Gå til innhold

Stusser over prioriteringen til en venninne som lånte penger av meg :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag dro hun på badeland besøk langt unna hjembyen her vi bor. Dette var nok ikke billig og siden hun for en uke siden klagde over økonomien sin så lånte jeg henne et betydelig beløp så hun skulle klare og betale sine utgifter.

Må si det var jo et sjakktrekk og legge ut bilde og tekst om dette på facebook så jeg fikk vite det!

Men jeg blir og si til henne neste gang når hun spør om og låne penger at jeg låner ikke ut til folk som tar seg råd til en ganske dyr badetur når økonomien er som den er. Man må da prioritere, ikke bare late som om man har råd når man til og med må låne penger av bekjente.

Noen som synes jeg overreagerer?

Anonym poster: 3db65241f33639aa2db4eeb65f93a9fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at hun betalte for dette selv?

Om du er det forstår jeg deg godt.

Anonym poster: 420e3bd1cadfa74b095320e372337668

Skrevet

Du må ikke låne bort penger til venner. Det er slikt man mister venner av.

Du har ikke noe med hva hun prioriterer.

Anonym poster: af4ed8eaf177570579971a6be3a189a0

Skrevet

Hmmm tricky den der. Kan ha fått penger av foreldre feks til denne forlystelsen med barna? Eller blitt spandert på av andre kjente.

Men er det tilfelle at hun har brukt "dine" penger på dette, så hadde jeg nok litt sur på vedkommende. :wacko::angry:

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener men samtidig har du jo ikke noe med prioriteringene hennes;-) Du bør heller la være å låne henne penger!

Skrevet

For alt du vet så kan hun jo ha blitt påspandert denne turen, så ja jeg synes du overreagerer. Dessuten; så lenge du får pengene tilbake synes jeg ikke du burde mene at du har noe med detaljer i hennes prioriteringer å gjøre.

Anonym poster: 6851e7dfa9457d8eafef872676bf4790

Skrevet

Hun har betalt dette selv da hun mente barnet hennes fortjente en oppmuntring selv om økonomien hennes ikke tillater det :-) Er nok en grunn til at ingen av hennes søsken ifølge henne selv ikke ønsker og låne henne penger :( Men nå har jeg lært, så jeg skal sende henne en sms om at pengene må være tilbakebetalt innen 1 juni :-)

Skrevet

Om du ikke legger føringer for penger hun låner av deg så har du ingenting med hva hun bruker pengene på. Er du uenig? Slutt å låne henne penger.

Når det er sagt så er det vel unnt at også barn av fattige og de som har dårlig råd å kunne gjøre noe på fritiden som andre tar for gitt. Å dra på badeland er sikkert luksus for disse ungene. Håper de hadde en fin dag! :)

Anonym poster: e010410cc6b017b439dc73da864d473e

Skrevet

Så lenge hun betaler tilbake har du vel egentlig ikke noe med hva hun bruker penger på?

Og istedet for å plutselig sette henne i en vanskelig situasjon ved å kreve en rask deadline på tilbakebetaling (ettersom hun har en vanskelig økonomisk situasjon), så kan du heller ta det som en lærepenge at dersom det blir noen neste gang, så avtaler dere frist for tilbakebetaling når lånet opprettes. Nå synes jeg du skal gi henne en sjanse og holde deg til det dere har avtalt.

Eller - som ei over her skriver: Ikke lån penger til venner - sånt blir det fort bråk av.

Skrevet

Hvis noen klager over at de har for lite penger til å betale strømregningen og man låner de penger til det, så er det lov å være skuffet over at de en uke etterpå bruker mye penger på en tur til badeland. Jeg aner jo ikke om det er noe sånn som har vært tilfelle her, men det høres jo ut på innlegget til HI at det ikke bare var generelt litt lite penger til kos hun har klaget over.

Anonym poster: 6bb57007d2e114afba6a467227b4dea1

Skrevet

Jeg har aldri råd til badeland, men er der ofte allikevel fordi svigerinnen min har et kort via jobben der hun kan bade gratis og ta med seg en venn. :) Det kan jo hende hun ikke har betalt for det selv faktisk.

Skrevet

Jeg synes faktisk du er smålig... Du har lånt henne penger men hvordan hun bruker pengene skal du faktisk drite i så lenge hun betaler deg tilbake til avtalt tid.

Hvordan vet du at hun har betalt badeland selv da? Skrev hun det også på fb? Nope... Tipper at du går ut i fra at hun betaler selv.

Fint at du vil hjelpe, det er ikke det. Men når du etterpå skal være moralensvokter over hennes prioriteringer blir det feil. Hvis du vil hjelpe henne en annen gang kan du heller tilby deg å betale regningen for henne så vet du at pengene gikk dit du ønsket å hjelpe.

Vi har innimellom hatt det trangt økonomisk, men når vi kan så bruker vi heller penger på badeland osv enn noe til oss voksne. ( Men vi låner ikke penger hos andre)

Anonym poster: ba1f984a00f9719c1f044d0ff0faa8a5

Skrevet

Viss du har lånt henne penger, så har du egentlig ikke noe med hva hun bruker penger på... Så lenge du vet at hun vil tilbakebetale deg, så er det vel uansett ett fett? Hadde ikke kastet bort energi på noe sånt nei... Viss hun IKKE betaler deg, så ville jeg tatt det opp, men ikke ellers....

Anonym poster: a67346841bd06937f98bd0bb4bdcd45e

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ga du henne tidsfrist til å tilbakebetale de, da du lånte de til henne? Om ikke, så har du faktisk ikke så mye du skal si om hva hun prioriterer først og ikke.. Hun gir ungen noe de sjeldent får gjort, og tenker sikkert at hun kan betale tilbake til deg neste mnd, så ungen hennes får en fin opplevelse en sjelden gang.. Så akter du å sette henne i større klemme, ved å plutselig gi tidsfrist for tilbakebetalingen?

Gjest FinogFjong
Skrevet

Fulgte det restriksjoner med pengene? Og når du sier "betydelig" hvor betydelig er det?

Skrevet

Hun har betalt dette selv da hun mente barnet hennes fortjente en oppmuntring selv om økonomien hennes ikke tillater det :-) Er nok en grunn til at ingen av hennes søsken ifølge henne selv ikke ønsker og låne henne penger :( Men nå har jeg lært, så jeg skal sende henne en sms om at pengene må være tilbakebetalt innen 1 juni :-)

Kan ikke se at badeland koster all verdens og er noe å bli så skrekkelig opprørt av... Og har dere ikke avtalt når pengene skulle betales tilbake allerede da hun lånte dem? I så fall kan du ikke plutselig endre datoen sånn uten videre.

Anonym poster: 6851e7dfa9457d8eafef872676bf4790

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...