Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 Vi har flere barn og blant annet en jente på 3,5 år. Denne jenta var greit de første 2-3 månedene i sitt liv, og siden har hun vært sjarmerende til tusen, men utrolig krevende. Som 1-åring og 2-åring måtte hun fotfølges over alt fordi hun ikke hadde noen grenser og ikke lærte av feil (klatre på bord og falle utfor lærte hun ikke noe av, bare prøvde igjen og igjen). Vi har som sagt flere barn, men ingen av dem har vært så mye som en brøkdel så turbo og krevende som henne. Ansatte i barnehagen har også kommentert at hun er en "håndfull". Men veldig blid, ematisk og med masse humor, så hun er jo herlig også. Nå er hun som nevnt 3,5 år og er fortsatt veldig krevende. Hun gjør så utrolig mye rart som jeg aldri har opplevd at andre barn gjør og som gjør at hun enda må passes godt på. F.eks har jeg funnet BH-min inni putevaret hennes, skrujern inni dynetrekket, perler i skoene, hårbørsten pellet hun løs alle stråene på og strødde utover i kjøleskapet osv. Kunne nevnt tusen eksempler her. Hun klarer ikke å vente på tur, maser i ett kjør, avbryter andre og hører overhode ikke etter noen former for beskjed hun får. Hun er rett og slett svært intens og sliter ut et mennesker på få timer. Hun sover dårlig også og har alltid gjort det. Våkner flere ganger om natten uansett hva vi prøver. Vi har også en gutt på 10 år som vi nettopp har fått vite at har ADD, og derfor har jeg i det siste begynt å lure på om datteren vår kan ha AD/HD. Med en bror som har diagnose i samme gaten har jo søsken en mangedoblet risiko for å ha dette visst nok. Men vi har fått vite at det er en del forskjell på hvordan barna er når de har ADD kontra AD/HD, så vi kan ikke sammenligne så mye. Derfor lurer jeg på om dere som har barn med AD/HD an beskrive litt hvordan de var da de var yngre? Når fikk dere mistanke og når ble de utredet? Anonym poster: 047f1e5447e7a9b6454a6eaf6fc91310
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 Jeg har ikke barn med AD/HD selv, men det høres ut som om jenten din er veldig aktiv. Jeg har jobbet i barnehage, og ser henne for meg! Siden broren har ADD er jo, som du sier, sjansen for at hun også har en diagnose større. Hva sier barnehagen? Dersom du er bekymret hadde jeg tatt det opp med barnehagen, de kan være med og observere og eventuelt melde henne opp til PPT slik at hun kan utredes. Hun kan også få ekstra støtte i barnehagen, kanskje hun får utfolde seg mer da, får hjelp i sosiale situasjoner osv. Hun høres ut som en herlig jente da!! Anonym poster: 5e8f4700e3f013fc0f8c045cce355d08
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #3 Skrevet 5. mai 2013 Jeg har ikke barn med AD/HD selv, men det høres ut som om jenten din er veldig aktiv. Jeg har jobbet i barnehage, og ser henne for meg! Siden broren har ADD er jo, som du sier, sjansen for at hun også har en diagnose større. Hva sier barnehagen? Dersom du er bekymret hadde jeg tatt det opp med barnehagen, de kan være med og observere og eventuelt melde henne opp til PPT slik at hun kan utredes. Hun kan også få ekstra støtte i barnehagen, kanskje hun får utfolde seg mer da, får hjelp i sosiale situasjoner osv. Hun høres ut som en herlig jente da!! Anonym poster: 5e8f4700e3f013fc0f8c045cce355d08 Hun er kjempeskjønn. Har utrolig mye humor og elsker å få andre til å le. Tar seg av andre rundt seg og viser stor empati. Hun ser heldigvis ikke ut for å ha noen sosiale vansker, men det har ikke storebroren heller selv om jeg vet at det er vanlig ved begge diagnosene. Problemet til snuppa ligger mer i intensiteten og vilterheten og alle påfunnene sine. Hun er som en liten jente-Emil De ansatte i bhg kommenterer det jo også. Hun har en storesøster i samme bhg som er "normal" og jeg får stadig høre at de knapt kan tro av jentene er søstre så ulike som de der. Hun andre er rolig og bedagelig, tålmodig og hører stort sett etter. Lurte på om jeg skal ta det opp på foreldresamtalen nå om de ansatte synes hun er unormalt aktiv og intens de også. Tar gjerne i mot flere synspunkt og svar også. HI Anonym poster: 047f1e5447e7a9b6454a6eaf6fc91310
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #4 Skrevet 5. mai 2013 Hun høres ut akkurat som datteren vår. Men hun har epilepsi (er for tiden anfallfsfri), men med epilepsi så følger ofte AD/HD med på kjøpet. Her er det full rulle fra morgen til kveld, og minimalt med søvn. Ville henvendt meg til PPT hvis jeg var dere, får å få henne utredet - ikke nødvendigvis for å medisinere, men for å få tilgang til verktøy/veiledning til hvordan dere og barnehagen håndterer henne på best mulig måte. Man kan også få tak i kuledyne/kastanjedyne for bedre/roligere nattesøvn. Anonym poster: 18d278348358be4a934709787e151191
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #5 Skrevet 6. mai 2013 Takk for tilbakemelding, og beklager tregt svar. Hva i alle dager er kastanjedyne? HI Anonym poster: 047f1e5447e7a9b6454a6eaf6fc91310
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #6 Skrevet 6. mai 2013 det minner om en kuledyne (hvis du kjenner til den), men er fyllt med plastkastaner i stedet for kuler. den skal være mer "organisk" i opplevelsen, og er forsåvidt enig i det. vi har kastanjedyne til tulla vår. Anonym poster: 18d278348358be4a934709787e151191
ny vestfold Skrevet 6. mai 2013 #7 Skrevet 6. mai 2013 Gaa inn og les paa: nasjkomp.no, en side om adhd.adhd er I 80 present av tilfelene arvelig fra en av foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå