Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #1 Skrevet 7. mai 2013 av barnefar? barnet er hos pappan sin annenhver helg og han betaler 2500 kr i barnebidrag. han har ingen klær liggende hjemme hos seg som tilhører barnet, derfor sender jeg med klær herfra. det er helt greit, men jeg syns ikke det er greit at han aldri skal kunne bidra med noe utenom barnebidraget. han kan aldri kjøpe regnsett eller støvler, og ikke innendørs-klær heller. en gang spurte jeg om han kunne kjøpe ny vårjakke til barnet for den gamle var for liten og jeg hadde lite penger akkurat da, joda skulle la seg gjøre det. fikk nærmest bakoversveis når far kommer med ei jakke som har gått i arv og i tillegg var 3 str for stor!!!! det er jeg som hele tiden må sørge for at barnet har nok klær og utstyr både i 2 hjem og i barnehagen, og jeg blir frustrert når barnet kommer hjem fra far med f.eks en helt ny parkdress (som jeg har kjøpt) som er full av smøring/olje osv. han kan klage på at jeg sender med for lite sokker eller strømpebukser, men han har aldri tenkt på at han faktisk kan kjøpe et par sokker og ei strømpebukse selv.... jeg har vært alenemor siden barnet ble født og frem til for 2 år siden, så jeg har hatt mange utfordringer når det gjelder innkjøp av klær og utstyr barnet trenger og har kjøpt mye brukt pga dårlig økonomi. i noen tilfeller hvor jeg da har spurt barnefar om han kan kjøpe noe barnet trenger har jeg fått beskjed om at barnebidraget skal dekke alt til barnet. jeg er for så vidt enig i det, men samtidig tenker jeg at det er lov å bidra litt utenom og kjøpe noe til barnet fordi det gleder deg. ble langt og rotete dette her, men håper noen forstår hva jeg mener :-) Anonym poster: 0b36e2c8f907e99d4da008a0d63178e3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #2 Skrevet 7. mai 2013 Høres ut som en pappa som ikke vil involvere seg mer enn akkurat nødvendig. Synd, man skulle jo tro at man som voksen klarte å se hva barnet trenger, og ha LYST til å kjøpe det. 2500kr i mnd er jo ingenting, når det skal dekke ALT. Anonym poster: c782e63691037629dac5f48be51289e9
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #3 Skrevet 7. mai 2013 Kan og kan... juridisk sett har han helt rett. Barnebidraget skal dekke alt. Moralsk sett er jo noe annet, men det høres jo ikke ut som du vil komme noen vei med det. Anonym poster: e54e21cae44d0d36b8fe10430e105133
*Lissi* Skrevet 7. mai 2013 #4 Skrevet 7. mai 2013 Jeg får 3600,- for to barn, så synes ikke 2500,- for ett er lite. Har det akkurat slik som deg. BF har aldri vert med å dekket noe mer. Så klær, idrettsaktiviteter, sykkel, ski o.s.v. er det jeg som betaler. Han er vel heller ikke pliktig til å betale noe mer.
DaTuMa Skrevet 7. mai 2013 #5 Skrevet 7. mai 2013 Jeg vil si det er ditt ansvar å stå for klær og yttertøy. Men at far burde ha innetøy liggende hos seg som han kjøper selv. Fradraget i bidrag for annenhver helg er ca 1000kr, så det burde ikke være noe problem for han å kjøpe innetøy. Evt kan du si at du kan stå for klær hvis bidraget økes med 1000kr
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #6 Skrevet 7. mai 2013 jeg klager ikke på størrelsen på bidraget, men jeg har vel kanskje et ønske om at han kunne bidratt mer for barnet på flere områder? vet ikke helt, men jeg er en sånn person som setter pris på å gi til andre. så hadde det vært meg så hadde jeg kjøpt noe til barnet uten at det sto på lista over nødvendige ting akkurat nå, jeg hadde gjort det av glede. og hvis vi må bytte samværshelg eller hoppe over ei helg så sier han at barnet er så mye hos han likevel så om vi hopper over ei helg så går det bra. hallo???? syns ikke 2 helger i mnd er mye..... kan nevne at barnefar bor 1,5 t unna.... hi Anonym poster: 4f713db24ccb68a6e6656e14d4044a64
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #7 Skrevet 7. mai 2013 Jeg vil si det er ditt ansvar å stå for klær og yttertøy. Men at far burde ha innetøy liggende hos seg som han kjøper selv. Fradraget i bidrag for annenhver helg er ca 1000kr, så det burde ikke være noe problem for han å kjøpe innetøy. Evt kan du si at du kan stå for klær hvis bidraget økes med 1000kr Klær er vel beregnet i de 2500, og hvis mor mener han skal holde klær selv skal han betale mindre i bidrag. Fratrekket på 1000 kr er beregnet til mat og aktiviteter. Anonym poster: fe42d1c1cbffe9a5c950784b9c42ae9d
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #8 Skrevet 7. mai 2013 Bidraget fra far + det du som mor skal dekke skal igjen dekke ALT barnet trenger, bortsett fra mat og aktiviteter når far har samvær. Anonym poster: ab2ee1f692c986fd511bad99847e71fb
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #9 Skrevet 7. mai 2013 i praksis vil det jo si at barnefar slipper billig unna alt som har med barnet å gjøre så lenge han betaler bidrag....for alt blir jo veid i penger i dag.... Anonym poster: 4f713db24ccb68a6e6656e14d4044a64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå