Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 Jeg hadde en traumatisk fødsel sist, fordi ingen hadde tid til meg da jeg fødte. Såpass at jeg ble kalt inn igjen til sykehuset uten henvisning, for en samtale. Jeg skal føde igjen, og på ordinær ultralyd så de at morkaken dekket mormunnen. Jeg fikk beskjed om planlagt keisersnitt om dette ikke endret seg, og de skulle sjekke det om 10 uker igjen. Da jeg kom dit, fikk jeg deja vu med hvordan jeg ble behandlet av legen. Han sveipet over magen min med ultralyd-utstyret, og før jeg rakk å åpne munnen hadde han tørka av magen min og var ferdig. Alt så bra ut og jeg kunne føde vaginalt. En lettelse, men likevel satt jeg full av spørsmål, men vi ble omtrent dyttet ut av rommet før vi rakk å tenke over noe som helst. Legen hadde dårlig tid. Jeg ble så irritert/skuffet i ettertid, at jeg ringte sykehuset og klaget, fortalte at jeg ikke klarte å slå meg til ro med det han hadde sett, fordi han stresset/hastet seg gjennom det uten å forklare noe til oss. Det hjalp ikke noe med den telefonen, jeg måtte jo stole på legen, og jeg orket ikke styre mer med det. Jeg skulle uansett på 3D, og tenkte at de kunne gå grundig til verks og berolige meg. Stress og tanker om at morkaken muligens lå i veien var det siste jeg trengte mtp. forrige fødsel, hvor stressnivået virkelig lå i veien for en grei fødsel (kun pga sykehuset). På 3D ultralyd brukte han god tid på dette, og kom frem til at han ikke kunne se om kanten på morkaken dekket mormunnen ved hjelp av vanlig ul, jeg måtte ha innvendig. Han skrev et brev til legen min at jeg må ha henvisning til sykehuset igjen, de må sjekke det med innvendig ul fordi det var stor "fare" for et hastekeisersnitt hvis ikke. Jeg merker jeg blir så forbanna, for at jeg måtte "ordne opp" i alt dette selv, uten å bli hørt av sykehuset! At ikke legene kan bruke TID på pasientene sine, å være så overlegne og høye på seg selv at man bare ikke blir sett/hørt? Hadde dere klaget dette videre, eller er jeg bare hormonell og irritabel her? Anonym poster: 933b6f791ace3920bdbd92ebc079ac15
DaTuMa Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 Uff, ingen koselig opplevelse for deg. Jeg hadde en traumatisk fødsel sist og ba min fastlege henvise meg til samtaler med jordmor på sykehuset jeg skal føde ved. Da går man igjennom hva som var tøft for deg sist, og lager en plan for hvordan du ønsker å ha det denne gangen. Dette syns jeg har hjulpet mye. Har vært på 2 timer og skal på en siste om en mnd. Anbefaler deg å foreslå det for fastlegen din. Ville sendt en klage på behandlingen du har fått denne gangen, men det hjelper sikkert ikke Lykke til uansett
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #4 Skrevet 5. mai 2013 Ja, samtale ble jeg kalt inn til uten henvisning, kun basert på mitt eget brev til avdelingen. Denne samtalen var veldig bra, jordmoren tok seg god tid, viste meg fødestuene (siden jeg ikke fikk fødestue under forrige fødsel) og brukte 2 timer på meg. Jeg fikk godt utbytte av det, det var den ekstra ultralydundetsøkelsen som var elendig. Men talk for svar og gode tips, de samtalene på sykehuset er faktisk gull verdt etter en slik fødsel. HI Anonym poster: 08a311e47a6798df4e8eaba1fa91631a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 Hvilket sykehus var dette? Anonym poster: 8fdafab51a6ae65bd76509fe28e68357
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #6 Skrevet 5. mai 2013 Det kan ikke være slik at sykhuslegen som er eksperten på dette faktisk så det han trengte for å avgjøre at det ikke var noen fare, men at den private legen (?) som tok UL ikke var like flink og dermed ikke sikker? Du fikk jo vite at morkaken ikke var i veien. Hva mer skulle du blitt informert om? Anonym poster: eaecf2394377d63c4ae0925c28b8ccf0
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #7 Skrevet 5. mai 2013 Jeg forventet at legen forklarte meg litt mens han undersøkte, og lot meg få svar på spørsmål jeg hadde. Han var ikke ekspert på dette, de som jobbet på med ultralyd var syke, og han var "kastet inn i det" som han sa, noe som ikke beroliget meg. MEN han var lege. Det jeg mener er at om han hadde brukt 2-3 minutter ekstra på å SE og SNAKKE med pasienten, hadde jeg kanskje blitt tryggere på at den neste fødselen skal gå bra - som nevnt var den svært traumatisk sist, dermed er tryggheten rundt at alt er bra viktig i denne sammenheng. Derfor var det beroligende at jeg ihvertfall skulle på 3D. På privat ul sa han at morkaken lå så langt nede at det var for uoversiktlig å se om kanten lå over mormunnen, og mente det burde bli sjekket ordentlig med innvendig ul pga komplikasjonene son kan oppstå ved fødsel. Jeg overdriver ikke når jeg sier legen på sykehuset brukte 30 sek på undersøkelsen, en god lege har tid til å forklare pasienten hva han ser så man vet med trygghet at neste fødsel skal gå bedre. Det er tross alt svært viktig for fosteret, forrige fødsel inneholdt MYE stress pga sykehuset, noe de har lagt seg flate og beklaget personlig i ettertid. Anonym poster: 08a311e47a6798df4e8eaba1fa91631a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå