Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #1 Skrevet 6. mai 2013 Jeg har ei jente som ønsker seg bunad når hun skal konfirmeres om noen år, og siden jeg ikke har bunad selv lurer jeg nå på hvor mye det koster å kjøpe en bunad? Jeg kan ikke brodere selv så må kjøpe den ferdig. Hvor lenge før bør jeg bestille bunaden? Anonym poster: 71f37698f5c63df943985c43a400e6ad
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #2 Skrevet 6. mai 2013 Det avhenger av hvilken bunad. Et sted mellom 16-30,000 for bunad inkludert skjorte. Så kommer sølv/gull, sko, strømper, Cape osv. utenom den prisen. Ville ha bestilt et år i forveien. Anonym poster: e24caba2e68b9cb59b37e8f1b18f98bf
Mamalarma Skrevet 6. mai 2013 #3 Skrevet 6. mai 2013 Kommer jo litt an på hvilken bunad hun ønsker seg. De bunadene med mye sølv er jo dyrere. Du bør bestille bunad minimum ett år i forveien for å være sikker på at den blir ferdig. For det er mye prøving underveis.
☆☆☆ Skrevet 6. mai 2013 #4 Skrevet 6. mai 2013 Kan ei bestemor brodere? Viss ikkje blir det fort dyrt. Ellers skal eg banne i kyrkja og foreslå norskebunader.no (om eg hugsar adressa rett). Då blir bunaden sydd av asiatar under noko som liknar slaveforhold, og blir difor mykje billigare. Gir kanskje ikkje verdas beste samvit, men så lenge ein kjøper klede hjå dei store kjedene er ein allereie med på dette, det er ikkje verre å kjøpe bunad under slike betingelsar enn å kjøpe bukser og skjorter.
millemille Skrevet 6. mai 2013 #5 Skrevet 6. mai 2013 Hvis det blir for mye for deg, kan hun ønske seg sølvet i gave f.eks.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #6 Skrevet 6. mai 2013 Her kan du finne bunaden du ønsker og se hva de tar for å brodere den for deg http://www.bunadrosen.no/damebunad/romeriksbunad I min omgangskrets er det ganske vanlig at man i året før konfirmasjonen ønsker seg sølv til bursdag og jul. Datteren til en venninne fikk søljer, mansjettknapper osv i julegave i år så hun hadde det på plass til konfirmasjonen som sto nå i helgen. Du kan selvfølgelig også kjøpe brukt bunad, det blir som regel litt billigere. Det ligger flere på Finn og da selges de gjerne med skjorte og sølv. Bunader er nesten alltid laget slik at de kan legges ut eller inn så om du kjøper en brukt bunad leverer du den til en som kan sy og får den skreddersydd til datteren din. Er du lur oppretter du en bunadskonto nå og sparer det du kan frem mot konfirmasjonen. Anonym poster: 1729eea5589f19fda90f3ff1a13acf82
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #7 Skrevet 6. mai 2013 Jeg er helt uenig i at det å bestille fra Kina er lurt. En bunad kan gå i arv i mange generasjoner hvis den behandles pent (jeg har selv arvet min) og sys inn og ut. De kan til og med restaureres. For å kunne sy en bestemt bunad, må man ha kurs. Jeg synes man bør bevare denne tradisjonen i Norge. Anonym poster: e24caba2e68b9cb59b37e8f1b18f98bf
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #8 Skrevet 6. mai 2013 Vi betalte 20 000 for en fantastisk fin brukt bunad på finn.no Den som om den var sydd akurat til henne. Den var gammel og hjemmelaget, og utrolig nydelig. Hadde sjekket hva som ligger ute på finn.no ihvertfall, før jeg begynte å bestille på husfliden o.lign. Anonym poster: f3340e48f4d4997afb47fe35fd513a00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå