Gå til innhold

Seteleie uten revning og uten epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor i går, og da sa hun at jeg ikke nødvendigvis kan få velge keisersnitt om babyen legger seg i seteleie, men at de uansett vil prøve å få meg til å føde naturlig.

Naturlig vil for meg si uten smertestillende og uten revning, å rive opp underlivet og måtte sys er ikke noe mer naturlig enn et rent kutt i magen som må sys...

Har noen her født barn i seteleie uten epidural og uten å måtte sy et enste sting? Førstegangsfødende? Jeg er ikke særlig stor heller, så ser fryktelig mørkt på dette :(

Anonym poster: 931f21a3094be9c61f40c0e4ed45b4ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For babyene skyld og din skyld ta epidural!! Kan fort ende i haste ks, er da godt å ha epiduralen inne.Sparer dere for verdifulle minutter.

Anonym poster: ce6e7f1f0f9dd3cf1690de1f88a32f87

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at man ikke tillater planlagt setefødsel uten epidural. Med planlagt mener jeg de gangene man er klar over at barnet ligger i sete.

Anonym poster: a7bd548cd6e87a46deddd07af8986cd1

Skrevet

Ei venninne av meg gjorde det, men det var bare fordi hun hadde nesten full åpning da hun kom inn på sykehuset og de ikke rakk epidural. Tror ellers det er standard. Hun revnet heller ikke noe særlig, måtte sy tre sting hvis jeg husker riktig.

Anonym poster: 8b19b8d22e4d58f84418bd55835d75e9

Skrevet

Vel, jeg tillater IKKE epidural, så da får de enten ta keisersnitt eller la meg dø da, og skjære ut babyen etter jeg har dødd.

Tre sting anser jeg også som helt uakseptabelt (jada, jeg vet det fort kan skje uansett, men sjangsen er jo mye større ved seteleie)

Jeg ser at jeg holder fast på å nekte annet enn keisersnitt om babyen ikke snur seg. De får ta keisesnitt i narkose.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvorfor nekte epidural, men godta narkose? Jeg ble klipt med begge, en sete og en hode...

Skrevet

Vel, jeg tillater IKKE epidural, så da får de enten ta keisersnitt eller la meg dø da, og skjære ut babyen etter jeg har dødd.

Tre sting anser jeg også som helt uakseptabelt (jada, jeg vet det fort kan skje uansett, men sjangsen er jo mye større ved seteleie)

Jeg ser at jeg holder fast på å nekte annet enn keisersnitt om babyen ikke snur seg. De får ta keisesnitt i narkose.

3 sting er absolutt ikke uakseptabelt. Det er mer enn akseptabelt og 3 sting er ikke akkurat mye. Jeg sydde 2 sting og merket det ikke engang (sydde uten bedøvelse). Du kommer deg nok fint igjennom det om du endrer holdningen litt og ser litt lysere på dette. Da kan du kanskje også få til en god dialog med sykehuset

Anonym poster: e5e35985d17f4ec1919e4a263c261669

Skrevet

Hvorfor nekte epidural, men godta narkose? Jeg ble klipt med begge, en sete og en hode...

Fordi jeg har en helt fobisk angst mot å få den feite metallkjeppen stukket inn i ryggraden, ser for meg spinalhodepine, lammelser, og orker ikke tanken på den knasende lyden når de stikker... er syykepleier så har sett epidural- og spinal-stikking mange ganger, og blir helt kaldsvett med tanken. Narkose har jeg vært i flere ganger uten den minste komplikasjon, så det er for meg mye mindre skremmende.

Og som sagt, jeg vet man kan revne uansett, men så langt har jeg ikke hørt om en eneste førstegangsfødende som har klart en setefødsel uten noe revning (eller klipping), men jeg vet ganske mange som har klart en normal fødsel uten...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fordi jeg har en helt fobisk angst mot å få den feite metallkjeppen stukket inn i ryggraden, ser for meg spinalhodepine, lammelser, og orker ikke tanken på den knasende lyden når de stikker... er syykepleier så har sett epidural- og spinal-stikking mange ganger, og blir helt kaldsvett med tanken. Narkose har jeg vært i flere ganger uten den minste komplikasjon, så det er for meg mye mindre skremmende.

Og som sagt, jeg vet man kan revne uansett, men så langt har jeg ikke hørt om en eneste førstegangsfødende som har klart en setefødsel uten noe revning (eller klipping), men jeg vet ganske mange som har klart en normal fødsel uten...

Aha, jeg skjønner. Mamma fødte meg i sete uten bedøvelse, men vet ikke om hun revnet eller ble klipt da.

Skrevet

3 sting er absolutt ikke uakseptabelt. Det er mer enn akseptabelt og 3 sting er ikke akkurat mye. Jeg sydde 2 sting og merket det ikke engang (sydde uten bedøvelse). Du kommer deg nok fint igjennom det om du endrer holdningen litt og ser litt lysere på dette. Da kan du kanskje også få til en god dialog med sykehuset

Det er vel ikke opp til deg å bestemm hva jeg mener er akseptabelt? Og jeg har en veldig fin dialog med sykehuset, men de sier de vil prøve å overtale meg til å prøve seteleie (om nødvendig), og derfor ville jeg høre her om noen hadde klart det uten å gå i stykker - å måtte sy i det hele tatt er altså i mine øyne å gå i stykker - og så langt er det ingen.

Skrevet

På sykehuset her får man ikke føde i seteleie uten epdural, det er i tilfelle det blir akutt keisersnitt, da er allerede bedøvelsen på plass så de bare kan skru den opp.

Å sy tre sting er virkelig ingenting å bekymre seg for, det har grodd før du aner.

Om du blir anbefalt å føde vaginalt eller med snitt når unge ligger i sete kommer an på størrelsen på barnet, om de estimerer baret til å være 4,5 til 5 kg får du selvfølgelig snitt, men om barnet er under 3,5 kg er det som regel ikke noe problem å føde i seteleie.

Anonym poster: c03df52e7da34bfb84e73bd9c9ddb719

Skrevet

Det er vel ikke opp til deg å bestemm hva jeg mener er akseptabelt? Og jeg har en veldig fin dialog med sykehuset, men de sier de vil prøve å overtale meg til å prøve seteleie (om nødvendig), og derfor ville jeg høre her om noen hadde klart det uten å gå i stykker - å måtte sy i det hele tatt er altså i mine øyne å gå i stykker - og så langt er det ingen.

Det er ikke opp til meg, det har du rett i, men du bør få et litt mer realistisk syn på dette med fødsel. Du er sykepleier og da vet du bedre, gjør du ikke? Er du redd for å gå i stykker så burde du kanskje heller adoptert. Sorry altså, men å føde er risky business. Å kreve særbehandling fordi du ikke vil gå i stykker, som du så pent sier det, er uralistisk, kravstort og unektelig svært sært ettersom du frivillig har blitt gravid.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Men du Hi, babyen ligger jo ikke i sete? Ikke ta sorgene på forskudd ;) min ligger i sete, og jeg har symfyseløsning fra helvete. Men får ikke keisersnitt for det... Se lyst på det, setefødsel er overvåket herfra og til månen ;)

Skrevet

Hvorfor er det uakseptabelt å måtte sy tre sting ved en vaginal fødsel?Ved ks blir det endel mer sting,samt alt det andre som hører med en kirurgisk operasjon.

Skrevet

Herregud, ligger ikke babyen i sete engang og du går rundt og tenker på dette?? Å revne er helt naturlig og ikke farlig, så lenge det er små, "vanlige" rifter. Så jeg forstår ikke hvorfor du må ha keisersnitt pga av det, da vil du vel ha det ved hodefødsel også, det er vel mer vanlig enn uvanlig å revne da også.

Anonym poster: b730d13b6db21912720aaa878868f3fa

Skrevet

Men du Hi, babyen ligger jo ikke i sete? Ikke ta sorgene på forskudd wink.png min ligger i sete, og jeg har symfyseløsning fra helvete. Men får ikke keisersnitt for det... Se lyst på det, setefødsel er overvåket herfra og til månen wink.png

Tusen takk for at du forstår at jeg faktisk er skikkelig redd for dette <3

Skrevet

Ved planlagt ks blir du ikke lagt i narkose, du får spinalbedøvelse som settes i ryggen den å.

Jeg har nettopp hatt ks og hørte aldri noe knaselyd, kjente ikke stikket engang. Skulle ønske jeg kunne føde normalt enn ks, men med et barn i tverrleie så var det umulig.

Anonym poster: e457a095d53d4194fc54ad39adac961a

Skrevet

Er du virkelig sykepleier?????

Anonym poster: 137966c0e914648b46b6d1724dc0bc8d

Skrevet

Er du virkelig sykepleier?????

Anonym poster: 137966c0e914648b46b6d1724dc0bc8d

Ja det er jeg, barnesykepleier, har stort sett jobbet med barn med medfødte hjertefeil og kreft. Et par år på voksen kardiologisk først. Jeg er altså IKKE jordmor, og har aldri sett en fødsel.

Skrevet

Jeg forstår at du er redd det var jeg også, bare motsatt vei. Jeg ønsket IKKE keisersnitt hverken for meg eller barnet. Det er mye større sjanse for postopr. infeksjoner, barnet kan lettere få infeksjoner og noen forskning tyder på at barn ved keisersnitt får lettere astma.

Jeg fødte vanlig seteleie med epidural. Jeg ble klippet og alt gikk fort og greit. Hele veien fikk jeg god veiledning (jeg har også angst, men for medisiner) da de satte epiduralen. De måtte sette den all hast for jeg hadde 9,5 cm åpning, likevel gikk alt rolig for seg og de tok seg god tid å forklare. Litt ubehagelig var det, men jeg hadde mer enn nok å passe på å puste mellom riene så til tross angsten så ble epiduralen en minor issue.

Jeg hadde jordmor til en hver tid på rommet ilag med oss (sikker fordi jeg var kommet så langt i åpning). Jeg hadde jevnlig sjekk fra lege. Da pressriene startet kom asststent lege, overlege, barnelege, jordmorstudent, jordmor og barnepleier for å assistere. Følte meg veldig ivaretatt. Før fødsel hadde vi vært til samtale med jordmor og fikk god informasjon om seteleie. De klippet og rett etter kom jenta ut. Hun var slapp (som er helt vanlig ved setefødsel) så de måtte springe ut med henne en liten stund. Pappaen ble med og barnepleier holdt meg informert hele tiden om hvordan det gikk. Jeg måtte sy noen sting, og ja det gjorde vondt noen dager etter, men ikke så vondt som de som tok keisersnitt. Jeg klarte tross alt og holde babyen selv og amme.

Jeg er også sykepleier og mange ganger vet man altfor mye og hører om spesielle ting. Ta opp din angst og snakk med sykehuset. Akkurat nå tenker du ikke helt rasjonelt, få hjelp til å se ting i perspektiv. Kanskje er keisersnitt best for deg, men få en god faglig vurdering av dette.

Lykke til med fødsel :)

Skrevet

Jeg forstår at du er redd det var jeg også, bare motsatt vei. Jeg ønsket IKKE keisersnitt hverken for meg eller barnet. Det er mye større sjanse for postopr. infeksjoner, barnet kan lettere få infeksjoner og noen forskning tyder på at barn ved keisersnitt får lettere astma.

Jeg fødte vanlig seteleie med epidural. Jeg ble klippet og alt gikk fort og greit. Hele veien fikk jeg god veiledning (jeg har også angst, men for medisiner) da de satte epiduralen. De måtte sette den all hast for jeg hadde 9,5 cm åpning, likevel gikk alt rolig for seg og de tok seg god tid å forklare. Litt ubehagelig var det, men jeg hadde mer enn nok å passe på å puste mellom riene så til tross angsten så ble epiduralen en minor issue.

Jeg hadde jordmor til en hver tid på rommet ilag med oss (sikker fordi jeg var kommet så langt i åpning). Jeg hadde jevnlig sjekk fra lege. Da pressriene startet kom asststent lege, overlege, barnelege, jordmorstudent, jordmor og barnepleier for å assistere. Følte meg veldig ivaretatt. Før fødsel hadde vi vært til samtale med jordmor og fikk god informasjon om seteleie. De klippet og rett etter kom jenta ut. Hun var slapp (som er helt vanlig ved setefødsel) så de måtte springe ut med henne en liten stund. Pappaen ble med og barnepleier holdt meg informert hele tiden om hvordan det gikk. Jeg måtte sy noen sting, og ja det gjorde vondt noen dager etter, men ikke så vondt som de som tok keisersnitt. Jeg klarte tross alt og holde babyen selv og amme.

Jeg er også sykepleier og mange ganger vet man altfor mye og hører om spesielle ting. Ta opp din angst og snakk med sykehuset. Akkurat nå tenker du ikke helt rasjonelt, få hjelp til å se ting i perspektiv. Kanskje er keisersnitt best for deg, men få en god faglig vurdering av dette.

Lykke til med fødsel smile.png

Tusen takk for fint svar :)

Skrevet

Jeg har vært med på mange spinalpunksjoner og har aldri hørt noen knaselyd. Synes heller ikke det var spesielt vondt å få satt, men det er jo ikke så lett å tenke rasjonelt når man har en fobi. Kanskje nålene ser store ut i forhold til små barn når du har sett på, men de er jo faktisk veldig tynne. Lykke til med fødsel (eller ks)

Skrevet

Min søster fødte setefødsel uten epidural. Det var fordi babyen allerede var på vei ut da hun ankom sykehuset, så de rakk ikke. Andregangs. Hun måtte sy noen få sting, ikke mange, men det har hun gjort med alle barna sine (4stk).

Hvorfor er du så opptatt av om litt sying er "naturlig" eller ikke? Spiller det noen rolle? Er det ikke verre å få kuttet opp og sydd både mage og livmor, enn noen sting i skjeden?

Anonym poster: ae4c9db6d3d0668097997ef2d383301c

Skrevet

Slik jeg forsto det da jeg fødte sist så hadde jeg fått epidural enten jeg ville eller ei, fordi seteleie er en risikofødsel og ting kan skje som gjør at man må inn til Ks i hui og hast.

Nå hadde ikke epiduralen noen effekt på meg, ikke noen av typene de prøvde. Men jeg revnet faktisk ikke da. Bare noen små rifter.

Skrevet

Får du velge setefødsel uten epidural tenker du ikke mye på babyen i magen.

Anonym poster: ce6e7f1f0f9dd3cf1690de1f88a32f87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...