Gå til innhold

Datter 4.5 år...redd hun blir tykk veldig tidlig:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på vekt, men nærmer seg nok 20 kg og er ikke så veldig høy....

Hun bruker allerede 116/122 i kless-str, og trekker mer en søsteren som er høyere og 2.5 år eldre.

Hva gjør jeg?? Er strengt med godteri altså og nugatti/sjokolade cornflakes har vi ikke i hus, men har hendt de har fått noe sjokolade cornflakes på en lørdag ( liten eske) .

Hun her er GAL etter snop og sjokolade, kan spise til det er tomt så må begrense...

Har henne full dager i bhg der hun løper mye, hun elsker å være ute og går også på dans 1 gang per uke.

Noen andre tips???

Hun drikker også mye vann.

Anonym poster: 0dcfe7762ce73d1a48124021008ba395

Videoannonse
Annonse
Gjest FinogFjong
Skrevet

Da må du se på kostholdet i familien forøvrig. Mye hvetemel, pasta og skjult sukker? Mange tror de har et sunt kosthold, og skjønner ikke hvorfor vekten kommer. Halvfabrikata og posemat inneholder store menger sukker og salt, ferdigbrød likeså.

Be om kostholdsveiledning av en ernæringsfysiolog, jenta di står muligens i faresonen for å utvikle fedme om dere ikke snur. Fastlegen kan henvise.

Lykke til :)

Skrevet

Ta henne med til legen og jekk henne for diabetes ang søtsug og stort inntak av vann.

Men jeg må si at som 4 åring veide jeg 20.7 kg, står i hvertfall det på det kortet fra helsetasjonen jeg har liggende og jeg har blitt høy, slank men med kraftig beinbygging.

Var alltid et hode større enn andre på min alder, litt mer brutal kanskje.

Var og veldig gladi mat som liten og måtte begrenses, men med mye aktivitet og riktig type mat som mye grønt, frukt ol. har jeg klart meg med hjelp fra en veldig flink mamma som tok meg på alvor og fulgte meg opp. Det har og lært meg å sette pris på hvordan jeg behandler meg selv og kroppen min.

Lykke til :D

Anonym poster: 0a24745a680cd764399069b835dbdb6b

Skrevet

Ta henne med til legen og jekk henne for diabetes ang søtsug og stort inntak av vann.

Men jeg må si at som 4 åring veide jeg 20.7 kg, står i hvertfall det på det kortet fra helsetasjonen jeg har liggende og jeg har blitt høy, slank men med kraftig beinbygging.

Var og veldig gladi mat som liten og måtte begrenses, men med mye aktivitet og riktig type mat som mye grønt, frukt ol. har jeg klart meg med hjelp fra en veldig flink mamma som tok meg på alvor og fulgte meg opp. Det har og lært meg å sette pris på hvordan jeg behandler meg selv og kroppen min.

Lykke til :D

trodde alle i 2013 visste at det er ingenting som heter kraftig eller tung beinbyggning.

Tilbake til hi, som de over her sier ta en tur til legen og legg frem dine bekymringer. Og se litt på hvilke mat og hvor store mengder hun spiser.

Anonym poster: 8454b6b2bab07a96f1ae815ac306c37d

Skrevet

Jeg har samme problem, gutt på 5 år som veier 26 kilo. Jeg baker brød selv, lager det 100% grovt. Kun fullkornspasta, og prøver å ikke ha pasta mer enn ca 2 g per måned. Barna får alltid en gulrot mens de venter på middag, så den skal fyllle opp litt. Vi prøver også å være aktive i helgen, sykkelturer på ca 1 mil osv. Han har alltid vært stor, lillesøster er tynn med samme kosthold...

Anonym poster: 110965bbd9acce462c6ef5acb3e12a82

Skrevet

Lykke til biggrin.png

trodde alle i 2013 visste at det er ingenting som heter kraftig eller tung beinbyggning.

Tilbake til hi, som de over her sier ta en tur til legen og legg frem dine bekymringer. Og se litt på hvilke mat og hvor store mengder hun spiser.

Det å ha kraftig beinbyggning vil si at man har brede hofter, brede skuldre og har i gjennomsnitt en større beinbygging enn andre. Motsetningen er sped beinbygging og da er man ofte liten, nett, smale hofter og skuldre og blir gjerne ikke så veldig høye.. SÅ du skal ikke uttale deg om benbygging før du vet hva du snakker om.

Hilden fysioterapaut

Skrevet

Lykke til biggrin.png

Det å ha kraftig beinbyggning vil si at man har brede hofter, brede skuldre og har i gjennomsnitt en større beinbygging enn andre. Motsetningen er sped beinbygging og da er man ofte liten, nett, smale hofter og skuldre og blir gjerne ikke så veldig høye.. SÅ du skal ikke uttale deg om benbygging før du vet hva du snakker om.

Hilden fysioterapaut

man blir ikke mer TYKK av det! Dårlig unnskyldning til å ka det ekstra fettet bli værende på kroppen.

Skrevet

Neivel? Hva heter det da, om man er bygget som meg, med brede skuldre og brede hofter? Jeg vil si jeg har kraftig benbygning.

Eller sønnen min på 8, han er høyere og bredere enn de fleste av sine venner. Verken han eller jeg er tykke på noen måte (han er vel heller litt i tynneste laget), men vi er kraftig bygget og veier dermed mer enn folk som er spede i benbygningen.

Hvordan mener du ellers vi skal beskrive oss, om vi ikke i 2013 kan si at vi har kraftig benbygning?

HI: om datteren din er veldig glad i mat og godteri bør du kanskje sjekke det ut? Å sammenligne klesstørrelsen med søsteren syns jeg er lite relevant. Søsken kommer i ulike størrelser.

Anonym poster: da77cd070d660bd128b25154af1a03a4

Skrevet

Neivel? Hva heter det da, om man er bygget som meg, med brede skuldre og brede hofter? Jeg vil si jeg har kraftig benbygning.

Eller sønnen min på 8, han er høyere og bredere enn de fleste av sine venner. Verken han eller jeg er tykke på noen måte (han er vel heller litt i tynneste laget), men vi er kraftig bygget og veier dermed mer enn folk som er spede i benbygningen.

Hvordan mener du ellers vi skal beskrive oss, om vi ikke i 2013 kan si at vi har kraftig benbygning?

HI: om datteren din er veldig glad i mat og godteri bør du kanskje sjekke det ut? Å sammenligne klesstørrelsen med søsteren syns jeg er lite relevant. Søsken kommer i ulike størrelser.

svarte altså på innlegget om kraftig benbygning...

Skrevet

Å ha kraftig beinbygning vil jo som fysioterapeuten her oppe sier bety bredere hofter osv, og da trenger man som regel flere kilo for å fylle opp "ramma". Hvis ikke vil man se sykelig tynn ut. MEN, man trenger jo ikke være feit av den grunn. Tung beinbygning derimot er nok en myte, er ikke mange hundre gram som skiller der...

Anonym poster: bd712cce21f24cd6f960bf3c7f827695

Skrevet

Lykke til biggrin.png

Hilden fysioterapaut

man blir ikke mer TYKK av det! Dårlig unnskyldning til å ka det ekstra fettet bli værende på kroppen.

Det har ingenting med fett på kroppen å gjøre, har ikke skrevet noe ang det heller . skrev bare at jeg er slank men med bred beinbygging, det vil ikke si at jeg har masse fett på kroppen. Slutt å vær så bombastisk!

Skrevet

Hei!

Ja kanskje jeg skal ta henne med til legen...tror hun ligger på 25-50 perc, eller kanskje 50-75 nå? Usikker, men for 4 mnd siden på 4års kontrollen så reagerte ikke hs på vekt i det hele tatt. Er faktisk kun det siste året hun har lagt seg litt mye ut synes jeg...når det er sagt var hun større som 2 åringen også, men det babyfettet forsvant.

Hun har en veldig kraftig beinbygning da! Veldig bred over ryggen, akkurat som faren.

HI

Skrevet

Hun spiser forresten ikke så mye. 2-3 knekkebrød om hun er veldig sulten, middag er hun kresen på med mindre hun er glad i den type rett, skive er hun ikke glad i, holder seg til havregryn,cornflakes...

Problemet er at hun ELSKER godteri og kaker, det gjør vel de fleste barn inkludert hennes eldre søsken, men de stopper liksom, hun her bare spiser og spiser om hun får lov...........

HI

Skrevet

Min datter som ble 4 år i februar er 18 kg og bruker str 116 i klær.

Søsteren hennes på 6 år er 20 kg og bruker 122/128 i klær.

De er veldig forskjellige i kroppsfasong, eldste er nett og dukkete, mens yngste er mer butt og bred over hofter og skuldre. Men jeg er da overhodet ikke bekymret for vekten til noen av dem. De er normalt slanke begge to selv om de er forskjellige i kroppen. Var akkurat på 4-års kontroll med yngste og fikk beskjed om at hun var helt perfekt.

Anonym poster: 3fc0324a2349739b0cc81e9f67e035fd

Skrevet

Min yngste var også slik. Vi foreldre kan jo snu dette da, her kutta vi ut sukker , saft og halvfabrikata mat og kjøpte oss sykkel alle mann, ergo vi er ute og er aktive sammen hver dag :) I tillegg har hun begynt i 1 klasse og må gå til og fra skolen, hun har strekt seg og blitt slank... Gått ned 6 kilo :) Så nå er hun ikke rund lengre !

Anonym poster: 9e5be193c84e7ddc8033634481ff7458

Skrevet

Da må du se på kostholdet i familien forøvrig. Mye hvetemel, pasta og skjult sukker? Mange tror de har et sunt kosthold, og skjønner ikke hvorfor vekten kommer. Halvfabrikata og posemat inneholder store menger sukker og salt, ferdigbrød likeså.

Be om kostholdsveiledning av en ernæringsfysiolog, jenta di står muligens i faresonen for å utvikle fedme om dere ikke snur. Fastlegen kan henvise.

Lykke til :)

Ja vi spiser mye pasta og hvete ja......

HI

Skrevet

Usikker på vekt, men nærmer seg nok 20 kg og er ikke så veldig høy....

Hun bruker allerede 116/122 i kless-str, og trekker mer en søsteren som er høyere og 2.5 år eldre.

Hva gjør jeg?? Er strengt med godteri altså og nugatti/sjokolade cornflakes har vi ikke i hus, men har hendt de har fått noe sjokolade cornflakes på en lørdag ( liten eske) .

Hun her er GAL etter snop og sjokolade, kan spise til det er tomt så må begrense...

Har henne full dager i bhg der hun løper mye, hun elsker å være ute og går også på dans 1 gang per uke.

Noen andre tips???

Hun drikker også mye vann.

Ville først bedt om en ekstra sjekk hos hs/lege for å se hvordan hun ligger an ift kurven. Hvor høy er hun? Synes ikke det høres så mye ut egentlig jeg da, hvis hun ikke er veldig lav. Og å begynne å snakke om fedme allerede som flere over synes jeg virker drøyt. Vær bevisst på kostholdet og prøv å holde dere aktive forst og fremst!

Anonym poster: 25f1ddeafd7f1d07d951549c56459f69

Skrevet

Ha en tett dialog med helsestasjon, det er vel det beste rådet du kan få :) Min jente som fylte fire år tidlig i vinter er også stor for alderen. Rundt 110 cm og bruker 110/116 i klær. Er ikke spesielt matglad, pirker i middagsmaten, men godteri og snop holder vi milesvis unna her i hus unntatt på Lørdager. Aktiv omtrent hele tiden..

Skrevet

Syns ikke hun hørtes sååå stor ut? Jeg har en gutt som nylig har blitt tre år, og han veier over 16-17 kg. Han bruker 104, straks 110 i klær. Han er absolutt ikke tjukk. Lang, bred og muskuløs.

Man kan jo selvfølgelig alltid med fordel kutte ned på hvetemel og sukker, og hvis hun er glupsk på godteri, så må man holde et øye med det. Hun er jo i den alderen at du kontrollerer og bestemmer hva hun får i seg, så prøv å skap gode holdninger til mat til senere. Frukt i stedet for godteri. En kakebit i stedet for fem.

Skrevet

Til diskusjonen om beinbygning - det er forskjell på beinbygning, men vektmessig sett utgjør ikke det noe mer enn en max en forskjell på snaut 2 kg på en voksen person. Det er også forskjell på bredde osv, men det forandrer ikke mye.

Når det gjelder bekymring for vekten så synes jeg du skulle ta det til legen for sikkerhets skyld. (ev helsesøster).

Bevegelse i hverdagen og porsjoner av mat er det beste man kan gjøre.

Min datter er 5 år 115 høy og ca 20 kg. Anser henne for helt normal.

Hvis man søker på percentil barn - så finner man hvordan vekt/høydeforholdet skal være i "normalen" for barn.

Anonym poster: 2311ff804d1b8c8b94dbcd242c554e56

Skrevet

Synes ikke hun høres tung ut, ofte har de jo sånn spiseperioder. Der de spiser godt, og blir litt tette, så strekker de seg etter det.

Min gutt blir 5 om 5 mnd, han er 109cm og nesten 20 kg, han er litt tettere nå, men driver og strekker seg veldig virker det som:)

Han er også en hai etter søtsaker og kaker, så vi er superstrenge på det! Men det skjulte sukkeret i maten er vi nok dårligere på!

Anonym poster: ca18746d061813a9cdabad5ca89988bb

Skrevet

Hei!

Jeg har funnet helsekortet. Hun var i feb 2013 105 cm høy og 19 kg.... tipper hun er 106 cm nå og kanskje 20 kg.......

HI

Gjest yrild
Skrevet

Hvis dere spiser sunt og hun er nok i aktivitet så ville jeg ikke bekymret meg eller laget noe teater ut av det. Diskuter det evt med fastlege eller helsesøster.

Gjest FinogFjong
Skrevet

Hei!

Jeg har funnet helsekortet. Hun var i feb 2013 105 cm høy og 19 kg.... tipper hun er 106 cm nå og kanskje 20 kg.......

HI

Syns ikke vekten høres så gæær'n ut (enda), men det du beskriver ifht "godteri-sug" gjør at jeg tenker dere bør se nærmere på kostholdet ifht sukker, hvitt mel etc. Kan høres ut som hun har "sukker-avhengighet" og det vil ikke gå over av seg selv. Noen responderer rett og slett veldig på sukkeret i maten, og hiver innpå med de matvarene som har mye av dette.

Jeg ville bedt fastlegen henvise til en ernæringsfysiolog, slik at dere kan få hjelp til å legge opp et kosthold hun ikke blir fet av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...