Gå til innhold

Kjæresten min krever alt for mye av meg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han jobber på sjøen og er borte 1 mnd nå og det er mye å gjøre her hjemme. I fjor høst tok vi over gården til en slektning av han og nå mens han er borte er det alt som skal gjøres på en gang. Jeg har sagt meg villig til å gjøre det jeg kan og har det daglige ansvaret for masse dyr, gård og grunn. I tillegg til 3 barn og min egen jobb i tillegg.

Jeg klarer ikke å se hvordan jeg skal rekke over alt og spurte i dag om vi ikke kunne betale noen til å gjøre noe av arbeidet, men det gikk han ikke med på da mesteparten kommer fra hans lomme. Da jeg sier at jeg tror det blir vanskelig å få det gjort alt før han kommer hjem, svarer han med å si at "jeg trodde du var så flink med ting rundt deg og i stand til å hjelpe meg selv, men nå er alt bare komplisert?" At jeg "ikke skjønner at ting egentlig er enkelt å gjøre" og "my god, har du blitt så lett å fortvile når ikke løsningen ligger på bordet?"

Vil bare tilføye at de tingene det er snakk om er landbrukstekniske ting og utstyr, kjøre i åkeren og tunge fysiske jobber. Jeg har litt erfaring fra tidligere og er ikke helt blank, men dette er mer enn jeg klarer på. Jeg jobber bare 50 % utenfor og han synes jeg skal klare såpass siden det er han som tjener masse penger og betaler det aller meste av lånet.

Når jeg ringte han i dag var jeg nesten på gråten, alt for mye å gjøre, ikke et rolig øyeblikk på flere uker, ungene krever sitt og jeg klarer ikke å se noen løsning. Hadde håpet han skulle si noe sånt som at han skjønner det er mye for meg og at han skulle vært hjemme og hjulpet meg. At jeg får gjøre det jeg klarer og enten vente med resten eller betale noen for å gjøre det jeg ikke klarer.

Uff, ble langt dette men føler han ikke støtter meg i det hele tatt og føler meg som arbeidskraft som han nå er misfornøyd med..

Måtte bare få det ut.

Anonym poster: 6f29799b002cefc63f3e5b304f3be376

Videoannonse
Annonse
Gjest FinogFjong
Skrevet

...håper han betaler deg lønn, for han oppfører seg som en dårlig sjef...og slett ikke som noen partner!

Skrevet

Huff da, det ser ut til at du jobber så du blir helt utbrent!!

De jeg vet om rundt her jeg bor som har en god del dyr, mye jord og gennerelt mye annet vedlikehold på gården har dette som eneste jobb. Det blir rett og slett for mye for dem å ha en jobb til ved siden av. På toppen av dette har du 3 ban du skal ta deg av?

Håper i det minste dere benytter dere av avløserordningen slik at du får hentet deg inn litt av og til?

Skrevet

Min erfaring med gård får dette til å høres umenneskelig mye ut for en person å klare. Nå vet jeg ikke hvor stor gård dere har, men her jobber mannen min i tillegg til sin vanlige jobb + svigerfar og en avløser. Svigerfar og avløser har ca. 100 % tilsammen. Jeg syns du skal forlange støtte og hjelp. Du bør prioritere barna dine, jobben din og det daglige stellet av dyra. Det høres mer enn nok ut bare det. Det andre får du bare la stå om du ikke rekker det og han ikke er villig til å betale for mer arbeidskraft.

Skrevet

Fy flate for en mann du har. Fatter ikke at du godtar dette. Hadde det vært meg hadde jeg krevd at han leide noen som kunne ta hans del av arbeidet når han var på jobb, og om han ikke gikk med på det hadde jeg bedt han om å selge. Aldri i verden om jeg hadde tatt ansvar for gården, 3 barn og 50 % jobb alene 6 mnd i året. Hadde mannen din vært litt mer sjarmerende og hatt litt mer forståelse for din situasjon så hadde det kanskje vært mer realistisk, med litt hjelp selvsagt.

På tide å forklare din mann at han rett og slett er en egoistisk drittsekk?

Anonym poster: a4ddaacdc58b583806ad7606b5fb7807

Skrevet

Han får hyre inn en avløser. Mannen min er bonde, jeg har 100% jobb og jeg hjelper til på gården, men når han er borte over lengre tid eller når vi skal ha ferie sammen så leier han inn en avløser.

Anonym poster: 98512ca96bd045f41175236bd91e2acf

Skrevet

Det er ikke så veldig lenge siden vi tok over og det var roligere i vinter når han var hjemme enn det har vært nå på våren med lamming, våronn osv.

Han skjønner ikke hvor mye det er og han er sånn duracell kanin som holder på sent og tidlig, men nå tviler jeg på at han har noe begrep på hva han ber meg om. Jeg liker å jobbe og det jeg mestrer gjør jeg gjerne, men nå er det bl. annet snakk om noe som er alt for vanskelig teknisk(fikse og reparere gjødselslangen så frauen kommer ut på jordene) for så å kjøre den ut og, pløye, så osv..

Har ikke hatt avløser, men pappan min har vært her litt å hjulpet til men han er selv travel så det blir ikke så mye. Gården er ganske stor, vil etterhvert gi inntekt nok for begge to men vi er enda i startgropen så det er ikke så mye enda.

Det rare er at han er så veldig hjelpsom når han er hjemme, gjør mye for meg, husarbeid og har vært støttende. Men nå virker det ikke mye sånn lenger. Vi har slitt litt denne perioden han har vært borte med andre ting også så mulig dette henger sammen. Men godt å høre at det er ikke jeg som er urimelig.

HI

Skrevet

Jeg er enig med de andre om at det høres ut som om det er altfor mye for en person slik du holder på.

Jeg henger meg litt opp i det at du skriver at han er kjæresten din... og at gården etter hvert vil gi inntekt til begge to. Har du en samboerkontrakt som sikrer dine rettigheter?? Håper det, for hvis ikke så risikerer du faktisk at du bygger opp gården og han sitter igjen med all gevinsten...

Hva hadde kjæresten sagt om han en uke måtte jobbe 50 % jobb utenom gården, ta seg av alt og i tillegg skulle ha eneansvar for gården mens du var bortreist?

Den eneste som er urimelig her er vel kjæresten din.... Så sørg for all del for at du har en god nok samboerkontrakt. Hvis dere har en kontrakt som er fra før dere tok over gården så må du trolig få skrevet en ny kontrakt.

Anonym poster: 3835c39b509fb9524e67aced3c021b6d

Skrevet

For en sykt ego fyr... Du skal jobbe gratis i tillegg til alt annet, fordi han er for gjerrig til å spandere på deg (seg!) en avløser? Fysj!

Anonym poster: 1191460e77cbb88e25d84101c340221f

Skrevet

Jeg sier som en over her jeg håper at du har sikret dine rettigheter oppi det her. Så du ikke har jobbet deg halvt fordervet og det så kommer et brudd og du sitter igjen med ingenting for all den jobben du har lagt ned.

Og han er kjempe urimelig om det er slik at dere har mye land og mange dyr på denne gården

Anonym poster: b41d023661b14145bf7102cd89bff905

Skrevet

Han jobbe på sjøen = han tjener bra. Så får han velge:

1. Gjøre jobben selv når han KOMMER hjem

2. Leie inn folk om det må gjøres ting der hver dag.

Hadde jeg stilt som krav!

Anonym poster: e3c8c6d4c3c6d8db7a34a86d420d68bb

Skrevet

Hvorfor bruker dere ikke avløser ordningen?

Skrevet

Jeg er enig med de andre om at det høres ut som om det er altfor mye for en person slik du holder på.

Jeg henger meg litt opp i det at du skriver at han er kjæresten din... og at gården etter hvert vil gi inntekt til begge to. Har du en samboerkontrakt som sikrer dine rettigheter?? Håper det, for hvis ikke så risikerer du faktisk at du bygger opp gården og han sitter igjen med all gevinsten...

Hva hadde kjæresten sagt om han en uke måtte jobbe 50 % jobb utenom gården, ta seg av alt og i tillegg skulle ha eneansvar for gården mens du var bortreist?

Den eneste som er urimelig her er vel kjæresten din.... Så sørg for all del for at du har en god nok samboerkontrakt. Hvis dere har en kontrakt som er fra før dere tok over gården så må du trolig få skrevet en ny kontrakt.

Sånn økonomisk tror jeg at jeg skulle komme godt utav det ved et evt brudd. Jeg eier mindre andel enn han men han betaler likevel mesteparten av lånet fordi han tjener så mye bedre ,fordi jeg tar meg av alt hjemme når han er borte så skaffer jeg inntekter på gården som vi ikke hadde hatt ellers så det kommer jo han tilgode også. Han tjener mye og disse pengen setter han mye av i gården, den vokser i verdi så da blir jo også min andel mer verdifull selv om jeg ikke har bidratt så mye økonomisk. Mulig det er derfor han synes jeg burde klare såpass..fordi han betaler mer enn meg. Jeg står også som eier på mye av utstyret selv om jeg ikke har betalt noe på det.

Men det er klart, om et års tid kan vi betale alt av lånet med inntekter fra gården og han slipper å betale min andel også. Begynner vel å tenke at han krever det han gjør fordi han betaler for meg og synes jeg skal yte såpass siden han gjør meg den tjenesten. Jeg har sett på meg selv som en person som ikke er redd for å prøve nye ting og får til det meste av mål jeg setter meg, blir jo litt skuffa når han tydeligvis ikke er så imponert over det jeg bidrar med her lengre.

Skrevet

Sånn økonomisk tror jeg at jeg skulle komme godt utav det ved et evt brudd. Jeg eier mindre andel enn han men han betaler likevel mesteparten av lånet fordi han tjener så mye bedre ,fordi jeg tar meg av alt hjemme når han er borte så skaffer jeg inntekter på gården som vi ikke hadde hatt ellers så det kommer jo han tilgode også. Han tjener mye og disse pengen setter han mye av i gården, den vokser i verdi så da blir jo også min andel mer verdifull selv om jeg ikke har bidratt så mye økonomisk. Mulig det er derfor han synes jeg burde klare såpass..fordi han betaler mer enn meg. Jeg står også som eier på mye av utstyret selv om jeg ikke har betalt noe på det.

Men det er klart, om et års tid kan vi betale alt av lånet med inntekter fra gården og han slipper å betale min andel også. Begynner vel å tenke at han krever det han gjør fordi han betaler for meg og synes jeg skal yte såpass siden han gjør meg den tjenesten. Jeg har sett på meg selv som en person som ikke er redd for å prøve nye ting og får til det meste av mål jeg setter meg, blir jo litt skuffa når han tydeligvis ikke er så imponert over det jeg bidrar med her lengre.

Hva med å sette opp en oversikt over alt det du gjør hver dag i en uke. Og da mener jeg ALT!

Fra du står opp om morgenen til du legger deg om kvelden, evt også om du er oppe med barn om natten. Skriv ned alle ting du gjør, og tiden hver ting krever. F.eks. må du da også ta med laging av mat, kjøring av barn, handling, husvask, dyrestell, kjøring til/fra din egen jobb, vedlikehold på gården, annen jobbing på gården. Absolutt alle ting du gjør gjennom en dag!!

Så kan du vise ham listen slik at det blir tydelig for ham hvor mye du faktisk gjør. Det vil jeg tro vil gi mannen en tankevekker. I hvert fall bør det gjøre det....

Skrevet

Hva med å sette opp en oversikt over alt det du gjør hver dag i en uke. Og da mener jeg ALT!

Fra du står opp om morgenen til du legger deg om kvelden, evt også om du er oppe med barn om natten. Skriv ned alle ting du gjør, og tiden hver ting krever. F.eks. må du da også ta med laging av mat, kjøring av barn, handling, husvask, dyrestell, kjøring til/fra din egen jobb, vedlikehold på gården, annen jobbing på gården. Absolutt alle ting du gjør gjennom en dag!!

Så kan du vise ham listen slik at det blir tydelig for ham hvor mye du faktisk gjør. Det vil jeg tro vil gi mannen en tankevekker. I hvert fall bør det gjøre det....

Ja, det var en god ide så det skal jeg jammen gjøre. Men skal ærlig innrømme at etter hans kommentarer i dag så har jeg ikke så lyst til å gjøre det han forventer av meg. Da blir det i såffall at jeg bare tar vare på dyrene, sørger for at lamming/kalving går bra og får dem på beite i tide. Alt det andre, som også absolutt burde bli gjort, får vente til han kommer. Så får han slite med det selv..

Skrevet

Jeg har ikke drevet gård på den måten. Men jeg har via jobben min fulgt mange bønder i nær kontakt gjennom lamming/kalving. Det jeg har inntrykk av er at "bonden selv" i lamme-kalveperioden stort sett gjør kun dette og evt annet arbeid som absolutt MÅ gjøres, men ikke noe annet. Ektefellene deres bruker som regel å stå for alt av husarbeid, matlaging, barn osv - fordi "bonden selv" stort sett går med minimalt med søvn i lammingen.

Hvis du har en slik krevende lamme-kalveperiode så er det mildt sagt svært urimelig at du i tillegg skal være helt alene med tre barn og alt annet arbeid på gården i tillegg til 50 % jobb....

Husk å få med på listen din hvor mye (lite) du sover pr døgn også...

Skrevet

Enig med #16. Min mann er bonde og her er det lamming nå. Han er oppe annenhver time hele natten gjennom, med mindre noen søyer lammer og da må han bare være i fjøset til de er ferdige. Noen netter sover han ikke i det hele tatt. Jeg er praktisk talt alenemor, tar alt med barna, alt av husarbeid + min egen jobb. Alt utenom dette må bare vente.

Skriv en liste, spør kjæresten din hvor mange timer han tror døgnet har og hva han synes det er rimelig å regne som timelønn for det du gjør. Så kan du jo evt regne ut hvor mye det blir i timen for det han betaler, sett i forhold til det du jobber.

Anonym poster: ec94eee833c2b5ae940c91a3a5f7f881

Skrevet

Ikke bare må du leve i drittlukt, du må bo med en og!

Skrevet

Enig med #16. Min mann er bonde og her er det lamming nå. Han er oppe annenhver time hele natten gjennom, med mindre noen søyer lammer og da må han bare være i fjøset til de er ferdige. Noen netter sover han ikke i det hele tatt. Jeg er praktisk talt alenemor, tar alt med barna, alt av husarbeid + min egen jobb. Alt utenom dette må bare vente.

Skriv en liste, spør kjæresten din hvor mange timer han tror døgnet har og hva han synes det er rimelig å regne som timelønn for det du gjør. Så kan du jo evt regne ut hvor mye det blir i timen for det han betaler, sett i forhold til det du jobber.

Anonym poster: ec94eee833c2b5ae940c91a3a5f7f881

Enig med # 17, sett opp et slags "regnskap" for å få frem hva du faktisk gjør. Ut over normal arbeidstid så bør du også regne inn overtid og/eller kveld/natt/helgetillegg. Selv om dette i et normalt regnskap hos en bonde ikke er særlig kjekt å se på ift hva de da sitter igjen med pr time, så tror jeg det er nødvendig hos HI for at kjæresten skal bli bevisst hvor mye hun faktisk gjør - og ikke minst at dette skal bli satt riktig pris på.

Det er "enkelt" å sette penger inn i gården når man tjener masse penger utenom. Det er ikke enkelt å jobbe døgnet rundt syv dager i uken i fire uker i slengen og samtidig har ansvar for barn og dyr.

Gjest yrild
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir helt kvalm... tre barn, 50 % jobb og hele gården alene!!!???

Han er fullstendig urimelig.

Dere får heller ha mindre inntekt og flere avløsere når han er på sjøen. Sånn kan du jo ikke ha det!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Herregud!!! Hva tror han du har av arbeid?????

Her har svogeren min overtatt gården som samboeren hadde odel på, og jeg er glad vi ikke har gården, det er så mye jobb... Svogeren driver med sau, har 60-90 stk i året, alt etter hvordan lammingen går, han jobber så han er borte hele dagen i 14 dager (jobber da 11 timer i strekk), tar da morgen og kveldsstell de dagene, og jobber normal arb tid på ca 7-8 timer 1-2 uker til i mnd, dette for å få det økonomiske til å gå rundt, samboeren stiller til hjelp på gården de 14 dagene han er hjemme (de jobber nå på samme sted, men hver sine 14 dager) svigers bor på gården selv også, og de hjelper til + en nabogutt som tjener ukespenger ved å hjelpe til 4-6 dager i uka (han kjører ut for til dyrene, øremerker, hjelper til med gjerder osv) Og når våronna slår til, så har svogeren 1 mann ekstra som leies inn for å få unna all jobben! Det er med andre ord 5-6 personer som stiller opp for at ingen skal slite seg ut med gården!

Den mannen din må da ha skyggelapper for hvor mye jobb dette egentlig er?!!

Skrevet

Kanskje ett dumt spm, men har ingen erfaring med gårdslivet og sånt. Men hvorfor må man være tilstedet når sauen føder? Klarer de ikke fødselen alene, de gjør jo andre dyr.

Hilsen byjenten ;)

Anonym poster: 9133c2ba81a305db68e6c452d90a94fc

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir helt kvalm... tre barn, 50 % jobb og hele gården alene!!!???

Han er fullstendig urimelig.

Dere får heller ha mindre inntekt og flere avløsere når han er på sjøen. Sånn kan du jo ikke ha det!

Enig. Støtter meg til alle de andres meninger, tips og råd her. Dette nytter ikke.

Jeg har også tre barn som jeg er en del alene med. Når kvelden kommer og ungene er i seng er jeg helt skutt! Og jeg er i tillegg i permisjon med baby! Synes livet du lever og arbeidsmengden du har høres helt vanvittig ut.

Anonym poster: 158436d7b0a6d601d15ac3775260e9b8

Gjest FinogFjong
Skrevet

Du bør faktisk kreve lønn for arbeidet, dette skal inn på DIN del av lånet.

Fortsetter dette lenge, går det nemlig en vei, og da trenger du pengene!

Slik det er nå, er du som gården hans (og bittelitt din), du øker hans egenkapital (mer enn din) du får ikke betalt for dette, i tillegg til at du el alene med en haug unger (som han slipper å stresse med)...

Ta kontakt med en advokat du, å få hjelp til å sette opp en ny fordeling, få hjelp til å regn ut hva din arbeidsinnsats denne vinteren er "verdt", og presenterer denne for han...

Skrevet

Kanskje ett dumt spm, men har ingen erfaring med gårdslivet og sånt. Men hvorfor må man være tilstedet når sauen føder? Klarer de ikke fødselen alene, de gjør jo andre dyr.

Hilsen byjenten ;)

Anonym poster: 9133c2ba81a305db68e6c452d90a94fc

Tja, man skulle kanskje gå ut i fra det men er man ikke tilstede så mister man rett og slett for mange lam. Det kan vær lammingsproblemer som feilstilling ol, lammet blir født inne i fostersekken og mor er opptatt av førstefødte og lammer de mens de går sammen med andre sauer kan de bli trampet på og skadet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...