Himmel og hav Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 Jeg er tante til en hel bråte med unger som er sånn ca konfirmasjonsalder. VI har vært i konfirmasjoner hvert år de siste årene, og om alle velger å konfirmere seg, så blir det minst en i året en stund til. Så begynte jeg å tenke...litt skummelt sånn på en søndagsmorgen, med smaken av en fortreffelig Ripasso friskt i minne, men hva om en av dem ikke vil stå til konfirmasjon? Gir vi allikevel gave? Dette blir jo rent hypotetisk, men kan være greit å ha tenkt gjennom. Jeg gir jo ikke gave til de av mine venner og slektninger som velger å være samboere, mens de som gifter seg får... Hmm..hjernen min strekker ikke til, og mannen er det ikke noe hjelp i i dag, så: Noen tanker eller erfaringer rundt emnet?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 Nei. Det er jo noe de velger bort ved ikke å konfirmere seg. (Men det var hyggelig at noen gav meg gaver for ikke å konfirmere meg, den gang da, altså. Men slett ikke noe jeg hadde forventet). Anonym poster: 42e457ebe299dd2afe10d95e4397dc36
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #3 Skrevet 5. mai 2013 Gavene er den største grunnen til konfirmasjon. Ingen Gud, ingen gaver. Anonym poster: d45b224415db90459497767e62b7c825
☆☆☆ Skrevet 5. mai 2013 #4 Skrevet 5. mai 2013 Ja, det ville eg gjort. Gåva er vel meint å vere noko å ta med seg inn i vaksenlivet, og ein blir jo vaksen sjølv om ein droppar seremonistyret?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 Jeg tenker at man gir jo ikke gave for ingenting. Det må jo da være hvis de velger å arrangere noe annet i stedet, f.eks. bli-voksen-fest, eller gjøre noe ekstra ut av 15-årsdagen. Så blir det jo opp til den enkelte gjest å velge om dette "kvalifiserer" til å gi like stor gave som konfirmasjon eller ikke. Anonym poster: aabfdfdff32bbf765a424b5283c44395
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #6 Skrevet 5. mai 2013 Husker mamma gav til de tantebarna som ikke konfirmerte seg også. Jeg tror det bare var en, og det var ikke pga hun ikke ønsket å konfirmere seg men hun likte seg ikke i store folkemengder så da valgte hun å la være å konfirmere seg slik at hun slapp dette. Den næreste familie var ute og spiste middag sammen, og hun fikk gave fra noen. Litt spesiell situasjon, men i en slik forbindelse så syns jeg gave er på sin plass. I min manns familie gir vi ikke gave til de som ikke konfirmerer seg, i min aner jeg ikke. Jeg som har eldst barn så sår nok se hva som skjer. Ganske forskjellige familier og tradisjoner, bursdagsgaver er ingen tradisjon i min manns familie heller. Kun gave fra foreldre og farfar, er de heldige får de noe av farmor. Fra min failie kommer det gaver fra fjern og nær. Anonym poster: 41a82d30dbed2187d1dffb02136de55a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #7 Skrevet 5. mai 2013 Har ikke tenkt på denne problemstillingen før, men det første som slår meg er at jeg ville gitt gave ja. Hvorfor skulle f.eks slektninger av denne jenta/gutten som kun konfirmerer seg for å følge strømmen, og på grunn av gavene, fortjene gaver noe mer enn han/henne? Tenker at det er ganske tøft å velge annerledes, og å faktisk ta stilling til om man ønsker å være en del av kirken eller ikke. Jeg ville gitt vedkommende en gave, og sagt det var for å markere at han/hun var på vei inn i voksenlivet. Anonym poster: 49d20c5fdfc94eae513e6dd9e165fe50
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #8 Skrevet 5. mai 2013 Jeg tenker at man gir jo ikke gave for ingenting. Det må jo da være hvis de velger å arrangere noe annet i stedet, f.eks. bli-voksen-fest, eller gjøre noe ekstra ut av 15-årsdagen. Så blir det jo opp til den enkelte gjest å velge om dette "kvalifiserer" til å gi like stor gave som konfirmasjon eller ikke. Anonym poster: aabfdfdff32bbf765a424b5283c44395 Når jeg tenker meg om, så fikk vårt barn ekstra stor gave til 1-årsdagen fra mine foreldre i stedet for dåpsgave, fordi vi valgte å ikke døpe. For de ville ikke gjøre forskjell på barnebarna. Det er jo en måte å gjøre det på hvis man vil gi gave til noen som ikke konfirmerer seg, å gi litt ekstra til 15-årsdagen selv om de evt. ikke gjør noe ekstra ut av feiringen. Men å gi gave på en søndag i mai fordi noen andre på samme alder konfirmerer seg, det synes jeg er litt rart. Anonym poster: aabfdfdff32bbf765a424b5283c44395
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #9 Skrevet 5. mai 2013 NIks. Helt unaturlig å gi gave i en sånn situasjon. Anonym poster: 7330198482c18619d72a686f27810698
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå