Gå til innhold

Ta permisjon sammen?


Stella Maris

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skjønner meg ikke helt på disse permisjonsreglene.

Slik jeg leser det så er 6 uker forbeholdt mor, og 14 far, og resten kan fordeles som man ønsker? 3 av mors 6 uker skal tas før termin, og om barnet blir født feks 1mnd før termin faller disse 3 ukene bort fra det totale antallet uker?

 

For at vi skal få foreldrepenger(?) under permisjonen, så kan kun en av oss være hjemme? stemmer det? Så om vi planlegger å reise bort si 2-3mnd under permisjonen, så er det kun en av oss som får foreldrepenger og en av oss mister disse?

 

Ser det er flere diskusjoner i forhold til hvor lenge mor skal være hjemme, hvordan ukene skal fordeles osv. En del argumentasjon går på at mor ikke trenger å være hjemme mer enn 6mnd for å fullamme, og at man etter dette kan ha ammepauser på jobben, og derfor kan/bør far være alene hjemme med barnet, for at de skal knytte bånd... skal ikke gå inn i akkurat den diskusjonen.. Men lurer da på en ting. Jeg har en jobb hvor jeg er bortreist en uke om gangen... hvordan skal jeg da kunne ta ut ammefri? Jeg vil jo sannsynligvis miste melken forholdsvis fort, og kan ikke amme(om ikke fullamme) i det året halvannet jeg ønsker å amme. Om jeg da velger å ta ut permisjon uten lønn og være hjemme, så vil min mann miste foreldrepengene fordi jeg er hjemme? Så da blir vi to personer hjemme uten lønn?

Eller er jeg helt på bærtur nå?

 

Synes dette her er vanskelig å sette seg inn i. All erfaring med NAV tilsier at en skal vite hva en vil og hva en har rett på/hvordan ting kan løses, før man går å spør om hjelp og info...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mer enn seks uker som er forbeholdt mor, jeg husker ikke eksakt tall. Det står på nav.no

Det stemmer at tre uker tas før fødsel og bortfaller om barnet fødes tidligere.

 

Dere kan ikke begge motta foreldrepenger samtidig. Det er fullt mulig at en av dere mottar foreldrepenger og den andre tar ut ferie. Permisjonsordningen er ikke laget for at dere skal kunne ta 2-3 måneder familieferie.

 

I forhold til amming kan du f.eks pumpe og gi flaske, eller be om tilrettelegging på jobb som gjør at du ikke reiser bort så lenge, eller bytte jobb.

 

Anonym poster: 9e90ae58ef16c1ce28a43f0f23fb4c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er klar over at ordningen ikke er laget for at vi skal dra på ferie, men er vår mulighet til å få tilbragt litt tid(mer enn en kort uke om sommeren)med barnets besteforeldre(hvor en har begrenset tid igjen å leve) som ikke bor i Norge :)

Jeg forstod det sånn at si jeg går hjemme i 6mnd for å fullamme, og så skal mannen ha resten av permisjonen, så vil han miste foreldrepengene fordi jeg og er hjemme. Men da har jeg kanskje misforstått da. Ingenting er bedre enn det. Ikke like lett å navigere i informasjonsjungelen alltid.

 

Er ikke så lett å pumpe og gi flaske når jeg ikke er fysisk i nærheten av hverken mannen eller barnet, eller har mulighet til å fryse ned(vet ikke om det går en gang) melken jeg evt pumper.

Er dessverre ikke alle jobber man kan tilrettelegge så det passer med amming og spebarn.

Bytte jobb er nok ikke et alternativ, siden jeg både trives veldig godt i jobben min, og å få seg ny jobb når man er gravid, eller midt i en permisjonsperiode, ikke akkurat er det letteste. Er ikke akkurat drømmearbeidssøker i denne perioden jeg er i nå er jeg redd.

 

Men greit å finne ut av ting tidlig, sånn at vi evt får lagt av det vi trenger av penger for å klare å gå hjemme så lenge som vi ønsker. Så får vi se om det blir på ene eller andre måten. Om vi velger et sabbatsår hos svigerforeldrene, går hjemme en og en, eller går hjemme begge to. Om det er jeg eller mannen som blir hjemme lengre. Men akkurat det med ammingen ser jeg på som en utfordring som ikke blir sååå lett å løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være hjemme i ubetalt permisjon eller ha ferie når mannen tar ut fedrekvote og mottar foreldrepenger. Så hvis du tar ubetalt permisjon, kan dere ta 3 mnd fri sammen mens pappan har pappaperm. Skal mannen ha mer enn de 12-14 ukene pappaperm, må du jobbe tror jeg.

 

Du kan jo pumpe når du er borte den uka på jobb, for å opprettholde melkeprodukjsonen. Trenger ikke ta vare på melka da, baby kan jo få mme i flaske av far når du er borte også kan du amme når du er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Du går jo ikke hjemme i kun 6 måneder for å fullamme, og så blir du kastet ut i jobb igjen ;) Dette bestemmer du og mannen selv. Du kan jo ta alle ukene i fellespotten,og få totalt 35/45 uker hvorav kun 3 skal tas før fødsel. Du vil da være hjemme i mer enn 6 måneder. Pappaen kan ta sin fedrekvote på 12/14 uker og kombinere det med ferie hvis han vil være hjemme lenger. Sånn kan det hvertfall gjøres slik at du får være hjemme og amme lengst mulig. Pappaen kan jo også ta ulønnet permisjon i kombinasjon med fedrekvote og ferie. Da strekker dere jo permisjonen ganske langt :)

 

Anonym poster: 85b48b4eb3bb4f410e939f522ff3bdb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...