Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #1 Skrevet 6. mai 2013 Lager dere bursdagskake som alle tåler, eller må de spise godteri, gele o.l? Sønnen min har barn i klassen som ikke tåler egg, melk og mel. Vanskelig å trylle frem en god kake uten de indigriensene. Orker heller ikke å lage 3 kaker. Anonym poster: f5bcc7edc6cb39c99498b07d8e24252c
valkyrien Skrevet 6. mai 2013 #2 Skrevet 6. mai 2013 Vi har ikke begynt med barneselskaper enda, men jeg har selv allergiker i hus. Når den tid kommer at han skal i selskaper så kommer jeg til å spørre foreldrene som arrangerer selskapet om jeg skal sende med egen kake, jeg kommer ikke til å forvente eller forlange at de lager noe eget til han. Jeg ville ikke reagert om han ikke fikk kake så lenge det fantes noe annet han kunne spise.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #3 Skrevet 6. mai 2013 Er det slik at de som ikke tåler "mel" ikke tåler gluten eller faktisk ikke tåler mel? Her har du uansett en link til Norges Astma- og Allergiforbund sin allergitrygge bursdagsmeny med tips til helt vanlige produkter (pølser, pølsebrød, godteri, kakemix, pinneis osv) som fås kjøpt i helt vanlige butikker. Det er også en oppskrift på Voksentoppens sjokoladekake uten melk, egg og med glutenfritt mel (den er faktisk veldig god). Alt dette er ting som alle i bursdagen kan spise, så du trenger ikke lage mer enn en kake (så lenge det med mel blir sjekket ut da). http://www.naaf.no/Documents/Brosjyrer/bursdagsmeny2sider_web.pdf Hilsen en som har jobbet på Voksentoppen før. Anonym poster: 41391b724dcdaded1f23782869b1514a
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #4 Skrevet 6. mai 2013 Jeg har allergibarn, og tar alltid med kake til henne. Forventer selvfølgelig ikke at foreldrene skal bake flere kaker. Noen baker til alle de kakene min jente tåler. Da blir jeg veldig glad, men forventer det som sagt ikke:) Anonym poster: 26575300ab103d9f33fa38659115b87a
Tipp topp Skrevet 6. mai 2013 #5 Skrevet 6. mai 2013 Søker du på nettet finner du helt sikkert mange oppskrifter uten gluten, egg og melk du kan alle. Og alle kan spise samme kake, så du trenger kun lage en. Noe av poenget er jo at de med allergi ikke skal måtte føle seg utenom ved å måtte spise egen mat. De har jo også lyst å spise det samme som de andre.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #6 Skrevet 6. mai 2013 Jeg synes det er en kjekk utfordring, og lager kaker og mat alle kan spise. Men så er jeg kokk av yrke da, og kanskje litt over snittet interessert i mat... Men som vert er det viktig for meg at alle kan spise maten vi serverer. Trenger jeg tips til ingredienser allergibarna kan spise, har jeg bare tatt en telefon til foreldrene for å få ideer. I dne forrige bursdagen fikk de innbakte pølser, pizzahorn, sjokoladekake og muffins. - Det er barn som ikke tåler melk og ikke spiser svin i klassen til jr. Anonym poster: f7808316672cede1cfd6a561ee6a8049
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #7 Skrevet 6. mai 2013 Har man barn som er allergiske eller andre ting (som feks så er vi vegetarfamilie), så tar man med mat/kaker selv mener nå jeg. Forventer ikke at de som har selskapet skal tilpasse en haug med forskjellige ting Anonym poster: 64224174faa72838ad962e5490b11c53
Himmel og hav Skrevet 6. mai 2013 #8 Skrevet 6. mai 2013 Av de jeg kjenner som har barn med matallergier, så er det ingen som forventer spesialoppvartning, men alle, ikke minst barna selv, blir veldig glade om noen tar seg bryet med å tilrettelegge. Det er slett ikke så vanskelig å lage allergitilpasset mat som smaker godt, og det er trivelig når alle kan forsyne seg av det samme fatet. Vi har så mye matallergier i vår slekt, så jeg er rimelig dreven på å lage mat uten ditten og datten. Jeg synes i grunnen det er en selvfølge å ha mat å by på til gjester man ber inn, selv om de er barn. Denne er lett å tilpasse til de allergiene du nevnte, og den er veldig god: http://www.detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?563 Bak den med glutenfri bakeblanding og lag sjokoladekremen med blå soft (melkefri margarin), så blir den knallgod! Den er i tillegg kjempeenkel å bake.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #9 Skrevet 6. mai 2013 Lager dere bursdagskake som alle tåler, eller må de spise godteri, gele o.l? Sønnen min har barn i klassen som ikke tåler egg, melk og mel. Vanskelig å trylle frem en god kake uten de indigriensene. Orker heller ikke å lage 3 kaker. Anonym poster: f5bcc7edc6cb39c99498b07d8e24252c bak sjokolade kake uten egg,melk,og mel..det pleier jeg å gjøre,og det funker fint,denne oppskriften er enkel:-4 1/2dl gl.fritt mel -3dl sukker -3ss kakao -3ts bakepulver -2ts vaniljesukker -1dl rismelk -1dl smelta smør(melange uten salt og melk) -1dl kokende vann smelt smør,og bland det m melken. Ha alt det tørre i en bolle,og bland godt,ha i melk og smør og rør dette godt sammen.Tilsett tilslutt det kokende vannet. Hell i en godt smurt form ca 26cm el liten langpanne. Stek på 175grader i 30-35 min på over/undervarme Glasur: feks: -300g melis -3ts vaniljesukker -2ss kakao -6ss kaffe -6ss smør bland dette sammen,og bre over kaka,og pynt etter eget ønske. Anonym poster: a564b928d15a6bda162fae46953ed371
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #10 Skrevet 6. mai 2013 Jeg hadde barneselskap og hadde inviterte en gutt med nøtteallergi, jeg tilpassa alt etter han slik at det ikke skulle være noe forskjell, hadde ikke noe form for sjokolade eller chips el som innehold nøtter eller spor av nøtter. Anonym poster: 9ca0e14a69723b1523585d63aad37c2b
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #11 Skrevet 6. mai 2013 Vi pleier å sørge for at det er noe alle kan spise, men ikke nødvendig vis slik at alle kan spise alt.For noen år siden var det veldig mange av barnas venner som var "alergiske" mot diverse, men heldg vis har det gått over for de fleste slik at det i dag ikke er så mange å ta hensyn til. De som er alergiske eller har andre restriksjoner i dag er det enkelt å komunisere med. Vi bare prater sammen om hva vi tenker å servere og hva det er greiest at de tar med selv. Anonym poster: ca4458c4b8e2ca331bfe0e7afbd4762c
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #12 Skrevet 7. mai 2013 Toro langpanne sjokoladekake er fri for både melk og gluten:) men inneholder dessverre egg.. Anonym poster: e9a24b9d80090eee38c124c6bd4f0280
DaTuMa Skrevet 7. mai 2013 #13 Skrevet 7. mai 2013 Jeg er melkeallergiker selv. Og hvis jeg er på besøk hos noen som vet det og har laget noe spesielt til meg blir jeg brydd. Jeg er så vant med å bare feks droppe sausen eller kremen eller ha det måtte være. Når svigermor i starten laget masse spesialmat til meg feks følte jeg meg bare dum og til ekstra bry. Jeg syns at hvis man har allergier så kan man ta med seg ekstra selv. Om du lager allergikake som alle kan spise blir de sikkert glade. Men som noen sier her, lager du noe ekstra for kun det barnet er det fort å føle på at man ikke kan spise det de andre gjør
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2013 #14 Skrevet 8. mai 2013 Har forsøkt meg på kaker som allergikere kan spise, men de liker ikke de andre barna. Og det er kjedelig, da allergikerbarna gang på gang går til streik og nekter å spise noe. De er ikke sultne. Her forventer faktisk foreldrene at vi andre skal lage spesialmat til deres barn. Tenker at da kan jo foreldrene ta med noe barna faktisk liker, fremfor at vi skal røre sammen noe vi ikke aner resultatet av. Men det kan man jo ikke si rett ut, vel? Anonym poster: f5bcc7edc6cb39c99498b07d8e24252c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå