Gå til innhold

I disse konfirmasjonstider...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tante til en hel bråte med unger som er sånn ca konfirmasjonsalder. VI har vært i konfirmasjoner hvert år de siste årene, og om alle velger å konfirmere seg, så blir det minst en i året en stund til. Så begynte jeg å tenke...litt skummelt sånn på en søndagsmorgen, med smaken av en fortreffelig Ripasso friskt i minne, men hva om en av dem ikke vil stå til konfirmasjon? Gir vi allikevel gave? Dette blir jo rent hypotetisk, men kan være greit å ha tenkt gjennom. Jeg gir jo ikke gave til de av mine venner og slektninger som velger å være samboere, mens de som gifter seg får...

Hmm..hjernen min strekker ikke til, og mannen er det ikke noe hjelp i i dag, så: Noen tanker eller erfaringer rundt emnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er jo noe de velger bort ved ikke å konfirmere seg.

(Men det var hyggelig at noen gav meg gaver for ikke å konfirmere meg, den gang da, altså. Men slett ikke noe jeg hadde forventet).

Anonym poster: 42e457ebe299dd2afe10d95e4397dc36

Skrevet

Gavene er den største grunnen til konfirmasjon. Ingen Gud, ingen gaver.

Anonym poster: d45b224415db90459497767e62b7c825

Skrevet

Ja, det ville eg gjort. Gåva er vel meint å vere noko å ta med seg inn i vaksenlivet, og ein blir jo vaksen sjølv om ein droppar seremonistyret?

Skrevet

Jeg tenker at man gir jo ikke gave for ingenting. :P Det må jo da være hvis de velger å arrangere noe annet i stedet, f.eks. bli-voksen-fest, eller gjøre noe ekstra ut av 15-årsdagen. Så blir det jo opp til den enkelte gjest å velge om dette "kvalifiserer" til å gi like stor gave som konfirmasjon eller ikke.

Anonym poster: aabfdfdff32bbf765a424b5283c44395

Skrevet

Husker mamma gav til de tantebarna som ikke konfirmerte seg også. Jeg tror det bare var en, og det var ikke pga hun ikke ønsket å konfirmere seg men hun likte seg ikke i store folkemengder så da valgte hun å la være å konfirmere seg slik at hun slapp dette. Den næreste familie var ute og spiste middag sammen, og hun fikk gave fra noen. Litt spesiell situasjon, men i en slik forbindelse så syns jeg gave er på sin plass.

I min manns familie gir vi ikke gave til de som ikke konfirmerer seg, i min aner jeg ikke. Jeg som har eldst barn så sår nok se hva som skjer. Ganske forskjellige familier og tradisjoner, bursdagsgaver er ingen tradisjon i min manns familie heller. Kun gave fra foreldre og farfar, er de heldige får de noe av farmor. Fra min failie kommer det gaver fra fjern og nær.

Anonym poster: 41a82d30dbed2187d1dffb02136de55a

Skrevet

Har ikke tenkt på denne problemstillingen før, men det første som slår meg er at jeg ville gitt gave ja. Hvorfor skulle f.eks slektninger av denne jenta/gutten som kun konfirmerer seg for å følge strømmen, og på grunn av gavene, fortjene gaver noe mer enn han/henne? Tenker at det er ganske tøft å velge annerledes, og å faktisk ta stilling til om man ønsker å være en del av kirken eller ikke.

Jeg ville gitt vedkommende en gave, og sagt det var for å markere at han/hun var på vei inn i voksenlivet.

Anonym poster: 49d20c5fdfc94eae513e6dd9e165fe50

Skrevet

Jeg tenker at man gir jo ikke gave for ingenting. :P Det må jo da være hvis de velger å arrangere noe annet i stedet, f.eks. bli-voksen-fest, eller gjøre noe ekstra ut av 15-årsdagen. Så blir det jo opp til den enkelte gjest å velge om dette "kvalifiserer" til å gi like stor gave som konfirmasjon eller ikke.

Når jeg tenker meg om, så fikk vårt barn ekstra stor gave til 1-årsdagen fra mine foreldre i stedet for dåpsgave, fordi vi valgte å ikke døpe. For de ville ikke gjøre forskjell på barnebarna.

Det er jo en måte å gjøre det på hvis man vil gi gave til noen som ikke konfirmerer seg, å gi litt ekstra til 15-årsdagen selv om de evt. ikke gjør noe ekstra ut av feiringen.

Men å gi gave på en søndag i mai fordi noen andre på samme alder konfirmerer seg, det synes jeg er litt rart. ;)

Skrevet

NIks. Helt unaturlig å gi gave i en sånn situasjon.

Anonym poster: 7330198482c18619d72a686f27810698

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...