Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #1 Skrevet 6. mai 2013 Jeg ble litt inspirert av den tråden om å ikke invitere sønnens mobbere i bursdag. Der ble det nevnt at mobbeofferet kanskje skulle bytte skole. Da lurer jeg på hvorfor den som blir mobbet skal være den som bytter skole. Det er jo det samme som å si at det er offeret som er problemet. Som et eksempel ble min bror mobbet gjennom hele skolegangen og da ham var voksen og i jobb ble han så mobbet på arbeidsstedet at han vurderte selvmord. På arbeidsplassen hadde de møte med ham og han som var den verste mobberen og det ender med at min bror er den som slutter i jobben!!! WTF? Han er nå uføretrygdet. Han kunne godt ha jobbet men samfunnet har gjort han til en taper og mobberen til en vinner. Anonym poster: 0520d3e08d2f2f8a7075fe88b8cd01fb
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #2 Skrevet 6. mai 2013 I praksis viser det seg nesten umulig å få flyttet mobberene. Ofte er det flere av dem også. Selv om det ikke er offeret som burde måtte tilpasse seg kan det likevell være det som er best for barnet. I de alvorlige mobbesakene jeg kjenner til har det kansje vært en eller to hovedmobbere, men som regel har hele miljøet vært dårlig. Du får ikke komunen til å flytte 20 elever siden de mobbe en. Da er det faktisk bedre for den som blir mobbet å bytte skole selv. Jeg kjenner flere tilfeller hvor det har blitt gjort med stort hell. Anonym poster: 9177b369bb765e8ddc413424abb21a53
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #3 Skrevet 6. mai 2013 Jeg tror det er bedre for mobbeofferet å flytte fordi det da får en ny start Anonym poster: 0aa07d1677aa4bf1ea79b5250e15546d
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #4 Skrevet 6. mai 2013 Jeg tror det er bedre for mobbeofferet å flytte fordi det da får en ny start Anonym poster: 0aa07d1677aa4bf1ea79b5250e15546d Da jeg var barn selv kom det en slik elev til skolen vår. Dessverre var det EN eneste elev der som kjente mobbeofferet fra før, og som straks begynte å fortelle alle hvor håpløs, treig, feig og stakkarslig denne eleven var. Og hvor merkelig familien hans var. Det var tydelig at det var foreldrene til medeleven min som kjente mobbeofferets familie, og som hadde snakket nedsettende om dem så ungene hørte det. Ble ikke bedre av at lærerne drev og hvisket om hvordan de skulle løse "utfordringene" den nye eleven hadde. Det ble ikke noen "ny" start, nei.... Stakkaren kom til en skole som nærmest sto oppstilt på rekke og ventet på å få se denne raringen de hadde hørt så mye om! Og selvfølgelig var det noen tøffinger som straks tok opp mobbingen på nytt. Ble bare ny skole, nye mobbere, samme elendighet. Foreldre og lærer bør skjerpe seg og tenke over hvordan de snakker om andre barn og familier som sliter! Anonym poster: 970d92ee865bf71b30d48414cc516d74
Kyllingbein Skrevet 6. mai 2013 #5 Skrevet 6. mai 2013 Jeg skulle ønske det var slik at en rektor hadde myndighet til/turte å si at denne eleven som etter gjentatte tiltak og advarsler og som fortsetter å plage enkelte elever ved skolen, vedkommende kan dessverre ikke fortsette ved denne skolen. Synes ikke at offeret skal måtte bytte. Nye elever får som regel gjennomgå inye klasser også og hvis det allerede er et skadet barn så tror jeg det har lett for å fortsette slik.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #6 Skrevet 6. mai 2013 Jeg skulle ønske det var slik at en rektor hadde myndighet til/turte å si at denne eleven som etter gjentatte tiltak og advarsler og som fortsetter å plage enkelte elever ved skolen, vedkommende kan dessverre ikke fortsette ved denne skolen. Synes ikke at offeret skal måtte bytte. Nye elever får som regel gjennomgå inye klasser også og hvis det allerede er et skadet barn så tror jeg det har lett for å fortsette slik. Om barnet selv vil bytte skole er det vel greit og da er mest sannsynlig barnet innstilt på å begynne på nytt men ellers synes jeg det er mobberen eller mobberne (selvsagt ikke om det er 20 av dem) som skal tilpasse seg et nytt miljø. Anonym poster: 0520d3e08d2f2f8a7075fe88b8cd01fb
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #7 Skrevet 6. mai 2013 [quote name=Grisen er høygravid ' timestamp='1367835022' post='145321701] Jeg skulle ønske det var slik at en rektor hadde myndighet til/turte å si at denne eleven som etter gjentatte tiltak og advarsler og som fortsetter å plage enkelte elever ved skolen, vedkommende kan dessverre ikke fortsette ved denne skolen. Synes ikke at offeret skal måtte bytte. Nye elever får som regel gjennomgå inye klasser også og hvis det allerede er et skadet barn så tror jeg det har lett for å fortsette slik. De tre tilfellene jeg kjenner til der elever byttet skole har det fungert veldig fint. I alle tilfellene har de nye klassene lagt mye vekt på at de skal være snille og ta godt imot vedkommende og sørge for at hun/han får det fint i klassen selv om de var slamme på den gamle skolen. Det er sikkert andre som har andre erfaringer, men for dem jeg kjenner har det vært et lykklig valg. Anonym poster: 9177b369bb765e8ddc413424abb21a53
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #8 Skrevet 6. mai 2013 Jeg skulle ønske det var slik at en rektor hadde myndighet til/turte å si at denne eleven som etter gjentatte tiltak og advarsler og som fortsetter å plage enkelte elever ved skolen, vedkommende kan dessverre ikke fortsette ved denne skolen. Synes ikke at offeret skal måtte bytte. Nye elever får som regel gjennomgå inye klasser også og hvis det allerede er et skadet barn så tror jeg det har lett for å fortsette slik. Problemet er jo at det skal veldig mye til for å få kastet en elev ut av en skole mot foreldrenes vilje, om det i det heletatt er mulig. Det er heller ikke sikkert det er så mange andre skoler som med glede vil takke ja til å få "problemelever" overført til seg.Ettersom det i prakksis har vist seg umulig å flytte mobberene blir det eneste alternativet å flytte offeret. Om barnet selv vil bytte skole er det vel greit og da er mest sannsynlig barnet innstilt på å begynne på nytt men ellers synes jeg det er mobberen eller mobberne (selvsagt ikke om det er 20 av dem) som skal tilpasse seg et nytt miljø. Anonym poster: 0520d3e08d2f2f8a7075fe88b8cd01fb Anonym poster: 9177b369bb765e8ddc413424abb21a53
Kyllingbein Skrevet 6. mai 2013 #9 Skrevet 6. mai 2013 Ja det er nok dessverre så og si håpløst å få flyttet en elev dersom foreldrene motsetter seg det. Derfor jeg skrev at jeg ønsket rektor hadde myndighet til å gjøre det uansett. Selvsagt etter at en rekke tiltak er prøvd først. Man skal jo ikke kunne kaste ut hvem som helst. Der barnet selv ønsker å bytte er jo saken ganske annerledes. Vanskelig sak. Dessverre fungerer jo ikke praksisen som utøves i dag. Det er jo mobbing fra 1 klasse.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #10 Skrevet 6. mai 2013 Skjønner ikke helt dette med å bytte skole. Min bror gjorde dette men han møtte de igjen på ungdomskolen 2 år senere og da var det mye verre. Da gikk mobbingen alt for langt mange ganger. Man bør jo prøve å løse problemet helt til det går eller til barna er store nok for å klare seg selv. Syns at det bør kobles inn hjelp i mange situasjoner hvor det ikke tar slutt på mobbing. Anonym poster: 63b30dccdc42d2916515922e587d7432
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå