Gå til innhold

Å slutte med bleie...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud så lei jeg er av at 3,5 åringen bruker bleie!

Og han nekter å gå på do!! Vi har begynt å innføre (for ca tre mnd siden)at han skal sitte på do hver morgen og hver kveld,men det høres ut som om noen vil drepe han hver gang vi setter han ned!Kan telle på ei hand hvor mange ganger han har tissa/bæsja på do.

 

Vi har klistremerker som han ikke bryr seg om og prøver å lokke med andre ting ,men ingenting hjelper...

 

Hvor mye skal man egentlig pushe på? Kjenner jeg er mektig irritert hver gang han bæsjer i bleien, for han VET hva han gjør og når det kommer.

 

nekter å bruke truse gjør han og...

 

Hva i svarte skal vi gjøre??

 

Anonym poster: 48e7f4cefa331ccf763b4f7da261fb79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han ikke er klar ennå? Vent litt. Spør han innimellom om han har lyst til å tisse på doen.

 

Nå kommer jo snart sommeren. Går jo an å la han gå mye uten bleie.

 

Hva med en belønning utenom Klistremerker? Når han har fått f.eks 10 Klistremerker så får han en liten lekebil eller noe sånt?

Skrevet

Kanskje han ikke er klar ennå? Vent litt. Spør han innimellom om han har lyst til å tisse på doen.

 

Nå kommer jo snart sommeren. Går jo an å la han gå mye uten bleie.

 

Hva med en belønning utenom Klistremerker? Når han har fått f.eks 10 Klistremerker så får han en liten lekebil eller noe sånt?

 

Jo,men han skjønner ikke sammenhengen mellom x antall klistremerker og en premie...

Prøver å lokke med at han kan dra alene til besteforeldrene men til og med det hjelper ikke.

 

Han vet jo godt når han må bæsje, men vil ikke si ifra.

 

Og om han vil gå uten bleie om ei mnd eller to får vi bare se....

 

HI

 

Anonym poster: 48e7f4cefa331ccf763b4f7da261fb79

Skrevet

Dette er kanskje ikke det korrekte dib-svaret, men sånn gjorde i hvert fall vi det med en som nettopp var fyllt to år, men viste tydelig at han hadde kontroll på både tiss og bæsj:

 

Noen dager i forveien viste jeg barnet at nå er det snart tomt for bleier i skuffen, og når det er tomt så kan vi ikke kjøpe flere, for nå er du stor gutt. Lagde et stort norgesglass med masse premier oppi. Både bittesmå kjærligheter og diverse godteri, og små leker, som sprettballer, klistremerker, og annet smådill (tok en runde på Nille, upstairs o.l. Brukte max et par hundre på hele glasset)

 

Minnet ham på de et par ganger til, og timet det sånn at fredag ettermiddag var bleiene borte. Så gikk han bare hjemme uten bleie på, naken fra livet og ned et par dager, hadde tilbud om potte/doring/do, men det kom noen uhell på gulvet. I løpet av dag to hadde han et par ganger med suksess på potta, og fikk da hemningsløst mye skryt, og fikk velge en premie i glasset hver gang.

 

Søndag gikk uten et eneste uhell, mandag hadde vi et uhell, men det var fordi vi ikke rakk doen. Tirsdag var det tilbake i barnehagen uten bleie, og siden den gang har det ikke vært noe problem.

 

Anonym poster: dcdc82b712eeea57ed05f8be459ce4f5

Skrevet

Du bør ikke presse han til å sitte på do, min nektet også å sitte på do. Vi spurte om hun hadde lyst, som oftest Snåsa hun nei. Men så så hun at alle barna i barnehagen gjorde det, så en dag ville hun. Plutselig en dag så sa hun at hun ikke ville ha på bleie. Da fortalte vi at når vi kjører litt lengre bilturer og skal være ute å leke(på høsten) så måtte hun ha bleie på. Det funket helt supert. Suppa er nå 4 år og har også slutta med bleie på natten. Hun var ca 3,5 år da hun sluttet med bleie på dagen.

Skrevet

Jenta mi var det bare farmora som fikk til å sitte på do. Lot henne gå naken i gresse som sommeren og første gang hun bæsja uten bleiet var i gresset ;) Det ordner seg, de fleste er bleiefri før de går ut av ungdomsskolen! ;)

 

Anonym poster: 864436a4f91d29d8730a7c745a367db7

Skrevet (endret)

STOPP!

 

Å tvinge han til å sitte på do på denne måten vil bare gi han enda mer sperre.

Legg fra deg ALL irritasjon, sett deg ned med gutten din og fortell han på en rolig og vennlig måte at nå er han stor gutt og at store gutter kan gå uten bleier. Forklar at du setter fram potten og at han må forte seg på den når han må tisse. Ikke utbroder, gjør det enkelt.

Om han ikke vil bruke truse, så la han gå i tynne bukser hjemme, som pysjbukser f.eks. Og så har dere potte i nærheten der dere er. Det blir helt sikker mange vask første dagene, men jeg vedder på at før det har gått to uker så er gutten fint i gang med å tisse på potte, og kanskje do, når dere er hjemme. Ikke gjør et nummer utav det når han tisser på seg, bytt rolig bukse og påminn han, vennlig, om at han må huske å springe fort til potten neste gang.mBæsjingen kommer også etterhvert, men det kan være veldig skummelt å ikke bæsja i bleie for mange, så gi det tid og ufarliggjør det uten å mase.

 

Når han gjør på do eller potte, så jubler dere uhemmet og danser gledesdanser. Når han gjør i buksen eller bleien, så gir dere ingen respons i det hele tatt. Bortsett fra å bytte på uten antydning til irritasjon eller annen negativitet.

 

Jeg får vondt av gutten din og mener du går fram på en særdeles upedagogisk måte. Som sagt; legg fra deg irritasjonen og prøv med en vennligere framgangsmåte!

Endret av humlesurr
Skrevet

STOPP!

 

Å tvinge han til å sitte på do på denne måten vil bare gi han enda mer sperre.

Legg fra deg ALL irritasjon, sett deg ned med gutten din og fortell han på en rolig og vennlig måte at nå er han stor gutt og at store gutter kan gå uten bleier. Forklar at du setter fram potten og at han må forte seg på den når han må tisse. Ikke utbroder, gjør det enkelt.

Om han ikke vil bruke truse, så la han gå i tynne bukser hjemme, som pysjbukser f.eks. Og så har dere potte i nærheten der dere er. Det blir helt sikker mange vask første dagene, men jeg vedder på at før det har gått to uker så er gutten fint i gang med å tisse på potte, og kanskje do, når dere er hjemme. Ikke gjør et nummer utav det når han tisser på seg, bytt rolig bukse og påminn han, vennlig, om at han må huske å springe fort til potten neste gang.mBæsjingen kommer også etterhvert, men det kan være veldig skummelt å ikke bæsja i bleie for mange, så gi det tid og ufarliggjør det uten å mase.

 

Når han gjør på do eller potte, så jubler dere uhemmet og danser gledesdanser. Når han gjør i buksen eller bleien, så gir dere ingen respons i det hele tatt. Bortsett fra å bytte på uten antydning til irritasjon eller annen negativitet.

 

Jeg får vondt av gutten din og mener du går fram på en særdeles upedagogisk måte. Som sagt; legg fra deg irritasjonen og prøv med en vennligere framgangsmåte!

 

jada jada, jeg vet det ikke er helt pedagogisk, men det er man som regel ikke når man er hjemme, iallefall erikke jeg perfekt der!

 

han vil iallefall ikke på potte, det har vi også prøvd.

han nekter å gå uten bleie, selv med eller uten truse med eller uten bukse, det er helt uaktuelt.

Han SKAL ha på bleie, ellers så hyler han til vi blir gal og lar han få viljen sin.

Vi skryter uhemmet når han gjør noe i do, selvsagt gjør vi det, for det er jo det vi vil han skal gjøre!

Men om han nekter å gå på do da, hvordan i all verden skal vi få han til å slutte med bleie da om ikke plage han litt til faktisk å sette seg ned på doringen?

 

Man må da kunne øve litt press på de uten at det blir negativt, eller skal hele livet deres være uten noe form for press?

Han ser at de fleste i barnehagen nå går på do, men det bryr han ikke i det hele tatt, han skal IKKE.

 

Så da blir man rådvill og fortvilet og lei som foreldre dessverre...

 

HI

 

Anonym poster: 48e7f4cefa331ccf763b4f7da261fb79

Skrevet

Jeg har sagt det her mange ganger før. Ta på truse innenfor bleien. Da blir han våt og kald, og kjenner hvor ekkelt det er å tisse på seg. Du slipper masse vask og gris. Fungerte som bare det her i huset.

 

Ja, DET var en god ide!! :)

Tusen takk!!!

 

HI

 

Anonym poster: 48e7f4cefa331ccf763b4f7da261fb79

Skrevet

Herregud så lei jeg er av at 3,5 åringen bruker bleie!

Og han nekter å gå på do!! Vi har begynt å innføre (for ca tre mnd siden)at han skal sitte på do hver morgen og hver kveld,men det høres ut som om noen vil drepe han hver gang vi setter han ned!Kan telle på ei hand hvor mange ganger han har tissa/bæsja på do.

 

Vi har klistremerker som han ikke bryr seg om og prøver å lokke med andre ting ,men ingenting hjelper...

 

Hvor mye skal man egentlig pushe på? Kjenner jeg er mektig irritert hver gang han bæsjer i bleien, for han VET hva han gjør og når det kommer.

 

nekter å bruke truse gjør han og...

 

Hva i svarte skal vi gjøre??

 

Anonym poster: 48e7f4cefa331ccf763b4f7da261fb79

Akkurat som jeg skulle skrevet de selv - gikk faktisk inn her nå for å skrive et lignende innlegg, nesten litt skummelt;-) Men vi har det nesten helt likt- bortsett fra her så sitter han frivillig på do - får klistremerke og er fornøyd med det- men vi kommer liksom ikke lenger , har tisset kanskje fem ganger på do i løpet av tre mnd snart ( og det er som oftest på morgenen ) Har prøvd litt uten bleie senest i dagmorges , men etter 4 våte trusler på under en time ga jeg opp ( ja jeg vet jeg ikk burde det, men etter å ha vært oppe siden 4 med minstemann var tolmodigheten slutt...) han kan sitte på do for så å gå rett inn i stua å tisse på seg, han prøver ikke en gan

 

Anonym poster: bc3ed369f0dacb417c2ff7bc9433c70f

Skrevet

Hmm det ble kuttet det innlegget- men det skulle stå på slutten at han ikke prøver å gå/springe til doen, akkurat som han ikke kjenner at han må tisse??

 

Anonym poster: bc3ed369f0dacb417c2ff7bc9433c70f

Skrevet

Ta pause noen uker og prøv igjen. Ikke stress, ikke press. Jeg skjønner at du er drittlei, men denne fremgangsmåten hjelper ingenting. Snakk med gutten, nå er du stor gutt og trenger ikke bleier. La det bli noe koselig dere gjør sammen. Enten dere lager et lite skjema til klistremerker eller om dere pakker små premier på et glass som foreslått. Også kan dere lage en kalender hvor dere krysser av dagene til bleia skal av. 3 åringer trenger tid til å forberede seg, bli vant. De ser ikke premier som er "langt unna" feks til helgen (dette har jeg lært av Pmto), de bør helst gå en premie samme dag. Feks, når noe en sjelden gang skjer i doen så sier du: siden du var så kjempe flink å gå på do så skal du få *

.. *Noe du vet han har lyst på. En godteri bit eller noe. Men ta først en pause fra forrige gåing et par uker og prøv på nytt med en koseligere tone. Jeg :)

Skrevet

Herregud så lei jeg er av at 3,5 åringen bruker bleie!

Og han nekter å gå på do!! Vi har begynt å innføre (for ca tre mnd siden)at han skal sitte på do hver morgen og hver kveld,men det høres ut som om noen vil drepe han hver gang vi setter han ned!Kan telle på ei hand hvor mange ganger han har tissa/bæsja på do.

 

Vi har klistremerker som han ikke bryr seg om og prøver å lokke med andre ting ,men ingenting hjelper...

 

Hvor mye skal man egentlig pushe på? Kjenner jeg er mektig irritert hver gang han bæsjer i bleien, for han VET hva han gjør og når det kommer.

 

nekter å bruke truse gjør han og...

 

Hva i svarte skal vi gjøre??

 

Anonym poster: 48e7f4cefa331ccf763b4f7da261fb79

 

Vår 3,5 åring var lik. Vi sa bare en dag i påsken at vi var fri for bleier og at vi ikke kom til å kjøpe fler på butikken. Det var utrolig nok greit da.Vi har slitt med at han har bæsja i trusa siden, mem etter at vi begybte å følge ekstra nøye med og lot han leke med Kurioen mens han satt på do har d løsna for han. Tror ikke han klartræe å slappe av på do. Kanskje dere kan prøve noe sånnt?

 

Vi sluttet med natt og dag-bleien samme dag og nå er han helt tørr :))

 

Anonym poster: 0311a7c18756bbd0ae4f1714a2b67214

Skrevet

Herregud så lei jeg er av at 3,5 åringen bruker bleie!

Og han nekter å gå på do!! Vi har begynt å innføre (for ca tre mnd siden)at han skal sitte på do hver morgen og hver kveld,men det høres ut som om noen vil drepe han hver gang vi setter han ned!Kan telle på ei hand hvor mange ganger han har tissa/bæsja på do.

 

Vi har klistremerker som han ikke bryr seg om og prøver å lokke med andre ting ,men ingenting hjelper...

 

Hvor mye skal man egentlig pushe på? Kjenner jeg er mektig irritert hver gang han bæsjer i bleien, for han VET hva han gjør og når det kommer.

 

nekter å bruke truse gjør han og...

 

Hva i svarte skal vi gjøre??

 

Anonym poster: 48e7f4cefa331ccf763b4f7da261fb79

 

Måtte lese innlegget to ganger. Jeg kunne ordrett skrevet det samme!!

 

Og håper du får mange svar:-)

 

Anonym poster: 1320c849f216a83f44b6a8c8ec796ecf

Skrevet

Du sier at han VIL ha på bleie og hyler helt til han får viljen sin hvis ikke. Altså, hvis dere ikke har bleier i huset så kan han jo ikke ha dem på? Uansett hvor mye han hyler? Det er bare la ham hyle det... han hyler ikke fordi han er sulten, kald, tørst, trøtt eller har vondt, det er trassen. Bare la være å kjøpe bleier og la ham gå uten i noen uker.

 

Anonym poster: 99d1d7363793e006fab66b1d655d9817

Skrevet

Kast bleiene, slutt å kjøp bleier, vis ungen at det er tomt for bleier, ta på han truse, og la det stå til. Når han heletiden blir avbrutt i leken, fordi dere tar han inn på badet for å skifte, så vil han høyst sannsynlig gå på potte/do innen få dager.. Gjort det på 2 unger her.. Sikkert ukorrekt for mange her inne, men når ungene er 100% bevist på at de må tisse/bæsje, men lar vær å si ifra ol, fordi en bleie ikke hindrer lek og moro, så kan man fint gjøre dette mener da jeg.

 

Anonym poster: d6312a859a4ef6c1dbfac04ed7d36c38

Skrevet

Størstejenta vår var nesten 4 år før hun slutta med bleie, hun ville sitte på di og hun tusser på do, men bæsja på do det gjorde hun ikke. Hun kunne bæsja seg ut og nektet at vi skulle skifte på henne tilogmed.. Pedersen. Leder i bygård mente at hun var så stor at hun kunne ansvarliggjøres, så hun tok av bleien når hun var i bhg. Dette resulterte i mange truser og strømpebukser (siden det var vinter) med bæsj i bhg-skapet. Etter noen uker med uhell i buksa, ga vi litt opp og tok en pause fra hele maset. Så etter 14 dager uten mas om å ta av bleien, bestemte hun seg for at hun ville ta av bleien og gå på do for både tissing og bæsjing. Siden den dagen har vi ikke hatt noe problem :-)

Skrevet

Pedagogisk leder i barnehagen, ikke Pedersen leder i bygård! Haha stavekontrollen tok over forkortelsen min her

Gjest meg&mini
Skrevet

Dette er kanskje ikke det korrekte dib-svaret, men sånn gjorde i hvert fall vi det med en som nettopp var fyllt to år, men viste tydelig at han hadde kontroll på både tiss og bæsj:

 

Noen dager i forveien viste jeg barnet at nå er det snart tomt for bleier i skuffen, og når det er tomt så kan vi ikke kjøpe flere, for nå er du stor gutt. Lagde et stort norgesglass med masse premier oppi. Både bittesmå kjærligheter og diverse godteri, og små leker, som sprettballer, klistremerker, og annet smådill (tok en runde på Nille, upstairs o.l. Brukte max et par hundre på hele glasset)

 

Minnet ham på de et par ganger til, og timet det sånn at fredag ettermiddag var bleiene borte. Så gikk han bare hjemme uten bleie på, naken fra livet og ned et par dager, hadde tilbud om potte/doring/do, men det kom noen uhell på gulvet. I løpet av dag to hadde han et par ganger med suksess på potta, og fikk da hemningsløst mye skryt, og fikk velge en premie i glasset hver gang.

 

Søndag gikk uten et eneste uhell, mandag hadde vi et uhell, men det var fordi vi ikke rakk doen. Tirsdag var det tilbake i barnehagen uten bleie, og siden den gang har det ikke vært noe problem.

 

Anonym poster: dcdc82b712eeea57ed05f8be459ce4f5

 

Jeg synes dette var en flott ide!

 

Her tok vi bare av bleien og sa at måtte hun tisse eller bæsje, måtte hun gjøre det i do. Det var greit for henne det. Jeg lurer på om vi også sa at det var tomt for bleier:)

Har ikke brukt bleie på dagen eller natten siden det. Dette er over et år siden og hun har hatt kanskje 4 uhell. Alle uhell pga hun ikke rakk doen.

Gjest meg&mini
Skrevet

Pedagogisk leder i barnehagen, ikke Pedersen leder i bygård! Haha stavekontrollen tok over forkortelsen min her

 

Hahaha:D Fantastisk! Pedersen, lederen i bygården bestemte... Haha

Skrevet

Hmm - vi begynte så smått da barnet var i stand til å sitte. Det var morsomt en stund og så var det ikke gøy noe lengre (hadde ingen forventninger akkurat heller).

 

Ett år etter begynte vi å ha "kosestund" på potta og den ble det flere og flere av. Det er etterhvert ganske så lett å se når barnet må og da løp vi på do. Ved 2 år og ca 3 mnd kom sommervarmen og da kjøpte (svigermor -som akkurat da passet henne ett par dager) truser og så var det gjort. Selvsagt har vi hatt noen uhell.Vi brukte en koselig aktivitet når hun satt på potta og hadde ett godt samarbeid med barnehagen på dette.

 

Nattbleiene har det tatt lengre tid med - ungen sover for tungt og våkner ikke. Ved 4,5 år begynte vi å plukke henne opp for å gå på do før vi la oss og ved 5 år sover hun med truse og vi plukker henne fremdeles opp. Hvis vi ikke gjør det har vi en unge som går i søvne og skal finne doen eller prøver å starte dagen kl.5

 

Anonym poster: 05e028a4504ccd324b9c567920dc41c0

Gjest sussie77
Skrevet

Eller rett og slett og bare ta av bleia. Og si at må han tisse så må han tisse i do. Etter noen uhell så er sjansen stor for at han gjør faktisk det. Ta på han noen truser eller bare gå uten noen ting. Dette gjorde vi, og fungerte som bare det.

Skrevet

Takk for mange gode svar!

 

Men bare ett spørsmål til dere som sier at det er tomt for bleier: hva med natta? Da har de ikke kontroll på blæra, så hva gjør man da?

Tisseklær kan jeg godt vaske,men hele senga hver natt..?

 

Anonym poster: 48e7f4cefa331ccf763b4f7da261fb79

Skrevet

Kjøp Attends kladder på apoteket, sånne de bruker på sykehjem. Kastes hvis de blir våte, suger mye urin.

 

Anonym poster: 4c4f2bdffb8741d4577709581178f2dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...