Gå til innhold

Jeg lyver så mye....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og jeg får ikke til å stoppe. Jeg vil så veldig-veldig gjerne slutte, men det går bare ikke!

Det er slike hvite løgner jeg kommer med hele tiden, jeg pynter på ting. Noen ganger lyver jeg uten å skjønne hvorfor jeg gjør det når jeg har aldeles ikke har hatt noen grunn. Det kan være som f.eks at noen spør når jeg la meg i går så lyver jeg om at jeg la meg en time tidligere eller senere. Det henger jo rett og slett ikke på greip.

Når jeg var i tidlig tennårene flyttet vi til en ny plass noe som gjorde at jeg måtte bytte skole. Når jeg kom dit ble jeg "nødt" til å lyve å pynte på ting for at jeg skulle passe inn - siden den gang har jeg ikke klart å slutte. Jeg føler meg bare så utrolig dum, jeg sitter her nå i begynnelsen av 30 årene og enda klarer jeg ikke å slutte. Det er så utrolig tungt å ha det slik.

Råd??

Anonym poster: c201be6e51e5ec0b6ff37a51766c217b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lystløgner, heter det, og det er en egen diagnose. Som regel trenger man behandling for å greie å slutte.

Anonym poster: 197f9cb55ce272c88aa7f6b57e1855cb

Skrevet

...og jeg får ikke til å stoppe. Jeg vil så veldig-veldig gjerne slutte, men det går bare ikke!

Det er slike hvite løgner jeg kommer med hele tiden, jeg pynter på ting. Noen ganger lyver jeg uten å skjønne hvorfor jeg gjør det når jeg har aldeles ikke har hatt noen grunn. Det kan være som f.eks at noen spør når jeg la meg i går så lyver jeg om at jeg la meg en time tidligere eller senere. Det henger jo rett og slett ikke på greip.

Når jeg var i tidlig tennårene flyttet vi til en ny plass noe som gjorde at jeg måtte bytte skole. Når jeg kom dit ble jeg "nødt" til å lyve å pynte på ting for at jeg skulle passe inn - siden den gang har jeg ikke klart å slutte. Jeg føler meg bare så utrolig dum, jeg sitter her nå i begynnelsen av 30 årene og enda klarer jeg ikke å slutte. Det er så utrolig tungt å ha det slik.

Råd??

Anonym poster: c201be6e51e5ec0b6ff37a51766c217b

Hvordan vet vi om du snakker sant nå da? Kanskje dette også er løgn?

Hahahaha

Anonym poster: aee95e3580457872769fc0f26ce4bd98

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å gå til psykolog. Der vil du lære strategier som gjør at du klarer å slutte å lyve.

Anonym poster: d8776b1eb9adedde8156596cdfeee1e7

Skrevet

Lystløgner, heter det, og det er en egen diagnose. Som regel trenger man behandling for å greie å slutte.

Anonym poster: 197f9cb55ce272c88aa7f6b57e1855cb

Nei, det finnes ingen egen diagnose som heter dette, men patologisk løgnaktighet regnes som en del av en annen diagnose.

Det er forskjell på å huske feil, komme med små hvite løgner en sjelden gang, og å bevisst lyve og utelate noe viktig. Hvis du mener at du spontant ofte gjør det siste, så har du noe du med fordel kan jobbe med hos deg selv, for det kan ellers komme til å skape problemer for deg :).

Når det er sagt så har jeg selv hatt en venn som etter et tungt samlivsbrudd var langt nede, og selv ble overrasket over at hun selv kom med mange slike løgner du beskriver. Det gikk heldigvis over etter en stund.

Hva man husker ved en og samme hendelse kan være en ting på ett tidspunkt og noe annet en dag man er i et annet humør, begge deler er i slike tilfeller selvfølgelig like sant selv om historien kanskje høres litt annerledes ut og har fått flere detaljer siden sist. Livet og hendelser er fullt av nyanser :).

Anonym poster: 8bb1113bb735d6ba50a7d15bd6d67743

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...