Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #1 Skrevet 3. mai 2013 Har en gutt på 2 år og 3 mnd. Han har alltid vært en småspist og spinkel liten kar. Mat har aldri vært hans store interesse. Så det har blitt til at vi har matet han da han har så liten interesse for mat at han heller lar være å spise en å spise selv. Nå er han jo over 2 år og vi mater fortsatt. Han mister som regel alltid fokus når han spiser. Vi kan minne han på maten maaaaange ganger, men da blir han lei maset til slutt og gidder i allefall ikke å spise. Og skal han spise hele måltidet selv blir vi sittende alt for lenge. Så hva gjør vi med dette egentlig? Vi øver på å spise mer selv, men det er ikke lett. Han trenger jo næringen og. Fortsetter vi å mate? Eller hva? Han begynner i bhg til høsten. Anonym poster: f5d8052964e7e8756d6c9b47932721fd
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #2 Skrevet 3. mai 2013 En toåring som ikke kan spise selv? Jeg hadde sluttet å mate han, men satt maten foran han på bordet. Anonym poster: 195c6170d0bb5b6685c107fa16598159
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #3 Skrevet 3. mai 2013 Også tar du bort fatet etter 20 minutter. Da får han vente til neste måltid uansett om han blir sulten eller ikke. Så lærer han. Anonym poster: 195c6170d0bb5b6685c107fa16598159
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #4 Skrevet 3. mai 2013 Hva sier helsesøster? Jeg blir litt målløs. Jenta mi er 15 mnd og spiser alt selv. Hva liker han godt da? Spiser han selv om han får noe han liker godt? Anonym poster: ae637c469f94d6fd33c9e88f0e58050d
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #5 Skrevet 3. mai 2013 Kutt ut all småspising mellom måltidene og la det gå såpass tid mellom hver gang han får mat at han blir skikkelig sulten. Aldri la han begynne måltidet med drikke (unger drikker seg mette) men si han må spise litt før han får drikke. Det er sjelden unger som får tilbud om mat hver fjerde time sulter, hoppe han over et måltid vil han spise til det neste. Ikke bekymre deg for barnehagen, når det sitter en haug unger rundt et bord blir de som hundevalper, at de andre spiser smitter over til selv de småspiste så de spiser de også. Anonym poster: f72119d2b87d56a51a1248572ae47613
Ikkenonick Skrevet 3. mai 2013 #6 Skrevet 3. mai 2013 Hva med å faktisk gjøre maten spennende? La ham delta helt fra innhandlingen. La ham få finne tingene dere trenger, fortell om tingene, fortell hva de skal brukes til og hvordan det tilberedes. La ham ta på, smake på og være med i tilberedningen, la ham få være med å ta avgjørelser om maten dere skal spise også. (Gulrot eller brokkoli i dag lille venn? Hva vil DU ha?) All læring om mat gir både mer kunnskap om, og kjenneskap til og ikke minst mer interesse for maten. Du kan jo gjøre det til en lek at du kjøper inn noe mat og setter det frem for ham som en lek. Be ham hente feks gulrot, kylling (fremdeles i pakka asså!) og ris (feks i pose) og ta på det, kjenne på det, putte i kjelen sammen med deg. Bruk rene råvarer til å begynne med. Dra på gård, bondens marked osv for å bli enda bedre kjent med maten og hvor den kommer fra. (finnes faktisk et eget behandlingsprogram for barn i Storbrittania som fungerer på denne måten, hvor barn med alvorlige sykdommer etc får behandling for å bli kjent med maten og begynne å vise interesse fr den)
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #7 Skrevet 3. mai 2013 Oi. Mine har spist brød selv fra de var 6 mnd. Ville gjort som svar nr. 1 og 2 foreslår. Anonym poster: f305f22c5d2d28a8cc2e31cb938734f4
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #8 Skrevet 3. mai 2013 hvor lenge går han uten å spise,om dere ikke mater el maser på han? for kan faktisk være en medisinsk grunn...ville snakket med fastlegenog evt ernæringsfysiolog. hvordan er han ellers ifht utvikling? om dere har sjekket at det ikke er noe medisinsk grunn,så tenker jeg det kommer når han er klar,gi feks 2 biter av maten,så la han ordne resten selv.noen synes også at det er behagelig m ekstra service. Anonym poster: 8829eaa66c7ea89b4ff672ee7fd633a7
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #9 Skrevet 3. mai 2013 Han KAN jo spise selv, men han er ikke glad i mat. Har en gutt fra før og han spiste selv fra han var liten. Han behersker både skje og gaffel. Han har ligget dårlig ann på vektkurven, så er utrolig vanskelig å se på at han går i fra bordet på tom mage. Det høres kanskje rart ut for andre med barn som spiser når de får maten foran seg. Men, min gutt gjør altså ikke det. Bortsett fra hvis han får for eks. pølse/pasta. Hi Anonym poster: f5d8052964e7e8756d6c9b47932721fd
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #10 Skrevet 3. mai 2013 Oi. Mine har spist brød selv fra de var 6 mnd. Ville gjort som svar nr. 1 og 2 foreslår. Anonym poster: f305f22c5d2d28a8cc2e31cb938734f4 Hva er egentlig vitsen med å svare på denne måten? Tror du ikke HI vet at sønnen hennes er seint ute med dette, så skal du gni et helt saltkar i såret? Eier du ikke fintfølelse, kvinne? Anonym poster: e83a4e737baafa81a00dfd08269ee2e7
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #11 Skrevet 3. mai 2013 Takk for gode svar. Som sagt så handler det ikke om at han ikke kan, for det gjør han i høyeste grad. Men, det meste er mer interessant enn mat. Han får ingenting mellom måltiden. Men, kan godt prøvecå la det gå litt lenger mellom mmåltidene. Prøver å ta han med på matlaging, men kan nok bli enda flinkere. Å la han få finne matvarer jeg ber han om var et godt råd. Hadde han enda hatt litt mer kjøtt på kroppen, så hadde det nok vært mye enklere å være litt "streng". Hi Anonym poster: f5d8052964e7e8756d6c9b47932721fd
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #12 Skrevet 3. mai 2013 Kanskje du finner noen tips her: http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/Spisevansker/nar-barn-ikke-har-matlyst.pdf http://www.ffhb.no/filestore/Brosjyrer_og_Hjertebarnet/Matforsmaaspiste.pdf http://www.klikk.no/foreldre/mat/article659646.ece Anonym poster: f72119d2b87d56a51a1248572ae47613
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #13 Skrevet 3. mai 2013 Ja, jeg er fullstendig klar over at gutten henger etter med mat. Har en sønn til som spiste selv tidlig, så det har ikke noe med at jeg ikke vet bedre. Hi Anonym poster: f5d8052964e7e8756d6c9b47932721fd
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #14 Skrevet 3. mai 2013 Dette blir lett et problem med småspiste, tynne barn. I første omgang ville jeg fått han undersøkt av en lege, helst barnelege. Kanskje det finnes noen grunn til at han spiser lite?. Tenker på ting som store mandler, sure oppstøt ol. Er dette et stort problem kan dere kanskje få råd av ernæringsfysiolog. Finner jo f.eks ernæringsdrikker for små barn og de har ofte den effekten at de øker matlysten!. Dessuten har det ofte en god effekt å begynne i barnehage. Barnet blir mer slitent og dermed mer sultent og blir dessuten oppmuntret av de andre barna til å spise mer. Nesten alle barn spiser mer i bhg enn de gjør hjemme. Ta opp saken med bhg når han skal begynne så de er klar over det, men ikke vær altfor bekymret, det kan hende det går mye bedre enn dere frykter! Anonym poster: c927dade9ce618768b5d1b6c3cd4c3dc
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #15 Skrevet 3. mai 2013 Flere fæle svar du har fått her, tydelig av noen som ikke aner hva de snakker om. Herregud, HI sier jo ikke at gutten ikke KAN spise selv, men han VIL ikke. Ta kontakt med lege for å få råd. Det er faktisk ikke slik at alle barn "spiser når de blir sultne". Det er noe som heter spisevegring f.eks, og barn kan da så og si sulte seg ihjel. Anonym poster: 496984c05ebdfedfaba95bde574f9d0f
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #16 Skrevet 3. mai 2013 Takk igjen for forståelse. Når vi har vært på legekontroll på helsestasjonen har legen nevnt at sure oppstøt kan være en grunn. Uten at det er undersøkt. Legen mente på på 2 års kontrollen at OM det var sure oppstøt, så pleier det i de aller fleste tilfeller å gå over av seg selv innen 2 års alder. Men, at den dårlige matlysten kan henge igjen lenge etterpå. Så, kan jo være en mulighet. Han har ikke store mandler eller noe annet fysisk galt. Syns det er vanskelig. Noe i meg sier at jeg bare skal la han gå sulten om han ikke spiser selv, mens det er noe i meg som stritter i mot å la han gå uten mat. Kanskje han trenger litt hjelp en liten stund til? Eller blir det helt feil? Jeg er veldig ambivalent... Anonym poster: f5d8052964e7e8756d6c9b47932721fd
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #17 Skrevet 3. mai 2013 Takk igjen for forståelse. Når vi har vært på legekontroll på helsestasjonen har legen nevnt at sure oppstøt kan være en grunn. Uten at det er undersøkt. Legen mente på på 2 års kontrollen at OM det var sure oppstøt, så pleier det i de aller fleste tilfeller å gå over av seg selv innen 2 års alder. Men, at den dårlige matlysten kan henge igjen lenge etterpå. Så, kan jo være en mulighet. Han har ikke store mandler eller noe annet fysisk galt. Syns det er vanskelig. Noe i meg sier at jeg bare skal la han gå sulten om han ikke spiser selv, mens det er noe i meg som stritter i mot å la han gå uten mat. Kanskje han trenger litt hjelp en liten stund til? Eller blir det helt feil? Jeg er veldig ambivalent... Anonym poster: f5d8052964e7e8756d6c9b47932721fd Jeg hadde hjulpet han til han rett og slett viser interesse for mat, og viser at han er sulten og vil spise. Enkelte barn må rett og slett lære å spise, av forskjellige grunner. Anonym poster: 496984c05ebdfedfaba95bde574f9d0f
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #18 Skrevet 3. mai 2013 Som mamma til et annerledesbarn himler jeg bare av øynene og flirer av alle de rare svarene du får. Det spiller da ingen trille om barna deres spiste selv når de var 6 mnd, det er jo tydelig at HIs barn har en spisevegring av noe slag. Jeg ville ha kontaktet fastlege og bedt om henvisning til barnelege, og evt ernæringsfysiolog. De kan gi deg gode råd og sjekke at noe ikke er galt. Har selv en sønn med refluks, han spiser godt, men har hatt mye plager med mage og tarm, så det er ingen spøk. Det er heldigvis veldig få tjueåringer som ikke spiser selv, HI, hvis det er noen trøst. Så i slike tilfeller som dette må du bare glemme hva "alle andre" gjør og hva som er sett på som normalt, og finne løsninger dere kan leve med. Du kjenner barnet ditt best og vet best hva du er komfortabel med. Hvis du bor i nærheten av Oslo kan jeg anbefale en kjempeflink lege og gastroenterelog, hvis du ønsker. Anonym poster: 03b5b56c084eceb086a4705f33e0624a
Cruella De Vil Skrevet 3. mai 2013 #19 Skrevet 3. mai 2013 Hei, en venninne av meg hadde samme problemet med sin datter, og hun kontaktet en ernæringsfysiolog (spesialist på barn) og fikk masse tips av henne som gjorde matsituasjonen lettere. Jeg ville forsøkt noe slikt hvis jeg var deg, kanskje legen kan anbefale noen?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #20 Skrevet 3. mai 2013 Jeg har også en småspist gutt. Vi var fortvila for han var så tynn så tynn. Han spiste en del dersom vi matet ham, men det føltes helt feil. Vi gikk til helsestasjonen, ernæringslege og barnepsykolog. Alle sammen sa vi skulle mate ham. De så ikke noe galt i det. Gutten min var 5 år. Kan være mange grunner til at barnet ikke spiser, mye som fastleger ikke har peiling på også. Vår sønn har store mage/tarm problemer, men det klarte ikke fastlegen/helsestasjonen å finne ut av. Ordentlig hjelp fikk vi først da vi dro til en privat klinikk. Anonym poster: 841daf438a4a13e075ca1de7aa058c6e
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #21 Skrevet 3. mai 2013 Tusen takk til dere som har forståelse for situasjonen. Jeg kjenner en bør blir løftet fra skuldrene mine. Jeg har skjønt det er vanskelig for andre å forstå dette. Skal snakke med legen om en henvisning til barnelege og kanskje ernæringsfysiolog. Det kunne sikkert vært nyttig. Blir så utrolig lettet over å høre at jeg ikke gjør noe alvorlig galt ved å mate. Kanskje jeg endelig kan slå meg litt til ro med det. Hi Anonym poster: f5d8052964e7e8756d6c9b47932721fd
Bustehue Skrevet 3. mai 2013 #22 Skrevet 3. mai 2013 Har ikke lest alle svarene dine. Vil bare si at min gutt var helt lik. Har vært småspist fra han begynte med fast føde. Fikk faktisk ikke i han et ordentlig måltid før han var 7 mnd. Han har alltid vært lang og tynn. Vi har gjort noen grep det siste halvåret. Nå er han blitt tre år og spiser godt, fremdeles ikke mye men normalt iallefall. Vi begynte med å ha minst mulig på tallerken. Faste rammer ved måltidene: Alle sitter ved bordet, ingen leker på bordet og det er ikke lov å leke med maten. I tillegg har vi unngått i størst mulig grad å gi han oppmerksomhet under måltidet (som omhandler mat iallefall). Han har fått gå sulten fra bordet og det blir ikke mat før ved neste måltid. (Noe skjønn må utvises såklart) Det har gjort underverker for matlysten til vår gutt iallefall.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #23 Skrevet 3. mai 2013 Slå deg til ro med det, HI. Tro på at du er en god mamma som vil det beste for barnet ditt, og ser hans behov. Ingen kan sammenligne sine barn med ditt. Han er en eget individ meg egne behov, slik som vi voksne er. Jeg synes det viktigste må være at han får i seg mat, og synes ærlig talt ikke det å mate en toåring høres så hårreisende ut. Det høres lurt ut å kontakte lege. Lykke, lykke til! Hilsen nr. 17. Anonym poster: 03b5b56c084eceb086a4705f33e0624a
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #24 Skrevet 3. mai 2013 Mente nr. 18. (hun over) Anonym poster: 03b5b56c084eceb086a4705f33e0624a
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #25 Skrevet 3. mai 2013 Du har sikkert prøvd alt. Husker jeg så på supernanny en gang, og det er mye rart man kan si om henne, men det var et tilfelle med et småspist barn på rundt 4 år tror jeg. Det hun anbefalte dem å gjøre var å rett og slett ikke fokusere på maten, hvis jeg husker rett. De overså det litt. Hun fikk mat på tallerkenen under middag og de serverte mat under koselige omgivelser som i parken med picnic osv. Ingen fokus på om det ble spist eller ikke. Ryddet bort dersom det ikke ble spist. Etter hvert begynte hun å spise selv. Men det var foreldrenes veldige fokus på at hun absolutt skulle spise som gjorde ta hun fikk en motforestilling mot det. Men tror ikke hun var enkel å mate heller, da. Så her er jo situasjonen litt annerledes. Om du føler det er rom for å teste ut noen dager så ville jeg kanskje prøvd det, å kutte ut alt fokus på mating, bare at det skal være hyggelig rundt bordet og mat ligger på tallerkenen til dem som vil ha. Men skjønner når han er så tynn at du kanskje ikke ønsker å teste ut dersom du ser han da ikke spiser noe i løpet av en dag. Anonym poster: 979d3bb97af0049e0a3b78b8f5bc3104
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå