Gå til innhold

Hjelp! svangerskapskvalme :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der var jeg jaggu grAvid igjen... Ikke planlagt, men likevel ønsket :)

De siste dagene har kvalmen eskalert til taket :( måtte sluntre unna litt på jobb i dag, og det blir lagt merke til! Når jeg kom hjem forverret det seg, og jeg lå i fosterstilling i tre timer i senga uten å lee en muskel.

Jeg var også kvalm i forrige graviditet, men ikke denne altoppslukende paralyserende kvalmen som nå. Sist hadde jeg dessuten bAre meg selv å tenke på, nå har jeg jo ei lita villstyring på 16 mnd å ta vare på.

I tillegg til kvalmen er jeg sinnsykt trett. Så når går det An å be om sykemelding? Dette går utover jobben og familien, men innimellom er det så klart gode timer der jeg fungerer greit. Kan noen komme med litt input eller litt motivasjon?

Ps: dette ble tidenes klageinnlegg :( når ting bedrer seg skal jeg love å komme sterkt tilbake med fortellinger om rosenrøde skyer og lykkelig gravid innlegg ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!

Slet selv denne gangen,kastet opp daglig fra uke 7 og frem til fødsel.

Synes absolutt du skal få deg en sykemelding sånn at du får kommet deg, og samtidig ha overskudd til mini.

Jeg måtte innse begrensningene mine og kaste inn håndkle i uke 9, prøvde først 1 mnd med 50%, ble så 100% sykemeldt frem til uke 30. Jobbet deretter 25% frem til permisjon.

Jeg syntes ikke det var så veldig stas ovenfor arbeidsgiver å være sykmeldt så lenge men jeg hadde ikke noe valg, kroppen jobbet imot meg så jeg hadde ikke mer å gå på.

Lykke til uansett, håper du slipper å gå hele graviditeten med kvalme - du har min dypeste medfølelse!

Prioriter ihvertfall deg selv og mini :)

Anonym poster: 3673e675bbfe01713e313b1443b99baf

Skrevet

Forresten; ingefærøl, Knott og appelsiner reddet mange dager med kvalme her - anbefaler et forsøk :)

Anonym poster: 3673e675bbfe01713e313b1443b99baf

Skrevet

Vitamin B6 og akupunktur sammen bruker å ta de fleste svangerskapskvalmene etter min erfaring.

Apoteket har pyridoksin, vit. B6, i 40 mg tabletter. Ta to av disse i noen dager, deretter en om dagen. Ta noen få akupunkturtimer også. Og så kan du kjøpe sånne SeaBand som legger press på akupunkturpunktet på underarmen som er kroppens viktigste kvalmestillende punkt. Vær nøye med plasseringen slik at du er sikker på at du treffer punktet, og så kan du i tillegg trykke det hardere på plass og "massere" der flere ganger om dagen.

Gratulerer og lykke til :)

Anonym poster: 4b399c83190b1164566514f2d059f8df

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det er ingen bestemt tid det er lov å bli sykemeldt, er du dårlig og sliter med jobben og hverdagen, så snakk med legen! Ingen andre vil ta vare på deg, din kropp og fosteret, om ikke du selv gjør det. :)

Og gratulerer :)

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger. Sea band har jeg, og har hatt de på i hele dag, uten virkning. Og jeg har fulgt "oppskriften". Spørs om jeg får i meg knott, men kan kjøpe i tilfelle. Vitamin B6 har jeg ikke hørt om, men skal ta meg en tur på apoteket å forhøre meg.

Ja jeg får ta en tur til legen, kan ikke skade. Jeg jobber i helsevesenet og vet jo selv hvordan det er å jobbe med noen som ikke gir 100 %. Det blir mye ekstraarbeid på kollegaene, og det skaper stor irritasjon.

Skrevet

Jeg hadde dødd (nesten) uten afipran som legen skrev ut, tok det verste av kvalmen. Og pepsi max:)

Lykke til!

Anonym poster: 78fa9848b4c136e442d5c57778a910a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...