Gå til innhold

Deres barn på 3 år....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sover/sov de på dagen? Hvor lenge?

Bruker/brukte de sutt? Kun når de sov, eller ellers også?

Bruker/brukte de bleie? Både på natt og dag?

Jeg har en jente som fylte 3 for et par måneder siden, og hun sover fremdeles på dagen iblant (men ikke som regel). Hun bruker ikke sutt lenger, men bleia ser det ikke ut til at vi blir kvitt med det første; hun har INGEN interesse for doet .. :-(

Anonym poster: c38e3b9e03a23980a12fcbfb37ac4225

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sover en halv time på dagen i barnehagen. Sover ikke på dagtid hjemme.

Bruker ikke sutta. Slutta for 6 måneder siden.

Slutta med bleie på dagtid for 1 år siden. Slutta med bleie på natta for 7 måneder siden.

Barnet er nettopp fyllt 3 år

Anonym poster: 9460abca7dbb6294b4eb620a95fbacc1

Skrevet

Nå har min datter akkurat fylt 4, men jeg husker jo såpass tilbake så jeg kan kanskje svare likevel...

Hun sov ikke fast på dagen lenger etter fylte 3 år, men tok seg en "cowboystrekk" en dag eller to i uken. Hun har alltid hatt godt sovehjerte og sov 11-12 timer om natten i tillegg.

Smokken sluttet hun med da hun var ca 3,5 år, fra hun var ca 1,5 år ble den bare brukt i sengen og ved soving i bil/vogn. Hun har aldri fått gå rundt med den på dagtid.

Bleia kastet vi da hun var 3 år og 2 mnd, da var det noen fridager på rad og vi valgte å bare ta den vekk. Satte en pottestol i stuen og en krakk foran do og lot henne gå i bare truse så dette skulle bli enkelt for henne. Hadde kanskje 3 uhell også var hun ferdig pottetrent. Sluttet på natten samtidig.

Anonym poster: 4b7dc0c083f69cfe9a5010f79472c767

Skrevet

3 år og 3 mnd, sover av og til en liten time på dagen. Ingen sutt (har aldri brukt det), Bruker bleie 24/7.

Anonym poster: 8ecbe1d1526c22bd637f50f9f1563ea5

Skrevet (endret)

Har en gutt på 2 år og 9 mnd.

Han sluttet med smokk når han var 8-9 mnd. Sluttet å sove på dagen rundt juletider, hender han tar en dupp i bilen om han er sliten etter en lang dag. Det gjør forøvrig storebror på 5 år og :P

Bleien sluttet han med i påsken, i forrige uke tok vi nattbleien av.

Vi bare tok av bleien i påsken og lot det skure og gå, en del uhell i starten, men etter en stund kom refleksen på plass og siden har det gått veldig bra.

Fikk en type klistremerker for tisse på do og en annen type for å bæsje på do. Brukte doring i starten, men nå står han å tisser og mener at doring er for babyer :P

Endret av frk Nilsen
Skrevet

Sover/sov de på dagen? Hvor lenge? Nei, sover ikke.

Bruker/brukte de sutt? Kun når de sov, eller ellers også? Bare om natten.

Bruker/brukte de bleie? Både på natt og dag? Ja. Men vi øver på å gå på do.

Jeg har en jente som fylte 3 for et par måneder siden, og hun sover fremdeles på dagen iblant (men ikke som regel). Hun bruker ikke sutt lenger, men bleia ser det ikke ut til at vi blir kvitt med det første; hun har INGEN interesse for doet .. :-(

Anonym poster: 5089076d9260bfe74a7fedfd05743a57

Skrevet

3 år og 9 mnd. Sover ikke på dagtid, og det har hun heller ikke gjort siden hun var 2 år faktisk. Hun har bare ikke hatt behov for det. Hun bruker smokk og bleie på natten ennå, og begge forsvinner veldig snart. Vi har forberedt henne i hele vinter på at når sneen blir borte, så kommer det fugleunger, og de vil gjerne ha smokkene og bleiene, for de trenger dem mer :)

Skrevet

Sønnen min blir 3 om en måned. Han sluttet å sove på dagtid i høst, sluttet med bleie på dagtid i november (bruker nattbleie) og har aldri brukt smokk.

Anonym poster: a89e0ec525a45c12c6d0e3119235aaa8

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Har en på 3,5 år.

Hun sluttet å sove på dagen før hun ble 2 år.

Hun bruker ikke smokk.

Hun sluttet med bleie i fjor sommer, men brukte nattbleie noen uker etterpå

Men når det er sagt så er barn veldig forskjellige. Hun har en kusine som akkurat fylte 3 år som fortsatt sover på dagen hver dag, og nå såvidt viser interesse for å tisse på do.

Nå er du forresten inne i en flott årstid for bleieslutt, så sikkert greit å jobbe litt med det nå når det blir varmere i været :)

Skrevet

Nr 1: sluttet med bleie 3 år 1 mnd, dag og natt samtidig. Tok smokken vekk et par mnd før han ble tre. Sov ikke på dagen etter 2,5 år.

Nr 2: sluttet helt med bleie (dag og natt samtidig) en mnd før 3-årsdagen. Sluttet med smokk 2,5 år gammel. Sov av og til på dagen frem til 3 år.

Nr 3: er 2 år og 4 mnd. Bruker smokk om natten, men jeg vil gjerne ta den snart. Har forsøkt med potte, men gjør ingenting der, vil bare se Peppa Pig på iPad'en... Jeg vil gjerne bli ferdig med bleier lenge før treårsdagen! Sover fortsatt på dagtid.

Anonym poster: c9a627472ba43c87e2f1e9df15e41e33

Skrevet

Min gutt er 3 år og 3 mnd. Slutta med bleie på dagtid for ett år siden omtrent. Nattbleia er på enda, da han ikke virker klar for å kvitte seg med den. De siste ukene nå har han ikke hatt like mye behov for dupp på dagen, og velger selv om han vil legge seg nedpå. Inntil nylig kunne han sove opptil to-tre timer på dagen (!). Smokken får han når han sover, inntil videre. Vi snakker mye om å kvitte oss med den, og han vet han snart må. Vi venter vel litt på hans initiativ.

Skrevet

Har ei jente som er 3.5 år. Hun sluttet å sove på dagtid da hun var 2,5 (hender jo hun sover en time i ny og ne) hun sluttet med tutt mandagen før påske! Veldig stolt ;) bleie sluttet hun med da hun var 2.5 men bruker fortsatt på natta!

Skrevet

Nei, nei og nei.

Det vil si, hun hadde vel akkurat passert tre da nattbleia røyk ut.

Anonym poster: ae00b3a582f4208438faed44eb06f220

Skrevet

3 år og 2 mnd. Sover ikke på dagen, bruker ikke smokk, men bleia har det vært vanskeligere å bli kvitt. Prøver igjen til sommeren, tenker jeg.

Anonym poster: c677026ecabc51450f919c4b934fc0ad

Skrevet

Datteren min er 3 år og 3 mndr.

Sover ikke på dagen, sluttet for halvannet år siden. Kan sovne i bilen på lengre bilturer da :)

Bruker smokk, men kun på natten. De må ligge i senga.

Sluttet med bleie i fjor sommer, både dag og natt...

Skrevet

Min er 3 år og 2 mnd.

Sover ikke på natten, ikke gjort det siden barnet var 18 mnd.

Aldri brukt sutt.

Vi skal forsøke på bleieslutt i løpet av sommeren.

Anonym poster: 631d4fbad502c7103bfd98ab4e233cbf

Skrevet

3åringen vår sover fortsatt på dagen i barnehagen, men har de siste helgene ikke gjort det hjemme. Han sluttet med bleie på dagtid tidlig i fjor høst, rundt 2,5 år. På natta bruker han fortsatt bleie, men vi har ikke forsøkt å ta den av, ettersom storebror fortsatt bruker bleie om natta og jeg tror det ville vært sårt for han om lillebror sluttet (lillebror bryr seg ikke om bleia, så derfor gjør vi det sånn). Smokken håper jeg vi blir kvitt når han slutter å sove på dagen.

Anonym poster: 604aff1e96873c07205bdac8bb440613

Skrevet

Min er 3 år og 2 mnd.

Sover ikke på natten, ikke gjort det siden barnet var 18 mnd.

Aldri brukt sutt.

Vi skal forsøke på bleieslutt i løpet av sommeren.

Anonym poster: 631d4fbad502c7103bfd98ab4e233cbf

Hoho, DET hørtes slitsomt ut med en unge som ikke har sovet på natta på et år;)

Anonym poster: d88c4aeb264b7d48ff75f60cf5e8ecc8

Skrevet

Da hun var 3 år hadde hun egentlig sluttet å sove dupp (sluttet mellom 2,5 og 3 år), men det kunne fremdeles være enkelte dager hun trengte å duppe litt. Hvis vi kjørte bil duppet hun ofte helt frem til 4 år. Bleieslutt 2 år og 3 mnd dagtid og 2,5 år natt. Brukte smokk til hun var 3 år, men bare til soving.

Skrevet

Jenta mi er 3 år og 2 måneder.

Hun sluttet å sove fast på dagtid når hun var 1.5 år. Sover fra va 19-08 hver natt. Sover en sjelden gang rundt en time på dagtid. Dette skjer kanskje et par ganger i måneden.

Bruker sutt, men hovedsaklig kun når hun er trøtt/skal sove og når vi kjører bil.

Sluttet helt med bleie på dagtid og er oftere og oftere tørr på natten så slutter nok med denne snart også :-)

Skrevet

Junior ble 4 i februar. Han sover fremdeles lur på skolen (utlandet), og i perioder også om helgene (nesten alltid på ferie). Stresse ikke med det, foretrekker at han legger seg litt senere på kvelden (19.30-20.00) hvis luren sikrer at han ikke er helt utslitt ved henting kl. 16.00.

Han sluttet med smokk når han var litt ver 3,5 år. Han hadde barebbrukt den om natten fra han var 1 år gammel, mest til innsoving. Vi skulle egentlig slutte før, men pga flytting til utlandet, skolestart og dødsfall i familien ble det utsatt flere ganger.

Bleier sluttet han med 3,5 år gammel, like før skolestart. Vi hadde egentlig fått det til når han var 2,5 år, men bhg satt bleier igjen på han etter sommerferien så vi måtte begynne på nytt. :-(

Anonym poster: fe94ec96ddd7a93b3a388aeec36b2f92

Skrevet

Gutt fyller 3 denne måneden. Sover ved behov 30 min på dagtid både hjemme og i barnehage. Bruker smokk kun ved soving (har alltid hatt det sånn). Sluttet med bleie på dagen for 6 mnd siden, på natten for 3 mnd siden.

Anonym poster: afe2effbd9b9a1ebd9603fe921607c83

Skrevet

Eldstemann da han var 3 år sov han som oftest 1-2 timer på dagtid enda, brukte bleie og sutt på nattestid. Han sluttet med dagsoving og bleie da han var 3 år og 4 mnd :)

Mellomste er 3 år om ikke lenge og sover ca. 2 timer på dagtid og sluttet med bleie for ca. 5 uker siden :) sutten bruker hun når hun skal sove.

Bleieslutt har vi tatt når de er helt klare og de har dermed sluttet fullstendig både dag/natt og uten uhell :) Plutselig er de klare :) Sommeren er en fn tid å slutte på :D

Skrevet

Min sluttet å sove på dagtid da han var rett over to år. Sluttet med bleie rett før han ble tre og smokk rett etter treårsdagen.. bruker fremdeles nattbleie og har akkurat fylt fire...

Anonym poster: 77b09bb6042e15b02f04b8e2014341cd

Skrevet

Sønnen min sluttet med smokk en uke før han fylte tre år. Å begrense smokken til kun nattestid var vanskelig, men å få han til å slutte var overraskende greit. Vi sendte dem i en eske til julenissen så han kunne gi dem til babyer ;)

Han sluttet å sove på dagen når han var litt mer en 2,5 år. Dette rett og slett fordi han ikke sovnet på kvelden. Han sov noenganger på dagtid etter dette, da, men da begrenset vi det til maks 30 min. Ser mange barn som sover lur mye lenger enn han. De er jo svært ulike og har forskjellige behov.

Knøttet sluttet med bleie sommeren etter fylte 3 år (han har bursdag i slutten av mai). Det var et herk i starten, får han var ikke veldig interessert. Men jeg ville få det til på sommerstid før barnehagen startet opp igjen. Praktisk med tanke på å ha god tid til det og ikke overlate ansvaret til barnehage, pluss at på høst/vinter/vår er det mye klær på og lettere å bare slenge en truse og tynn bukse til vask enn truse, strømpebukse, ullbukse og svær vinterdress som helst skal være ren og tørr igjen med det samme... Vi fikk han iallfall ut av bleia den sommeren. Vi la det bare frem som at han ikke hadde noe valg. Nå var han stor gutt og kunne ikke bruke bleie lenger. (Han fikk ha den om natta en stund til, da). I starten var det massevis av uhell til tross for at vi tok han med på do/potte nesten annenhver time. Etterhvert begynte han å skjønne tegninga og sa fra selv. Hadde masse uhell utover høsten allikevel, da. Men det går seg til. På en annen side, så er det ikke noe vits å begynne om du merker at ungen ikke er klar og du ikke orker å ta oppgaven enda, da.

Anonym poster: 6e5fbde7061b46f7e65e355e82ee0b39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...