Gå til innhold

Skal vi som naboer i boretslag finne oss i dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så dritt lei av alle katte naboene mine. Jeg bor i boretslag (rekkehus) som liksom skal ha restriksjoner om dyrehold. Men så mye katter som vrimler rundt her så virker det som styret gir totalt f*** i dette.

De siste 2 årene har vi slitt med at vi ikke kan ha dører og vinduer oppe om sommeren, for hvis vi går ut av rommet en liten stund så kan du banne på at det kommer inn en katt. Til og med i 2. etg kommer katte kreka inn. Jeg skulle legge meg en kveld, da lå det f*** meg en katt å sov i senga vår. Uansett hvor jeg snur meg så er det en katt.

Til nå har jeg ikke sagt noe høyt, men om noen uker blir babyen vår født. Hvordan skal jeg tørre å la babyen sove ute med alle disse kattene rekende rundt?

Jeg bor på Hamar og til dere som bor i området så har vi jo alle fått med oss katten som tok livet av en baby ved å krype ned i vogna å legge seg oppå babyen for et par år siden.

Hva skal til for at styret gjør noe med dette problemet? Det er ikke bare jeg som irriterer meg over dette. Naboen sa i fjord at han ved en anledning telte 7 katter i Hagen sin samtidig. Må jeg starte en underskrifts kanpanje? Er det slik at vi som ikke har katt må ha netting foran alle vinduer og dører og det er våres problem.

Ja nå føler jeg meg som ei skikkelig survekjærring. Kommer sikkert til å få sure kommentarer av katteeiere og alle andre som er på krigsstien.

Hadde du turt å la babyen din sove ute i vogn hvis du hadde hatt det slik der du bor? Jeg tar gjerne mot tips.

Anonym poster: 16d4888f5e4f9e7bb5c8fb5137129807

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere ikke et styre da? Be om et møte med styreleder, snakk med andre naboer slik at dere står sterkere sammen. Ellers får du forlange at borettslaget setter opp kattenetting eller hva faaen som holder katter ute fra hus, for det er jo ikke din økonomi det skal gå utover!

Og ja, jeg hadde også vært bekymret om jeg hadde satt ut babyen min for å sove i vogna si om det hadde vært så forferdelig mange katter rundt oss.

Det er på tide at styret våkner, for disse kattene pisser jo og driter jo over alt!

Anonym poster: de561ee522f92a6fa9bed53df5c50391

Skrevet

Jeg elsker katter, men selv jeg syns det du beskriver er frustrerende. Er sånn her også , må følge med når vi lufter, og ha kattenett på vogna. Man får dessverre ikke gjort så mye annet :( Vi har en høflig nabokatt da, han kommer aldri inn, setter seg bare i døråpningen, og mjauer engang for å se om vi kommer, hvis ikke går han igjen. Hadde alle vært sånn hadde det vært ok ;)

Finnes jo sånne anti katte spray osv man kan forsøke da?

Anonym poster: 6df258e2cf4e9d77b891277da0dacd39

Skrevet

Skjønner deg veldig godt. Jeg tør sjelden la baby sove ute uten at jeg sitter like ved, har alltid latt barna mine sove inne pga disse kattene... Jeg tør ikke ta sjansen, hjelper ikke med kattenett, jeg tør ikke uansett. Har vokst opp med katt selv, men liker dem ikke, særlig ikke når dem driter i hagen min;)....

Anonym poster: a167d8c57df12334982ff56408c5a536

Skrevet

Faren for at et barn blir kvalt av en katt er minimale. Er det i det heletatt noen som vet om beviste tilfeller?

Anonym poster: 32fdcacffc6b54e74a259e1c2a6fcc52

Skrevet

Faren for at et barn blir kvalt av en katt er minimale. Er det i det heletatt noen som vet om beviste tilfeller?

Men er det egentlig poenget her da?

Hadde du elsket det om du aldri kunnet ha opp vinder og dører i ditt eget hjem på sommeren fordi det da kommer katter rekende inn hos dere og legger seg i senga di, kanskje gjør ifra seg i huset ditt og det som værre er?

hadde du tolerert det?

Skrevet

Ja!

Som jeg skrev i hovedinnlegget så skjedde dette her i Hamar for 2-3 år siden. Ved et foreldrestyrt arrangement i en barnehage her (barnehagen var ikke ansvarlig) så krøp en katt ned i vognen til en liten gutt å kvalte han ved å legge seg oppå han. Så ja, det skjer!

Hi

Skrevet

Nå bor ikke jeg i et borettslag, men en av naboene her har veldigmange katter, og det blir naturlig nok bare flere... Jeg anmeldte dem til dyrevernet pga en episode hvor en av kattene tydeligvis hadde blitt påkjørt og naboen som innrømmet at det var hans katt hadde en veldig likegyldig holdning til det hele. Han så ikke noe poeng i å ta den til noen dyrlege selv om det var tydelig at den hadde behov for det :-(

Jeg er selv veldig glad i katter, men syns det er veldig ekkelt hvis det blir mange av dem.

Hvis det er slik at hver av naboene dine har en katt hver som de tar godt vare på (mater, steriliserer osv) så spørs det om styret kan gjøre så mye, men jeg ville definitivt tatt det opp med styret!

Skrevet

Jeg bor i borettslag og dette bør du definitivt klage på!!! Hvis det finnes restriksjoner, skal de følges. I vårt borettslag var det tidligere ikke tillatt med dyrehold, og de som hadde dyr likevel måtte kvitte seg med dem om det ble oppdaget. (så ble det tillatt med dyr istedet da, men det er ikke poenget...)

Det handler ikke bare om katt i barnevogn (jeg kjenner også til den saken fra Hamar), men hele poenget med å respektere hverandre og reglene som er satt ned.

Anonym poster: 7f3aebc2ddfaf6d9be3076ed445033bd

Skrevet

Om kattene ikke er merket kan du jo ta de med å levere de inn som villkatter vil jeg tro.

Jeg har selv katt, men jeg skjønner godt irritasjonen. Problemet er hvis det er så mange katter at dere vel da ikke vet hvem som eier de heller. Eller om de har eiere og ikke bare er katter som har blitt kastet ut når de ikke lengre var kattunger og små og søte.

Hadde jeg visst hvem som er eieren hadde jeg levert den på døra til det med klar beskjed at de fikk holde den inne hos seg selv siden den ikke klarte å holde seg unna andres hjem.

Det er litt spesielt med katter som går inn der de ikke hører hjemme om de ikke har blitt matet der. Her i området er det sikkert 15 katter som vandrer rundt (bor på landet.) men aldri opplevd at noen av de (uten min) tar turen inn i huset selv om dører og vinduer står oppe.

Hverken før eller etter vi fikk katt selv.

Men jeg har hørt det finnes en spray man kan kjøpe og spraye rundt vinduer og dører for å holde katter borte, du kan jo prøve å finne ut av det om det funker vil det jo hjelpe en del med problemet

Anonym poster: 0559a9d0169f6d2d3503306dccad5bec

Skrevet

Ja!

Som jeg skrev i hovedinnlegget så skjedde dette her i Hamar for 2-3 år siden. Ved et foreldrestyrt arrangement i en barnehage her (barnehagen var ikke ansvarlig) så krøp en katt ned i vognen til en liten gutt å kvalte han ved å legge seg oppå han. Så ja, det skjer!

Hi

Det er bare det at jeg ikke har hørt om det og heller ikke finner noe om saken når jeg forsøker å google. Ville jo tro media hadde skrevet noe om det.

Skrevet

Men er det egentlig poenget her da?

Hadde du elsket det om du aldri kunnet ha opp vinder og dører i ditt eget hjem på sommeren fordi det da kommer katter rekende inn hos dere og legger seg i senga di, kanskje gjør ifra seg i huset ditt og det som værre er?

hadde du tolerert det?

At man ikke liker å stadig få fremmede katter i hus har jeg full forståelse for, men denne stadige frykten for at katten skal kvele barna er nok ganske overdrevet. I de tilfellene jeg har hørt om viser det seg at sansynligheten for at barnet døde av krybbedød eller andre årsaker er mye større enn at det var katten sin skyld.

Skrevet

Nå er jeg så dritt lei av alle katte naboene mine. Jeg bor i boretslag (rekkehus) som liksom skal ha restriksjoner om dyrehold. Men så mye katter som vrimler rundt her så virker det som styret gir totalt f*** i dette.

De siste 2 årene har vi slitt med at vi ikke kan ha dører og vinduer oppe om sommeren, for hvis vi går ut av rommet en liten stund så kan du banne på at det kommer inn en katt. Til og med i 2. etg kommer katte kreka inn. Jeg skulle legge meg en kveld, da lå det f*** meg en katt å sov i senga vår. Uansett hvor jeg snur meg så er det en katt.

Til nå har jeg ikke sagt noe høyt, men om noen uker blir babyen vår født. Hvordan skal jeg tørre å la babyen sove ute med alle disse kattene rekende rundt?

Jeg bor på Hamar og til dere som bor i området så har vi jo alle fått med oss katten som tok livet av en baby ved å krype ned i vogna å legge seg oppå babyen for et par år siden.

Hva skal til for at styret gjør noe med dette problemet? Det er ikke bare jeg som irriterer meg over dette. Naboen sa i fjord at han ved en anledning telte 7 katter i Hagen sin samtidig. Må jeg starte en underskrifts kanpanje? Er det slik at vi som ikke har katt må ha netting foran alle vinduer og dører og det er våres problem.

Ja nå føler jeg meg som ei skikkelig survekjærring. Kommer sikkert til å få sure kommentarer av katteeiere og alle andre som er på krigsstien.

Hadde du turt å la babyen din sove ute i vogn hvis du hadde hatt det slik der du bor? Jeg tar gjerne mot tips.

Hvor tar du det fra at katteeiere synes slikt er greit??? Jeg hadde latt ungen sove ute, men kun med myggnetting over. Samme som jeg gjør her, der det er katter, men ikke så ekstremt som hos deg.

Anonym poster: b368e2e1ddb1b4929b2a30c39b28fdba

Skrevet

Jeg vet om ett tilfelle hvor en baby holdt på å dø pga at en katt hadde lagt seg oppå babyen i vognen. De fikk liv i babyen, men fikk hjerneskader. Dette har jeg blitt fortalt av ambulansepersonell som rykket ut og hentet babyen. Så er ingen vandrehistorie.

Nabokattene lå seg alltid oppi barnevognen til min datter når den stod ute(min datter var ikke i vognen) men lot den stå ute under tak pga liten plass i leiligheten. Om de hadde hoppet oppi hvis min datter lå der også vet jeg ikke, men turde ikke ta sjangsen. Myggnettet klarte de fint å ødelegge så de kom seg opp i vognen.

Skrevet

Først av alt. Katter utgjør liten trussel mot barn i vogn, men det kan skje. Jeg har hat tre barn som alle har sovet ute i vogn, selv med en del katter i nabolaget. Hvis man sørger for at kattenettet omslutter vogna god, skal jo det holde katten ute. Uansett bør du klage til styret i borettslaget. Er du forresten sikker på at kattene hører hjemme der? Da jeg bodde i rekkehus, krydde det av katter, men få tilhørte de i borettslaget.

Digresjon: Han gutten som ble kvalt her på Hamar var 1 1/2 år gammel. Han lå med armene nedi voksiposen, så han ikke klarte å røre på seg. Dette skjedde i adventstiden i 2009, så det var kaldt ute (katter trekker mot varme). Tragisk ulykke.

Anonym poster: c6524c27dd1700623780946e00061efd

Gjest FinogFjong
Skrevet

En velrettet klage til borettslaget, med krav om innstramming av reglene er på sin plass. Send gjerne rundt en "underskriftskampanje" i borettslaget også, en kan vel anta at flere plages av katter...

Kjøp en stor boks pepper (ofte billig i "innvandrerbutikker") strø i bed og rundt omkring der du ikke vil ha dem. Skvis noen sitroner (sterkt) og spray langs verandaer og plattinger. Dra en klut med sitronduft langs dørene på huset. (å gjentas innemellom). Katter kan ikke fordra sitronduft, eller pepper :)

Lukter det "vondt" for katten vil de unngå å komme til dere. (men ikke vask med salmiakk om dere må vaske vekk kattepiss etc, salmiakk tiltrekker katter, og vil forsterke problemet...)

Skrevet

Du må ikke finne på å si et negativt ord om katter her på bim/dib, du kommer til å få høre hvor grusom du er som menneske, at du aldri skulle fått barn og at det bare er noe vi må finne oss i. Og det er vi som må passe på at kattene ikke kommer inn på vår eiendom. og ikke prøv deg engang å klage om kattene pisser ned de splitter nye hageputene dine, for det er din egen skyld at du ikke tok dem inn. så takk deg sjæl! For Gudene skal vite at ALLE MÅ elske kattene like mye som eierene gjør :D

Men jeg forstår deg veldig godt, hi. Kommer nabokatten inn døra mi EN gang til så kommer jeg til å tuppe'n ut igjen!! :P

Anonym poster: 9ec4c754c91d4590eb3ec747387b6028

Skrevet

Kjøp rottegift og bland inn med litt whiskas gourmet da blir katta sjuk og kommer nok ikke tilbake :-)

Anonym poster: 2b4807c9f21f5423f016b250743afdf2

Skrevet

Kjøp rottegift og bland inn med litt whiskas gourmet da blir katta sjuk og kommer nok ikke tilbake :-)

Dem dør av rottegift.Synes det hørte ille ut dette forslaget.

Anonym poster: 8bc6ef8677e2cf4d7438c71c392f379e

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Gjør som oss, skaff deg en hund som tror katter smaker godt ;)

Du kan jo eventuelt kjøpe en spray eller lignende, som du kan spraye på dørstokken og området rundt. Det høres utrolig slitsomt ut!

Skrevet

Vi har katter selv, men selv om jeg er glad i dyr betyr ikke det at jeg ikke forstår din frustrasjon.

Når det er sagt, du kommer neppe noen vei med dette i borettslaget, så hadde jeg vært deg ville jeg spart meg for den tiden du bruker på å irritere deg og heller ta forholdsregler. All den tid det er lov å ha katter som husdyr i dette landet skal du bo meget skjermet for at ikke en eller annen katt potensielt skulle kunne få lyst til å hoppe opp i vogna di og lune seg litt.

Bruk kattenett, og hold vognen under oppsikt. Ikke bare med tanke på katter, men det finnes mye syke mennesker der ute også selv om vi har vært forskånet fra slike historier her hjemme på bjerget. I de fleste andre land er det helt utenkelig og anses som direkte uforsvarlig å la baby sove ute i vogn uten at man selv sitter ved siden av.

Selv bor jeg veldig landlig til, men setter fortsatt ikke vogna ute hvis jeg ikke ser den hele tiden. Også med tanke på katter.

Skrevet

Ja, gjør det du. Og sats på at ikke unga dine tar seg en bit av den også.

Anonym poster: 97a6ef36a1716fef388eaba0bfda5043

Skrevet

Er det ikke derfor man har myggnetting på vogna da?

Har da aldri brukt myggnett fordi det er mye mygg... Men pga katter! Mi jente sover ute i vogna titt og ofte, men aldri uten myggnettingen over! Ville nesten sakt man er dum om man ikke tenker lengre enn sin egen nese når det gjelder dette.

Men syntes synd på gutten som døde og familien hans!

Anonym poster: f84e17416250d4115f89c37e70edac9a

Skrevet

Få deg hund. det har vi, kommer aldri katter i hagen vår :)

Anonym poster: dadbf199232a54ef80232e31aaf5a406

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...