Gå til innhold

Kjenner dere barna i klassen til barna dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lesr i tråden om å utelate to barn fra en bursdag at HI aldri har snakket med barna i sønnens klasse, i 3. klasse. Er det vanlig? Jeg har barn på omtrent samme aldre og vi kjenner jo alle ungene mer eller mindre godt. I tillegg til de mer tilfeldige møtene ser jeg dem som mine barn leker minst med jo på mange tilstellninger på skolen, ved henting og levering i bursdagsselskaper, på vennegrupper eller familiegrupper osv. Er ikke det vanlig?

Anonym poster: d28681498927da5e2d4960c4f85eb3e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok dette kommer mest an på hvor tett miljø man bor i. Her har vi med barna og foreldre å gjøre i de fleste tilfeller. Man vet hvem de fleste i bygda er.

Gjest mphs
Skrevet

Ja kjenner de i klassen. Jentene mer enn guttene siden det er de jeg har truffet mest.

Hun går i 2.klasse.

En fin gjeng :)

Skrevet

Jeg tror nok dette kommer mest an på hvor tett miljø man bor i. Her har vi med barna og foreldre å gjøre i de fleste tilfeller. Man vet hvem de fleste i bygda er.

Jeg bor ikke "på bygda" selv. Skolen har over 400 elever og det er ikke langt til andre barneskoler heller, men vi blir jo litt kjent med ungene selv om vi ikke kjente foreldrene før ungene begynte på skolen sammen.

HI

Skrevet

På min skole (der jeg vokste opp) var det også 400 elever. Jeg kjente faktisk ingen av de barna som begynte i klassen min. Visste hvem noen var, men hadde aldri snakket med dem eller hatt noe med dem å gjøre før skolestart. Jeg gikk på idrett før skolestart, men det var felles for hele kommunen, så i min gruppe var det ingen fra min skole. Så vil tro det også har noe med å gjøre hvordan ting er lagt opp og evt. hvor nært folk bor hverandre.

Skrevet

På min skole (der jeg vokste opp) var det også 400 elever. Jeg kjente faktisk ingen av de barna som begynte i klassen min. Visste hvem noen var, men hadde aldri snakket med dem eller hatt noe med dem å gjøre før skolestart. Jeg gikk på idrett før skolestart, men det var felles for hele kommunen, så i min gruppe var det ingen fra min skole. Så vil tro det også har noe med å gjøre hvordan ting er lagt opp og evt. hvor nært folk bor hverandre.

Beklager, jeg mente ikke om dere kjente dem før skolestart, men om derehar blitt kjent med dem etter at skolen har startet. Jeg kjente heller ikke mange av barna før skolestart, men etter noen år på skolen kjenner jeg dem da alle sammen (med unntak av hun som begynte denne uken) såpass at det er naturlig å prate litt med dem når jeg treffer dem.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Ja, jeg "kjenner" alle barna i mine barns klasser. Jeg kan i alle fall alle navnene... Noen foreldre prater jeg mer med enn andre, men sånn blir det vel fort.

Skrevet

Jeg kjenner ikke alle barna i klassen til barnet mitt. De er over 60 i klassen de bytter stadig på gruppene de deles i slik at det er ikke så lett å ha oversikt. Jeg kan navnet på alle 35 guttene, men er ikke alle sønnen min leker med på fritiden så kjenner ikke alle.

Anonym poster: 2e4169258463641e1ac1de45248f784e

Skrevet

Nei, kjenner ikke alle, kun de ungen henger mye med. Aldri tenkt over at jeg har plikt til å bli kjent med alle sammen. Vet ikke hva alle heter engang.

Anonym poster: 00e47b2a1a566bcc3ebc24117f4a1ffe

Skrevet

Nei, kjenner ikke alle, kun de ungen henger mye med. Aldri tenkt over at jeg har plikt til å bli kjent med alle sammen. Vet ikke hva alle heter engang.

Det er vell ingen plikt, men har altid tenkt at det var naturlig å bruke tid på barnas miljø.

Skrevet

Har to barn på skolen og jeg kjenner alle av samme kjønn som mine barn i klassene, men kan finne på å blande sammen noen av de med motsatt kjønn.

Her jobbet det veldig med foreldrenettverk som en viktig del av arbeidet mot mobbing, for et godt skolemiljø og for trygge barn. Vi møtes derfor noen ganger i året både barn og foreldre for å bli kjent med hverandre. Det gjør at vi kjenner hverandres barn, hilser på dem på butikken, utenfor håndballhallen, i byen osv og det gjør at barnas terskel for å være slemme faktisk blir veldig mye høyere. Barna vet aldri når en forelder som pappa og mamma kjenner overser det de gjør, og siden vi gjennom foreldrenettverket har en lav terskel for å ringe hverandre når det er noe passer vi indirekte på hverandres barn. Dette har en veldig positiv effekt på barna.

Skolen legger opp til at foreldre og barn skal møtes minst fire ganger i løpet av skoleåret, men de fleste klassene praktiserer 5-6 ganger i året. F.eks har vi i klassen til min 3.klassing høstaktivitet sammen, juleavslutning, vinteraktivitet og sommeravslutning, til disse tingene er alle invitert, både foreldre og barn. Så har vi i tillegg en mammakveld og en pappakveld som skjer uten at barna er med, spiser pizza og snakker om regler, barneoppdragelse (er det virkelig sånn at alle andre får lov?) og det utvikler seg selvfølgelig til at man blir greit kjent med hverandre.

På denne måten blir vi kjent med både barn og foreldre i klassen og det er veldig greit selv om vi må investere litt tid til dette de første 3-5 første årene på skolen.

Anonym poster: 4798106524ac482ac73b5a20f16ad2b0

Skrevet

Det er vell ingen plikt, men har altid tenkt at det var naturlig å bruke tid på barnas miljø.

Det synes jeg også, jeg anser bare ikke at barn som ungen aldri snakker om og har noe med å gjøre utover at de deler klasserom, er en stor del av miljøet. Jeg kjenner de hun er sammen med, og de hun går på riding, turn og dans med.

Skrevet

Kan ikke si jeg kjenner alle, men vet hvem de fleste er. De som ungene ikke snakker om eller er på besøk her er jeg litt usikkre på. Ofte de barna som ikke kommer i bursdager også, selv om de blir invitert og ikke er på avsluttninger på skolen.

Men kjenner alle vennene til ungene, ikke alle foreldrene jeg vet hvem er for det er noen som virker litt "fraværende". Kommer aldri inn til døren for å hente barnet om det er hos oss, står ved veien og tuter. Syns det er litt rart, men er godt kjent med barna så da får det bare være.

Anonym poster: 87d109b6f6bba3365d805e6fceabb6dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...