Gå til innhold

Studere med barn (alenemor) - trenger litt råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal jeg få det til, som alenemamma? Ønsker å etterutdanne meg, ta en tilleggsutdannelse. Det betyr kanskje lite støtte i fra Lånekassen, så lenge jeg allerede har en utdannelse? Hvordan skal jeg få økonomien til å gå rundt?

Anonym poster: fbf54f1c36886e32f1f8b16128c8de2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får man mindre i støtte pga dette? Har du lest litt på NAV ang hva alenemødre kan få i støtte til utdanning?

Skrevet

Du vil nok få støtte fra lånekassen, men kanskje ikke fra NAV. Om det lar seg gjøre praktisk må du nesten bare se. Får du rimelig studentleilighet og har noen som kan passe barnet mens du f.eks. jobber en dag i uken så kan det gå.

Anonym poster: 99c2a4063d681d1d5ac0d06963bdc4c9

Skrevet

Har du huslån? Får du til å jobbe litt ved siden av?

Familie som kan stille opp? Hvor gammel er barnet?

Skrevet

Du får støtte fra lånekassen i 8 år tilsammen, så det spiller ingen rolle om du har utdanning fra før.

Anonym poster: 4dde14699964b38e7c5b57a49329b5bf

Skrevet

Kanskje Lånekassen har endret reglene? Før var det noen rare regler om at man ikke fikk lån til tilleggsutdannelse om man hadde tatt en hovedutdannelse først. Altså spilte rekkefølgen på utdannelsen en rolle, om man tok største (hoved-) utdannelsen til slutt fikk man støtte, men ikke motsatt. Men, nå er det kanskje støtte for 8 år uansett rekkefølge og hva man studerer?

Skrevet

Spørsmål: får jeg pause i betalingen til Lånekassen om jeg studerer igjen? I så fall er jo det i seg selv en hjelpende faktor her. Eller løper betalingene og rentene på 'gammelt' lån selv om jeg studerer mer? Men, hvordan brødfø meg selv og barna? Vil man kunne få nok støtte når man har barn? Da jeg studerte tidligere fikk man ihvertfall ikke nok til å leve av det selv uten å måtte jobbe ved siden av studiene. Nå som jeg har barn kan jeg ikke både studere og jobbe på en gang, og er derfor nødt for å overleve på lånekassepenger. Går det da?

Skrevet

Spørsmål: får jeg pause i betalingen til Lånekassen om jeg studerer igjen? I så fall er jo det i seg selv en hjelpende faktor her. Eller løper betalingene og rentene på 'gammelt' lån selv om jeg studerer mer? Men, hvordan brødfø meg selv og barna? Vil man kunne få nok støtte når man har barn? Da jeg studerte tidligere fikk man ihvertfall ikke nok til å leve av det selv uten å måtte jobbe ved siden av studiene. Nå som jeg har barn kan jeg ikke både studere og jobbe på en gang, og er derfor nødt for å overleve på lånekassepenger. Går det da?

Du må studere 100% får å slippe å betale renter og lån.

Studerer du mindre kan du søke på utsettelse pga lav betalingsevne.

Lån-stipend-forsørgerstipend/ mellom 8000-10000

Du får jo også dekt 64% av barnepass, dobbelt barnetrygd, barnebidrag og bostøtte.

Det vil bli trangt- men vil man- så klarer man det!

Skrevet

Huff, dette høres ikke helt greit ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...