Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #1 Skrevet 6. mai 2013 Skal på første tannkontroll med datteren min, og jeg er ganske sikker på at hun har noe "rusk" i tennene..usikker på om det er hull. Den bakerste tanna på begge sidene nede, er litt mørke. Jeg er skikkelig flau, og føler at jeg er mislykket som forelder! tannpussen er et helvete med henne, og hun slår seg vrang bare hun ser tannkosten. Det gikk fint å pusse tennene hennes i begynnelsen, men etterhvert nektet hun. Jeg har prøvd ALT for å lokke henne, men jeg har ikke tålmodighet lenger til å bruke en time hver kveld for å få henne til å åpne munnen. Nå må jeg tvinge tannkosten i munnen hennes, og prøve å treffe litt her og der. Hun biter over tannbørsten slik at jeg ikke får pusset, og hun slår rundt seg, hyler og skriker.. Spørsmålet mitt er innlysende; HJELP? ..og, hvor vanlig er det at en treåring har hull? Gruer meg til å dra på tannkontroll... Anonym poster: 5a7ae172c6b481bbd50c31aedf6873e4
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #2 Skrevet 6. mai 2013 MIn 3 åring har hull i tenna. To fortenner. Vi har hvert flinke med puss så har ikke noe med det tror vi. Tror det har med at jeg klarte kunn å få i meg cola i 5 mnd når jeg var gravid. Kastet opp av alt annet. Eneste som virker som kan være grunn. Anonym poster: 86eef334ea30e8c09b467b3ea7580bd4
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #3 Skrevet 6. mai 2013 Ungen din har hull fordi du drakk cola?? Jeg levde på cola da jeg var gravid, men hverken jeg eller ungen på 10 år har hatt hull Anonym poster: bdf9c8f631d2695c4dfb7a273c972bc2
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #4 Skrevet 6. mai 2013 Ungen din har hull fordi du drakk cola?? Jeg levde på cola da jeg var gravid, men hverken jeg eller ungen på 10 år har hatt hull Anonym poster: bdf9c8f631d2695c4dfb7a273c972bc2
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #5 Skrevet 6. mai 2013 MIn 3 åring har hull i tenna. To fortenner. Vi har hvert flinke med puss så har ikke noe med det tror vi. Tror det har med at jeg klarte kunn å få i meg cola i 5 mnd når jeg var gravid. Kastet opp av alt annet. Eneste som virker som kan være grunn. Anonym poster: 86eef334ea30e8c09b467b3ea7580bd4 Hva du drakk som gravid har ingenting med ditt barns hull å gjøre! Jeg drakk også masse cola og ungen har enda ikke hull - 12 år gammel. HI, mitt barn nektet også å pusse, men vi måtte bare presse. Det var skrik og bråk fram til 4 års alder og etter det gikk det fint Ikke vær så pysete, du har ansvaret for tennene - få det gjort! Hvis det med årene må trekkes tenner fordi du var pysete går det utover barnet. Jeg har selv sett røntkenfoto av ungdommer med tenner nede i kjeven som aldri kom opp. Dette pga trekking av melketenner som endret stillingen til de andre tennene. Det kan bli alvorlige følger! Anonym poster: 26c97603a625910fa99057e6a9b575b6
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #6 Skrevet 6. mai 2013 Ungen din har hull fordi du drakk cola?? Jeg levde på cola da jeg var gravid, men hverken jeg eller ungen på 10 år har hatt hull Anonym poster: bdf9c8f631d2695c4dfb7a273c972bc2 Svangerskapet kan virke inn på tennene til barnet ja! Mitt barn har en brun flekk og svakhet i emaljen på en tann og dette forklarte tannlegen med svangerskapet. Altså ikke at vi har vært dårlige til å pusse. Anonym poster: 8cfefb0399def3c04300707af1aa69c1
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 6. mai 2013 #7 Skrevet 6. mai 2013 Kansje det at tannlegen forteller henne hvor viktig det er med tannpuss vil gjøre at hun faktisk vil samarbeide med pussingen. Bare fortell tannlegen hvor vanskelig hun er så kansje har han/hun noen ideer.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #8 Skrevet 6. mai 2013 Ungen din har hull fordi du drakk cola?? Jeg levde på cola da jeg var gravid, men hverken jeg eller ungen på 10 år har hatt hull Anonym poster: bdf9c8f631d2695c4dfb7a273c972bc2 Svangerskapet kan virke inn på tennene til barnet ja! Mitt barn har en brun flekk og svakhet i emaljen på en tann og dette forklarte tannlegen med svangerskapet. Altså ikke at vi har vært dårlige til å pusse. Anonym poster: 8cfefb0399def3c04300707af1aa69c1 Sa tannlegen at dette var pga denne COLAEN du drakk?? Eller svangerskapet generellt(det er noe annet..) Feks hvis mor drikker vann med mye klor eller fluor(usikker hvilken av de, men som regel folk fra andre land som får slikt pga dårlig drikkevann) kan barnets tenner bli permanet ødelagt i emaljen. Hvite flekker på voksentennene. Jeg nekter å tro at cola var skylden! Anonym poster: 26c97603a625910fa99057e6a9b575b6
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #9 Skrevet 6. mai 2013 Min på tre år har også vært fryktelig vrang med tannpuss... Men etter at jeg fortalte at vi må pusse tenne så ikke tanntrollene kommer har det gått veldig bra. På kvelden etter tannpuss får han en fluor tablett for og holde trollene unna det er veldig stas! vi har til og med laget ett lite rim om disse tanntrollene så nå er vi veldig nøye ;-) Anonym poster: 6d022aabd7c5136cf34b02addea772bd
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #10 Skrevet 6. mai 2013 Vår 3-åring hadde 3 små hull i tennene. Jeg gråt en hel dag etter tannlegebesøkrt - følte meg skikkelig mislykket! Vi har pusset tenner hver kveld, men unntak av når hun har sovnet i bilen på vei hjem fra besøk f.eks., og hun har fått fluor. Hun drikker hverken brus eller saft, og har ikke vært spesielt glad i søtsaker - kaker og boller liker hun ikke. Jeg har etterhvert slått meg til ro med at noen har dårligere tannkvalitet enn andre, eller at det må skyldes at jeg ammet henne om morgenen helt til hun var 3 år. Vi var ikke flinke til å pusse tennene om morgenen. Nå prøver vi å pusse hver morgen også, og å gjøre det enda nøyere enn før. Eneste utfordringen vinhar er at hun gjerne vil pusse selv, og ikke lar oss hjelpe til. Anonym poster: 681c70d0fb1492274e7daf7f4c6c9f17
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #11 Skrevet 6. mai 2013 Skal på første tannkontroll med datteren min, og jeg er ganske sikker på at hun har noe "rusk" i tennene..usikker på om det er hull. Den bakerste tanna på begge sidene nede, er litt mørke. Jeg er skikkelig flau, og føler at jeg er mislykket som forelder! tannpussen er et helvete med henne, og hun slår seg vrang bare hun ser tannkosten. Det gikk fint å pusse tennene hennes i begynnelsen, men etterhvert nektet hun. Jeg har prøvd ALT for å lokke henne, men jeg har ikke tålmodighet lenger til å bruke en time hver kveld for å få henne til å åpne munnen. Nå må jeg tvinge tannkosten i munnen hennes, og prøve å treffe litt her og der. Hun biter over tannbørsten slik at jeg ikke får pusset, og hun slår rundt seg, hyler og skriker.. Spørsmålet mitt er innlysende; HJELP? ..og, hvor vanlig er det at en treåring har hull? Gruer meg til å dra på tannkontroll... Anonym poster: 5a7ae172c6b481bbd50c31aedf6873e4 Tannlegen sa til meg at de meldte alle tilfeller av hull i tennene til barnevernet. Altså mens de er så små. Noen som vet om d stemmer? Anonym poster: a5f472bd97519660ab79fd0cf67dbd4b
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #12 Skrevet 6. mai 2013 Det høres veldig rart ut om de har en regel om at alle hull i tennene skal meldes til barnevernet, men det kan likevel være en indikasjon på omsorgssvikt med hull i tennene. Det betyr ikke at alle barn med hull i tennene er utsatt for omsorgssvikt. En slik bekymring vil ikke være noe å være veldig bekymret for, hvis det ikke er andre ting i tillegg. Her har tannpussen gått stort sett ganske greit, men husker jeg var kjempenervøs før første tannlegebesøk. Var livredd for at hun skulle ha hull! Det er vel ganske normalt at man kjenner litt på det vil jeg tro :-) Anonym poster: 97061e7df15c0785ef3cf25593b06d4c
Trultemor85 Skrevet 6. mai 2013 #13 Skrevet 6. mai 2013 Les dette her og ikke hør på de som kun dømmer deg http://m.klikk.no/foreldre/helse/article620147.ece
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #14 Skrevet 6. mai 2013 Skal på første tannkontroll med datteren min, og jeg er ganske sikker på at hun har noe "rusk" i tennene..usikker på om det er hull. Den bakerste tanna på begge sidene nede, er litt mørke. Jeg er skikkelig flau, og føler at jeg er mislykket som forelder! tannpussen er et helvete med henne, og hun slår seg vrang bare hun ser tannkosten. Det gikk fint å pusse tennene hennes i begynnelsen, men etterhvert nektet hun. Jeg har prøvd ALT for å lokke henne, men jeg har ikke tålmodighet lenger til å bruke en time hver kveld for å få henne til å åpne munnen. Nå må jeg tvinge tannkosten i munnen hennes, og prøve å treffe litt her og der. Hun biter over tannbørsten slik at jeg ikke får pusset, og hun slår rundt seg, hyler og skriker.. Spørsmålet mitt er innlysende; HJELP? ..og, hvor vanlig er det at en treåring har hull? Gruer meg til å dra på tannkontroll... Anonym poster: 5a7ae172c6b481bbd50c31aedf6873e4 Tannlegen sa til meg at de meldte alle tilfeller av hull i tennene til barnevernet. Altså mens de er så små. Noen som vet om d stemmer? Anonym poster: a5f472bd97519660ab79fd0cf67dbd4b Jeg er ansatt gjennom barnevernet som assistent og ble med en nettopp fylt 3 åring til tannlegen. Barnet hadde 9 hull. Noen ganske så store. Da jeg sa at barnet var i barnevernets søkelys fra før sa tannlegen at de ikke kom til å melde det, ellers hadde de selvfølgelig gjort det. Barnevernet visste om disse hullene, og jeg rapporterte i tillegg fra denne turen til tannlegen. Anonym poster: 26c97603a625910fa99057e6a9b575b6
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #15 Skrevet 6. mai 2013 8-åringen min mangler delvis emalje på de nye fortennene sine. Veldig trist og jeg var dypt bekymret for at vi hadde gjort noe galt. Tannlegen har fylt gropene og alt ser veldig pent ut nå. Anonym poster: e704442a3e00ad1fa477c63cd520b20f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå