Gå til innhold

Inspirert.. Hva betyr fadderrollen ved dåp for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan jo velge hvem man vil ha, hvor mange og ingen trenger være medlem av noe trossamfunn. Jeg lurer på hva rollen deres er. Og sier dere til fadderne hva dere ønsker/forventer av dem? Det er dette jeg ikke skjønner.

Jeg er selv fadder, men aner ikke hva min rolle er. Tok noen runder da vi ble spurt (mannen og jeg), vi skulle jo være sammen, så da ble det dumt hvis jeg sa nei. Da vi kom i kirken var det jo 4 andre også som skulle være faddere og som vi ikke kjente. Jeg "angrer" egentlig på hele opplegget, for nå som ungen er 4 år så aner jeg fremdeles ikke hva min rolle er.

Jeg har aldri vært medlem av noe og vi har ikke døpt egne barn.

Jeg er bare nysgjerrig.

Prøv å ikke være spydig i deres svar, jeg tar meg så nær av sånt.

Anonym poster: e1023457d991553f65c3c0833114a901

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg spør noen om å være fadder så velger jeg noen som jeg vet vil stille opp for barnet, noen som vil ta del i barnet, være der, hjelpe, ikke nødvemdigvis ta det med i kirka og alt det der, men gjerne noen barnet kam få et nært og godt forhold til :)

Anonym poster: 9fbb31e9d34efe6a6f5482c7c271f556

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Den rollen betyr at foreldrene valgte å se bort fra mine helt klare utsagn om at jeg tar avstand fra alt det religiøse de døper barnet inn i, hvilket da igjen bunner i at de selv bare benytter seg av at kjerka er ei hore som skrever for hvem som helst, og dermed ser jeg heller ikke at jeg har noe mer enn en rent seremoniell rolle i det hele. Utover det - liker jeg ungen så har vi kontakt, hvis ikke så er ikke det å være fadder nok til at jeg foretar meg noe som helst.

Endret av sug lut
Skrevet

Jeg er ikke fadder til noen barn, men jeg er vokst opp med at faddere har en stor rolle i barnets liv. En fadder kan irettesette barnet, oppdra barnet og har en slags foreldrerolle for barnet. Fadderen stiller opp på lik linje med foreldre og øvrig familie. Å være fadder er en stor oppgave i mitt miljø.

Skrevet

Men de som er faddere er jo nære venner/famile etc som uansett ville vært nære og stilt opp osv. Så er det noe mer?

Skrevet

Den rollen betyr at foreldrene valgte å se bort fra mine helt klare utsagn om at jeg tar avstand fra alt det religiøse de døper barnet inn i, hvilket da igjen bunner i at de selv bare benytter seg av at kjerka er ei hore som skrever for hvem som helst, og dermed ser jeg heller ikke at jeg har noe mer enn en rent seremoniell rolle i det hele. Utover det - liker jeg ungen så har vi kontakt, hvis ikke så er ikke det å være fadder nok til at jeg foretar meg noe som helst.

Men hvorfor sa du egentlig ja til å være fadder, da? Like ungen og ha kontakt kan du vel uansett? Hvis du tar avstand fra det religiøse, hvorfor stilte du da opp som fadder selv om det kun var en seremoniell rolle du hadde? hadde du vært imot hele greia kunne du vel latt være?

Skrevet

Men de som er faddere er jo nære venner/famile etc som uansett ville vært nære og stilt opp osv. Så er det noe mer?

Vet ikke hvordan det er andre steder og i andre familier, men jeg har fått inntrykk av at en fadder er en ekstra gaveperson og egentlig ikke så mye mer. Mulig at jeg tar feil.

Gjest sug lut
Skrevet

Men hvorfor sa du egentlig ja til å være fadder, da? Like ungen og ha kontakt kan du vel uansett? Hvis du tar avstand fra det religiøse, hvorfor stilte du da opp som fadder selv om det kun var en seremoniell rolle du hadde? hadde du vært imot hele greia kunne du vel latt være?

Vel, du kan så si - det handler mest om at det var viktig for foreldrene at jeg sto i kirkeboka som fadder, i de tilfellene jeg har vært borti, og det koster meg ikke annet enn en smule bismak.
Skrevet

Vel, du kan så si - det handler mest om at det var viktig for foreldrene at jeg sto i kirkeboka som fadder, i de tilfellene jeg har vært borti, og det koster meg ikke annet enn en smule bismak.

Høres ut som du kunne plukket svaret ditt ut av mitt hode :) HI

Gjest sug lut
Skrevet

Felleshode ;) Så lenge det var viktigere for dem å ha meg enn det var for meg å slippe, er vel det eneste svaret jeg kan gi. Men det VAR viktig for meg å presisere hvor jeg stod - utmeldt, ikketroende og skeptisk.
Skrevet

Felleshode ;) Så lenge det var viktigere for dem å ha meg enn det var for meg å slippe, er vel det eneste svaret jeg kan gi. Men det VAR viktig for meg å presisere hvor jeg stod - utmeldt, ikketroende og skeptisk.

Sant :) Jeg er litt der, men samtidig har jeg respekt for det som er. Og når foreldrene forbereder "den helsikes dåpen" og gjennomfører alt som seg hør og bør, uten å egentlig bry seg en pøkk om kirka og religionen de tilhører, så sliter jeg litt med min rolle. Men vi kom oss da gjennom den dagen også :P HI

Skrevet

Har døpt barna mine selv om jeg ikke er medlem av statskirken selv. Dette fordi det var viktig for faren. For meg betyr det ingenting, for han betydde det mye- så valget var enkelt egentlig.

Fadderne vi valgte er folk som vil være rundt barna uansett og deres rolle er ikke så stor. Har lite forventninger til dem, men håper de vil fortsette å vise interesse for barna i oppveksten.

Er også fadder til et barn. Moren viste godt mitt ståsted og jeg ga utrykk for det enda en gang når jeg ble spurt. Dette er en barndomsvenninne av meg som har lite familie og var under samlivsbrudd allerede når barnet ble født. Mannen hadde vist sider av seg som han hadde skjult godt og hun var rett og slett ute etter en fadder som kunne fylle rollen slik den var i gamle dager. Idag har faren minimalt med barnet å gjøre, jeg er oppgitt som verge i testamente om noe skulle skje med mor og barnet er mye sammen med oss som familie. Det religiøse aspektet er ikke tilstede.

Anonym poster: f27b0637e2761436821ecdef5bbb25b1

Skrevet

Det Sug lut sa, bare at jeg ville sagt det på en kjedeligere måte. :P

Pluss at jeg gir litt ekstra til jul og bursdag.

Jeg ble fadder til 3 i mine yngre dager, og ga da beskjed til foreldrene om at jeg ikke kunne bidra med det som stod i heftet fra kirken, men det brydde de seg ikke om. Hadde jeg blitt spurt i dag ville jeg sagt nei, føler dette hykleriet blir helt feil, selv om det er noe veldig mange gjør.

Anonym poster: 65bb0637d0f93e401da9d29ba1f96483

Skrevet

Min søster (og hennes mann) er fadder/gudmor for begge mine barn fordi jeg ønsket dem som verger for mine barn i mitt fravær. Vi har også papirer hos advokat på dette.

Ellers har jeg en barnløs, utrolig god venninne som er singel og enebarn. Jeg har bedt henne om å være fadder/tante til barna og hun er meget stolt av den rollen.

Anonym poster: 5bb3b1368474e6fb9e3e0af8c6bc9011

Skrevet

Jeg er ikke fadder til noen, men de vi har valgt til faddere (ikke spurt dem enda da) til vår baby er våre nærmeste, som vi tror vi og barnet vil ha mest med å gjøre opp igjennom oppveksten og som vi tror vil bry seg om barnet. Vi er ikke religiøse, men døper fordi vi synes det er en koselig tradisjon (helligbrøde her inne, jeg vet...), og jeg tror ikke noen fadderene er kristne heller - mulig den ene er litt hverdagskristen. Jeg vet at det ikke lenger er slik at faddere skal ta seg av barnet hvis foreldrene dør, men for oss tenkte vi mer på hvem vi kunne tenke oss skulle ta seg av barnet om vi dør, enn hvem som vil oppdra i den kristne tro.

Vi har valgt et vennepar, min bror og en svært nær venninne som er mer som en søster. Vet at alle de med glede hadde adoptert barnet hvis vi skulle dø.

Min mor har pleid å kjøpe litt ekstra gave til de hun er fadder for, men det har jeg ingen forventinger om, og slikt bryr meg ikke, men jeg håper de kanskje vil ha litt ekstra plass i hjertet sitt til fadderbarnet.

Anonym poster: 17cda623fab3bff9a0ef4e37a0ec4560

Skrevet

Jeg ahdde håpet at de vi valgte til faddere for våre barn, ville være ressurspersoner i barnas, noen som ville spille en aktiv rolle i våre barns liv - ikke nødvendigvis som kriste, men som gode voksenpersoner. dette var vi også tydelig på til de vi spurte om å være faddere.

Desverre har det ikke blitt slik vi ønsket, og fadderne har i dag en ganske perrifer rolle egentlig. Vi prøver å inkludere de, men.....

Anonym poster: fa0bd7e85f090879638db7f547fe6d01

Skrevet

Jeg er fadder for to, tanteungen min og gutten til fetteren min. For fetteren min sin gutt har jeg prøvd å være tilstede opp gjennom det hele. Han jeg er tante til er det ikke så stor forskjell på tanterollen og fadderrollen.

Jeg forventer ikke at det er de religiøse verdiene fadderne til mine barn skal lære dem. Det er folk som vil bli kjent med ungene min og ta dem med på ting. Hvis de skal lære dem noe er det verdier som er greit å ha med seg samme om du er religiøs eller ikke. Jeg syns det er en fin tradisjon, og for meg blir alternativet litt tamt. Jeg skjønner ikke hvorfor alt skal være så svart/hvit når det gjelder religion. Det er ikke de ulike religionene sin skyld at vi folk tolker dem vi slik vi vil til vårt egen gevinst. Jeg har vokst opp til en avslappet forhold til religion, der tradisjon og religion følger hverandre. Kommer fra et sted der folket er glade i kirka si, men ikke nødvendigvis religiøse for den grunn.

Anonym poster: 5690831dfa8417f9dd1dd4e90dc2ba2b

Skrevet

Jeg er ikke religiøs og er utmeldt av statskirken. Jeg takker nei til å være fadder uansett om det er barn av venner eller andre i familien. Velger man dåp i kirken synes jeg faddere skal være troende(i det minste ikke anti slik som meg)

Skrevet

Faddrene til våre barn håper vi vil være ressurspersoner for barna når de vokser opp, noen å gå til når de har kjipe foreldre :P samtidig prøver jeg å følge litt ekstra opp mine egne fadderbarn, og vise litt ekstra interesse for det de driver med og ta meg litt ekstra av dem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...