaker, brus og at de blir til kl 21. Skal ikke barnet også få kose seg med kakene da? Og de fleste barn tåler fint å holdes våken noen timer ekstra en og annen sjelden gang. Vi blir gjerne til kl 21-22 på slike ting selv om vår 3-åring normalt legger seg i 19.30-tiden og vi tidvis har lang vei hjem. Hun sovner jo bare i bilen og så bærer vi henne i seng hjemme. Tar bare med pysj og tannkost og steller henne før vi drar. Det samme gjelder han på 5 år.

Anonym poster: 69af88bf69ff6736022920da19482cec

Selvfølgelig skal unger få kose seg med kakene, det var ikke det jeg mente.

Denne gutten badet nærmest på kakebordet og fikk ikke noen form for begrensning.

Og når gutten nærmest ber om å bli lagt syntes jeg at klokken 21 var lenge for han.

Skrevet

Inviterer dere din manns kusine med fam til navnefest? Det må bli en stor fest. Om du ikke har sett sønnen før kan dere vel ikke ha så tett kontakt. Sporet litt av fra spørsmålet ditt. Klart det er lov til å si ifra. Er jo deres fest.

Anonym poster: 2d8f06077dcd67df50277831d018e6dc

Skrevet

Inviterer dere din manns kusine med fam til navnefest? Det må bli en stor fest. Om du ikke har sett sønnen før kan dere vel ikke ha så tett kontakt. Sporet litt av fra spørsmålet ditt. Klart det er lov til å si ifra. Er jo deres fest.

Anonym poster: 2d8f06077dcd67df50277831d018e6dc

Det er en av grunnene til at vi har invitert alle, vi har bodd på en annen kant av landet og flyttet hjem til min manns by. Ikke bare feirer vi vår datter men også en fin mulighet for å møtes skikkelig på begges sider. Dessuten er det kun snakk om en kusine med familie utenom våre nærmeste.

Skrevet

Dette fikk meg til å tenke på noe.

Jeg var i konfirmasjon i helgen, og i selskapslokalet sto det et piano. En mor tok med ungene sine på 2 - 4 år og lot dem klampre vilt løs på pianoet, mens vi alle spiser. Jeg satt rett ved pianoet, og det var ikke hyggelig for å høre på for å si det slik. Til og med ungene mine holdt seg for ørene :P Jeg passet på å gå bort og lukke pianoet da de gikk vekk fra det en liten stund, tenkte at de kanskje tok poenget da... Men tror dere ikke kjerringa gikk tilbake til pianoet to minutter etterpå, og samme regla en gang til... :mellow:

Anonym poster: a28f07becf72d73ddd07332f0dece377

Skrevet

Huff.

I mitt bryllup ble min nevø så høylydt at min svigermors tale nesten ble ødelagt.

Talen var jo til meg og min mann, så jeg kunne jo ikke avbryte for å snakke til gutten. Men at min søster ikke reiste seg og tok med seg ungen ut er for meg et mysterium.

Har det på film, og mye av talen er rett og slett uforståelig pga en liten turbo som løper rundt.

Så, om du vet han er aktiv, så snakk med moren. Evt ha med en datamaskin eller iPad med en film eller to på;)

Anonym poster: 7ab9a2d632a8d9284fc3131d166dd762

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...