Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #1 Skrevet 4. mai 2013 Har lest litt og mye passer med gutten min. Hvordan er barn som har denne diagnosen? Hvordan stilles den? Anonym poster: 5b038dea2d66520bd92d9ee1685ea33d
Nullstress;) Skrevet 4. mai 2013 #2 Skrevet 4. mai 2013 Den stilles vel på samme måte som adhd. E henvisning fralege/skole til ppt, for så å bli vidresendt til bupa for å få fastslått om det er en diagnose der... Lykke til
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #3 Skrevet 4. mai 2013 Burde ppt fått mistanke? Har hatt de noen år nå. Anonym poster: 5b038dea2d66520bd92d9ee1685ea33d
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #4 Skrevet 4. mai 2013 Be fastlegen om henvisning til BUP. Min sønn er veldig ukonsentrert, må gi en beskjed om gangen. Liker ikke lagspill, glemmer ting. Har behov for å trekke seg tilbake for seg selv. Ganske intens hvis han er opptatt av noe. Anonym poster: 6bc9df44e780acfd1643474d0af99a3c
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #5 Skrevet 4. mai 2013 # 4 her igjen. PPT var inne i bildet mange ganger, men de mente at det ikke var noe galt. Slo ut på testene på BUP med en gang Anonym poster: 6bc9df44e780acfd1643474d0af99a3c
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #6 Skrevet 4. mai 2013 Sjelden foreldre har mistanke uten grunn. Ikke ta den lange veien gjenom ppt. Gå til legen og få direkte henvisning til BUP. Anonym poster: 790e2e5f32eedaac804f99890ea0671a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #7 Skrevet 4. mai 2013 Da må du sjekke reglene i kommunene du bor, i Trondhem må pp eller annen psykolog i kommunen først inn fordi BUP avviser enhver sak hvis ikke kommunen har tatt en evne-test av barnet først, og det gidder de ikke gjøre om de ikke har mistanke... Er det ADD bør skolen ha hatt noen form for mistanke.. Anonym poster: d79cf0258f9bb09f7169d963958ea605
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #8 Skrevet 4. mai 2013 Vi er midt oppi dette nå. Ser noen sier at du ikke må ta omveien innom PPT, men det tror jeg nok er avhengig av hvor du bor. I Bergen må du innom PPT, ellers blir bare saken avvist med en gang. Vi er akkurat ferdig med PPT med vår gutt på 11 år og han scorer tydelig innenfor ADD, men testene viser at han antagelig har noe mer også og hun på PPT mistenker Tourettes syndrom. Vi er veldig overrasket over dette da gutten vår ikke har noen av de klassiske ticsene, så blir veldig spent på hva BUP finner ut. Vi har time til lege nå neste uke og skal få henvisning der vi må sende med papirene fra PPT. Hvordan gutten vår er? Jo, han er verdens skjønneste så klart Men han har sine ting. Han har veldig dårlig utholdenhet og mister fort interessen for ting, virrer mye mellom ulike interesser og hobbyer. I timene på skolen og hjemme har han store vansker med å komme i gang med skolearbeidet og må stadig hjelpes i gang og holdes i gang. Konsentrasjonen er lav og han bli veldig sliten og rastløs av å konsentrere seg i mer en 15-20 minutter i strekk. Han utsetter alt han kan utsette og framstår som "lat". Gutten vår er veldig empatisk og snill og fantastisk med yngre søsken, og har heldigvis mange gode venner, men han sliter litt med kommunikasjon og kommer derfor lett i konflikter med andre barn fordi han misoppfatter eller tolker ting i verste mening. Da han var yngre fikk vi stadig telefoner hjem fra skolen fordi han var innblandet i en konflikt pga misforståelser og der han reagerte heftig fysisk. Nå klarer han å heller gå vekk når han blir lei seg og sint i slike situasjoner. Men som barn var han veldig hissig og kastet ting vegg i mellom når han ble sint, gikk helt "i svart" liksom. Siste tingene som utmerker seg med ha er at han har vansker med å oppfatte beskjeder skikkelig (vi må ha blikkontakt med ham og få ham til å gjenta dem), og at han har veldig dårlig impulskontroll. Selv om han vet at ting er galt og er veldig reflektert rundt dette, så klarer han bare ikke å la være å gjøre ting han vet han ikke få lov til. Etterpå er han kjempelei seg, gråter og er fortvilet og lover å skjerpe seg, og så klarer han selvsagt ikke å holde seg unna neste gang heller. Dette er visst veldig typisk for både ADD og AD/HD. Barn med disse diagnosene klarer bare ikke å ta seg sammen og holde seg i skinnet på samme måte som andre barn klarer, de krever vanvittig mye mer anstrengelse og trening for dem få få det til. Dette har vært en lettelse for oss voksne å vite om, for vi har vært veldig fortvilet her over at vi ikke har nådd fram skikkelig. Nå har jo ikke gutten vår fått diagnosen enda, offisielt, men vi har vel fått veldig tydelig indikasjoner på at det er ADD, antagelig med noe mer. Kan legge til at ADD er veldig vanskelig å fange opp for andre, også lærere fordi det er så "usynlig" i mange tilfeller + at det vanligvis (i motsetning til AD/HD) ikke viser seg skikkelig før barnet er 7-8 år. Barn med ADD er ikke hyper og "ville", tvert i mot kan de være nesten uvanlig rolige og passive og være verdens enkleste babyer og småbarn. Med ett unntak. Nesten alle barn med ADD og AD/HD har søvnvansker og har hatt det hele veien, og det hadde vår gutt også. Veldig vanskelig å få ham til å sove og våknet ofte, og våkner fortsatt ofte. Mange, også vår gutt, er også plaget av natteskrekk og mareritt i mye større grad enn andre barn. Vår går også i søvne. Anonym poster: 5afc76288f7cdbc79d655301966b8889
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #9 Skrevet 4. mai 2013 Jeg legger bare til at det er ikke sikkert lærere ser det. Min gutt ble ikke oppdaget før på ungdomsskolen, og da er han et alvorlig tilfelle Uoppmerksom, dårligere hukommelse år for år, endringer ved skolestart, hater lekser - 5 min er nok, kan ta flere timer.. Vi har sett på han som lat.. Virret mellom mange fritidssyssler, men har funnet sin nå Så igjen, ikke sikkert lærere ser det, han ble kalt UMODEN hele barneskolen, og at det sikkert ble bedre med tiden... ...nei, bare verre.. Så ta kontakt med BUP, de vet best Anonym poster: 8e950a0c834495dfd998119a409fb9b2
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #10 Skrevet 4. mai 2013 Lærerre er faktisk ikke utdannede psykologer.. De kan fange opp en del utifra erfaringer, men ikke alt. Anonym poster: 2fb4868b5b03ab5559945b49ccbe3b56
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #11 Skrevet 4. mai 2013 Lærerre er faktisk ikke utdannede psykologer.. De kan fange opp en del utifra erfaringer, men ikke alt. Anonym poster: 2fb4868b5b03ab5559945b49ccbe3b56 Det er helt sant, men det er en del unntak da. Jeg svarte litt lenger oppe her, og jeg er lærer selv. Var nok derfor jeg begynte å mistenke noe med vår sønn, vet ikke om jeg hadde reagert så fort uten. Det jeg og mine kollegaer på ren ungdomsskole erfarer er at vi får mange elever til oss som burde vært utredet for lengst. Jeg mistenker at en del barneskolelærere ser jeg "blind" på elevene sine som de får som små og dermed blir vant med i stede for å legge merke til negativ utvikling. Men nå har jeg mye erfaring som spesialpedagog da, så jeg er kanskje enda flinkere enn andre lærere til å fange opp de små signalene. Likevel mener jeg helt klart at en del av mine kollegaer godt kan bli litt mer våken for tegn. Læreren vår sønn hadde de fire første årene kalte gutten vår for umoden og lat, enda hun etter min mening burde være obs på at det kunne være noe annet som lå bak. Det var vi foreldre selv som måtte pushe på skolen og melde opp til PPT for at noe skulle skje. Anonym poster: 5afc76288f7cdbc79d655301966b8889
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå