Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #1 Skrevet 7. mai 2013 Siden i høst har bhg drevet med salg av vafler,kaker,brød, og kunst. Dette er penger som skal gå til turer i bhg. Trenger ikke være lange turer, men en buss tur til en gård eller slikt. Dette er salg så og si hver fredag. Merker at nå er vi lei av å sponse dette. Bhg satte opp matsummen i vinter med 100 kr pr unge.Betaler nå 350 kr pr unge til mat. Reagerer veldig når vi ser at pengene blir brukt på å selge mat som foreldre igjen må betale for. Barna blir lovet at foreldre skal kjøpe når foreldre kommer. Ikke alle foreldre som har råd til dette hver uke. Syns det er greit å drive med slikt noen få ganger og da ha et mål pr år ca. men å ha slike salg hele tiden for å dra på turer det reagerer ejg på. Vi betaler 4631 kr for to barn pr måned. Vi betaler av dette 700 for mat. Igjen må vi betale 15 kr for vaffel,brød eller kake. for da to barn en gang i uke. Syns dette er alt for mye. Er det lov å klage til bhg om dette?? Syns det har tatt av litt. Anonym poster: 7708d6f884e9eeac937deffe62a82308
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #2 Skrevet 7. mai 2013 Jeg hadde tatt det opp med barnehhagen. Det er mye penger, selv om det "bare er en liten sum" hver gang. Men jeg hadde også kommet med forslag til hva de kunne gjøre - om de kunne hatt kake og kaffe en gang i måneden kanskje. Synes det var ofte med omtrent hver fredag. Ikke alle har tid til å sitte ned og ta en kaffe og kake før de skal hjem - eller rett på hytta eller besøk for eksempel. Og dumt å proppe seg full av kake når man skal hjem og lage middag. I barnehagen til mini betaler de turpenger hvert halvår - 150 kr. Dette dekker tur til Akvariet og strutsefarmen samt om de vil ta seg en bytur. Kanskje foreslå noe slik? Anonym poster: 421a5ee6438a2b7a1d8beae55129764a
Gjest 5 andre Skrevet 7. mai 2013 #3 Skrevet 7. mai 2013 JA! Det bør du snakke med bestyrer om. Kan ikke skjønne at de gjør det slik. Turer skal ikke finansieres på den måten. Jeg har aldri hørt at barnehager gjør slik. I vår barnehage selges det lodd en gang i året, og det går til FAU og sosiale tiltak i regi av foreldrene.
Juniprinsen<3 Skrevet 7. mai 2013 #4 Skrevet 7. mai 2013 Ville kontaktet leder i fau. Det styret der hadde ikke jeg orket hver fredag, da vil man jo hjem og kose seg med familien sin!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #5 Skrevet 7. mai 2013 700kr i mat pr måned? Å dæven døtte, det var blodpris, syns jeg! Jeg har selv 2 barn i brhg, og jeg betaler 400kr tilsammen. Og da er alt av mat og drikke, 3 måltider pr dag, inkludert. Og i tillegg måtte kjøpe mat hver uke på "salg"? Oh lord! Jeg hadde glatt protestert og heller foreslått en dugnad ala varetelling i en butikk eller noe om de er så i beita for penger Anonym poster: a0c068a5e6763080106bda1843624ab1
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #6 Skrevet 7. mai 2013 Du må ta det opp med FAU. Det er best om slike tiltak både opprettes og avsluttes med hele foreldregruppa involvert. Anonym poster: b5889290eb04f59107814c387ca89592
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #7 Skrevet 7. mai 2013 700kr i mat pr måned? Å dæven døtte, det var blodpris, syns jeg! Jeg har selv 2 barn i brhg, og jeg betaler 400kr tilsammen. Og da er alt av mat og drikke, 3 måltider pr dag, inkludert. Og i tillegg måtte kjøpe mat hver uke på "salg"? Oh lord! Jeg hadde glatt protestert og heller foreslått en dugnad ala varetelling i en butikk eller noe om de er så i beita for penger Anonym poster: a0c068a5e6763080106bda1843624ab1 Eller kanskje betale 30kr ekstra pr barn i brhgregning i måneden og heller sluppet dette styret? Anonym poster: a0c068a5e6763080106bda1843624ab1
Gjest FinogFjong Skrevet 7. mai 2013 #8 Skrevet 7. mai 2013 Matpengene skal gå til selvkost, altså det maten koster (og evt. hva det koster å ha en ansatt til å sette ut og inn, deltar derimot barna som et "opplegg" går dette under ordinær drift, og kun mat skal regnes!). Dere skal hverken sponse ansatte, eller foreldres mat. Dette skal holdes i et separat regnskap fra øvrig drift i bhg, og foreldre har fullt innsyn i dette på oppfordring. Barnehagen har heller ikke lov til å kreve foreldrebetaling ut over maksprisen, og slik tombolavirksomhet på fast basis er heller ikke lovlig. Her må FAU på banen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå