Smil123 Skrevet 4. mai 2013 #1 Skrevet 4. mai 2013 Hei! Har en datter på 2 og noen mnd som er verdens nydeligste, men den første tiden med henne ble ikke helt som tenkt. Når jeg ser tilbake er det ikke umulig at jeg fikk en slags barseldepresjon. Lillemor gråt mye og jeg satt ofte med spørsmålet hva er det vi gjør feil eller ikke får til... Uansett- nå er alt så mye bedre og hverdagen er fylt med mye latter, glede osv. MEN- spørsmålet om søsken dukker jo opp og jeg er redd for å oppleve en slik barsel/småbarnsperiode til. Så derfor spør jeg her om noen har opplevd noe av det samme, men at ved barn nr to gikk ting mye bedre! ??? Ønsker ikke at hun skal være enebarn, men tenker mye for/imot...
Ikkesåallerværst Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 (endret) Det gikk mye bedre med barn nr to. De første månedene. Han har våknet mellom 5-11 ganger hver natt siden han var ca tre måneder, han er ett år nå, så nå er jeg der hvor jeg var med førstemann det første halvåret. Men det kommer nok bedre tider. Det er først nå de siste to månedene at jeg har følt desperasjonen fra sist, så alt i alt har jeg nok taklet det mye bedre denne gangen. Endret 5. mai 2013 av Ikkesåallerværst
meg-og-mine Skrevet 5. mai 2013 #3 Skrevet 5. mai 2013 Barn nr 2 gikk alt mye bedre for meg. Pappan hjalp ikke til noe med barn 1, jeg var mye alene, fødsel og barsel var helt for J*vli. Var 19år og liten eller inger erfaring i det heletatt. Når nr 2 kom til verden var jeg opp av senga å gikk 10min etter fødsel, super form. Ut å trillet dagen etter vi kom hjem, han fikk kolikk men siden pappan stilte opp så mye så følte jeg det gikk bra alikavell. Ville heller gått igjennom kolikk skrik fra 22-03 hver kveld engang til første 3mnd enn alenemamma med jern mangel og helt utslitt pga jeg var alene og uviten. Føler man seg trygg og har erfaring så går ting så mye bedre
Siamese Hellhound Skrevet 5. mai 2013 #4 Skrevet 5. mai 2013 Nå er min gutt bare 6 uker, men det er SÅ mye enklere m nr 2. Jeg var veldig usikker og redd for å gjøre feil og det tok lang tid før jeg koste meg m nr 1. Leste meg skakk på nettet for å finne ut hva som var riktig å gjøre (han hadde ikke kolikk, men mye magevondt), og ble bare mer forvirra ogfølte at uansett hva jeg gjorde så ble det feil. Denne gangen vet jeg at jeg har fått det til en gang før og føler meg mye tryggere som mor. Jeg vet at hvis han gråter, er det som oftest noe magestyr, jeg har lært meg noen triks mht soving, og jeg vet at de fleste vanskelige perioder går over etter en stund. Og det at jeg er mer rolig, ser ut til å smitte over på babyen.
Venja Skrevet 6. mai 2013 #5 Skrevet 6. mai 2013 Nummer en slet jeg veldig med ammingen i starten. Var ikke forberedt på det og de første ukene var dermed ganske slitsomme før det gikk seg til. Var nok usikker på mye i starten, hadde knapt tatt i en baby før. Husker jeg ofte sov på sofaen på dagtid når babyen sov. Gikk mye greiere med nummer 2 selv om han skrek i mange mnd. En vet mer hva en går til og har gjort seg en del erfaringer. Siden nr 1 og 2 er ganske tette så hadde jeg bestemt meg på forhånd for hvor mye tid og energi jeg skulle bruke på å få det til å fungere. Det gjor det mye enklere og NAN er en god erstatning. Overgangen fra 0 til 1 er absolutt den største. 1 til 2 går mye greiere, 2-3 merker en knapt og 3-4 venter vi spent på å finne ut hvordan blir for her kommer nr 4 knapt 6 1/2 år etter nr 1. Vet om flere som har hatt depresjoner med nr 1 og som har hatt gode opplevelser med nr 2 så mitt råd er å ikke dvele så veldig ved det som var negativt med nr 1. Du har fått mange nye erfaringer. Er mer vant til å klare deg på et minimum av søvn og er tryggere på morsrollen. Alt er ikke nytt og dere har nok innarbeidet en del rutiner i hverdagen som dere ikke hadde før dere fikk barn.
Marsipanmor Skrevet 6. mai 2013 #6 Skrevet 6. mai 2013 Det gikk MYE bedre med nr 2 her.. Med første var jeg helt fjern og rar første 2 månedene.. var redd for at jeg skulle bli slik andre gangen også, men jeg følte meg så utrolig mye bedre.. skal sies at det var en del problemer med første også.. med amming, søvn osv.. andre var mye lettere..
Petrine84 Skrevet 7. mai 2013 #7 Skrevet 7. mai 2013 Her gikk det også bedre med nr 2. Skulle ikke ha flere barn jeg, så nedfor var jeg, og første var en VELDIG rolig baby, aldri noe problemer. Nummer to har vært en større utfordring, mye urolig, men barsel- og spedbarnstiden har vært så mye bedre, helt fantastisk! Nå er minste fire mnd, og største snart 20 mnd, og vi koser oss som bare det
Gammelamazon Skrevet 8. mai 2013 #8 Skrevet 8. mai 2013 Andremann var like mye urolig som førstemann på natten, men jeg syns generelt det gikk mye bedre å få nr 2 enn nr 1. Da hadde jeg erfaringene fra førstemann å lene meg tilbake på og stresset mindre, og sjokket over å ikke lenger å bestemme over meg selv, min kropp og min tid var overstått...
jippijegharfødt Skrevet 9. mai 2013 #9 Skrevet 9. mai 2013 Ja. Jeg hadde en lett baby til førstmann, men det var så mye å finne ut av. Alt var jo nytt. Da jeg fikk sønnen min (andremann) visste jeg akkurat hva jeg skulle gjøre, og jeg følte virkelig den uforbeholdne morskjærligheten med en gang jeg så han. Han har vært mer urolig på natten og ufordrende i matveien enn min første, men syns jeg/vi har vært mer avslappet med han siden jeg var helt trygg i morsrollen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå