Gå til innhold

Innspill til "invitere 11 av 13 gutter"-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville bare komme med min erfaring fra lignende, men orker ikke å begynne å skrive på side TRETTEN i den andre tråden. Jeg har vært mobbet både i barnehagen og gjennom hele skolegangen. Det var særlig et par jenter som var "sjefen" i klassen og vendte andre mot meg. Jeg var sjenert, stille og kom fra fattig familie, derfor var jeg aldri med på aktiviteter eller hadde noe særlig fine klær siden vi så vidt hadde råd til mat. Mobbingen var ganske utspekulert og jeg slet mye på grunn av det. Mine foreldre arrangerte aldri barnebursdag for meg siden vi ikke hadde råd til å invitere mange, så det ble bare med familiebursdag helt til jeg ble 11 år og vi fikk bedre råd. Så glad ble jeg da jeg endelig kunne invitere jentene fra klassen! Jeg ordnet rommet mitt, pyntet meg, bakte kake og hadde store forventninger til dagen. Selv om samtlige av jenter drev med utfrysing, mobbing, klasseforstanderen og foreldrene til disse jentene lo det vekk og lurte på om det er MEG det var noe galt med siden de andre mobbet.

Dagen kom, gjestene kom, jeg synes det var veldig koselig, ingen mobbing forekom i selskapet (mye takket være mitt rivjern av en mor). Men dagen etterpå fikk jeg høre hvisking og tisking i skolegården, jentene som har vært i bursdagen min fortalte alle at ikke bare var jeg selv stygg, rar og hadde gamle fæle klær, huset mitt var fælt, foreldrene mine var stygge, maten de fikk servert smakte dritt og hele selskapet sugde big time. For ei jente i puberteten som åpnet dørene for sine egne mobbere for å rekke ut en hånd var det et hardt slag. Det ble med denne ene bursdagen, jeg orket ikke å markere dagen min igjen noen gang helt til jeg ble 18 og flyttet ut.

Så jeg hadde IKKE tatt mer hensyn til mobberne enn til bursdagsbarnet. Man som mor eller far skal i første rekke beskytte sitt eget barn og sørge for barnets fysiske og psykiske helse. Man får ikke barn for å sette barnets klassekamerater og alle andre FØR barnet sitt, det er kun på DiB man hører om sånt. Mobberne har egne foreldre, det er ikke HI sin oppgave å leke mor for disse guttungene. Hvis ingen beskytter barnet til HI, og til og med barnets egen mor hjelper dem som gjør barnet vondt, hvordan blir det for barnet da? Og nei, ikke alle mobbere har problemer i heimen. Svært mange "arver" mobbinga fra sine egne foreldre. I mitt tilfelle kom det meste av mobbinga fra foreldrene som ikke likte min familie. Samtlige av de foreldrene til de andre barna i min klasse var velstående, kjøpte alt mulig til barna sine og hadde tydeligvis forakt for dem som levde under fattigdomsgrensa. Når man i tillegg er sjenert og ikke gjør så mye ut av seg, så blir man enda lettere et offer.

Anonym poster: 60349f7ff0dd4a1784ddb123d59080ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig godt sagt!

Skrevet

Da inviterer man noen venner fra gata eller langt under halvparten fra klassen.

Man utelater uansett ikke 2 av 11-12 unger.

Anonym poster: 8637197d9a72293acb3d264d9b9d0769

Skrevet

Så lenge de 2 oppfører seg som drittunger så er det på sin plass å utelate de. Ærlig talt, det er ikke noe premie for å være dust.

Anonym poster: 0530254f2bbc0cd1a85dda5f2d24e8bd

Skrevet

Så barnets venner skal straffes fordi EN eller TO ødelegger? Det blir det samme at man utelater halvparten av slekta si i en familieselskap fordi EN av slektningene har oppført seg uakseptabelt. Hvorfor skal barna, som er skjørere og mer sårbare enn voksne, akseptere noe som voksne aldri hadde akseptert? Hadde du invitert en fetter som mishandlet deg i barndommen, i ditt eget bryllup eller 30-årslag? Hadde du bedt din søster som går og slenger dritt om deg til alle hun møter? Mest sannsynlig ikke. Hvorfor skal barna invitere noen som ødelegger livet deres? I deres eget hjem? De har ikke valg i forhold til det å omgås disse pøblene på skolen, men hjemme må de kunne beskytte seg. Ellers har de ingen plass de kan være i fred for mobberne.

En annen ting - det er gjennomgående ting her i landet at det er MOBBEOFFERET som må flytte og bytte skole hvis mobbingen blir for ille. Uansett om barna slår, lugger, setter fyr på eller verbalt tilintetgjør et annet barn, så blir de aldri utestengt fra en skole og bedt om å flytte til en annen skole. Synes det skulle ha vært hovedregelen, at mobberne måtte flytte, med alt det innebærer for foreldrene deres. Da hadde foreldrene kanskje tatt tak i slike ting istedet for å le mobbeofferets foreldre rett i trynet.

Anonym poster: 8c30d3e340a9d245a61b5ca822097e2a

Skrevet

Og ja, jeg har vært på den "andre siden av bordet". Begge mine barn har vært involvert i episoder der et barn ble forsøkt utestengt/frosset ut, og dette tok man tak i med en gang, med omfattende konsekvenser, som dataforbud, at barnet måtte skrive kort til vedkommende der man sier "unnskyld" og pynte kortet fint, barna møttes på en aktivitet ute (bowling, basseng o.l.) for å opprette positiv kontakt, OG lærerne/barnehagepersonell hadde møter med barna der man fant ut hva som skjedde og hvordan man skulle utbedre situasjonen.

Anonym poster: 8c30d3e340a9d245a61b5ca822097e2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...