Gå til innhold

Hjelpes! Jeg må i Heimevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var inne til førstegangstjeneste og siden befalsskole i min pure ungdom. Men det er veldig mange år siden jeg jobbet i forsvaret.

Nå har jeg fått innkalling til Heimevernet, og må møte opp til øvelse, oppkledning og innskyting av "personlig våpen"

Altså. Må jeg ha noe av dette utstyret hjemme ? Noen som vet ? Og hvor ofte må jeg påregne å møte på øvelser ?

Er utrolig lite motivert for dette nå, og har unger å ta meg av. Jippi !

Anonym poster: 666eb229dc168b80af3b57fc8ef06b6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke ha våpen hjemme. Det har det blitt slutt på.

Anonym poster: 52aeaa978ba293041bd23c411fdb28db

Skrevet

HOHOH! Litt morsomt, da. :)

Anonym poster: 40782b18ae4625bcf3fb3fb2404a3c42

Skrevet

Haha, tragikomisk synes jeg selv da.

Har liksom lagt det livet litt bak meg, og er i ferd med å gjøre karriere andre steder.

De på jobben bare så rart på meg :-)

Godt jeg slipper å ha noe våpen hjemme, men vil jo ikke ha en gigantisk sekk med klær og utstyr heller. Det tar jo så sinnsykt mye plass. Blæh.

Anonym poster: 7f733802dad9c8e19d10420d0a247c26

Skrevet

Min mann var i Heimevernet i flere år. Han er heldigvis ute igjen nå...

Han hadde våpen og uniform hjemme, og ammunisjon. Det var krav om å skulle våpen og sluttstykke. Vi låste inn sluttstykket og ammunisjonen i safen. Godt mulig dette er endret nå, som #2 sier.

Min mann var på øvelse ca hvert annet år. Og (nesten) ingen grunn var god nok for å slippe. Han måtte bl.a. på øvelse akkurat på den tiden jeg hadde termin med et av barna... Det hjalp ikke at jeg egentlig skulle føde, det var ikke Heimevernets problem. Mannen til en venninne ble skikkelig syk da han skulle på øvelse, men fikk beskjed om at han måtte møte likevel. Han la frem legeerklæring, men da fikk han beskjed om at hvis han ikke møtte fikk han resttjeneste og ville bli innkalt igjen noe senere. Derfor møtte han opp. Der ble han innlagt på sykestuen og fikk lov å kjede seg gjennom øvelsen...

Skrevet

Ja, har skjønt at det er bare å stille.

Leste meg opp på alle mulige måter å slippe unna, men har ikke god nok grunn gitt.

Får ta det som en husmorferie, haha. Løpe rundt i skogen.

HI

Anonym poster: 7f733802dad9c8e19d10420d0a247c26

Skrevet

Ein oppbevarar våpenet heime, komisk nok utan sluttstykke slik at det er ubrukeleg. Dette fordi det vart beslutta at det ikkje skulle vere våpen heime grunna nokre episodar der heimevernsfolk skaut familien eller andre med heimevernsvåpenet. Mange i heimevernet vart lei seg over dette, og kompromisset vart at dei skulle få ha leikevåpen. Sluttstykka får ein utlevert på øving.

Komisk heile saka (bortsett frå det alvorlege bakteppet) :)

Skrevet

Min mann var i Heimevernet i flere år. Han er heldigvis ute igjen nå...

Han hadde våpen og uniform hjemme, og ammunisjon. Det var krav om å skulle våpen og sluttstykke. Vi låste inn sluttstykket og ammunisjonen i safen. Godt mulig dette er endret nå, som #2 sier.

Min mann var på øvelse ca hvert annet år. Og (nesten) ingen grunn var god nok for å slippe. Han måtte bl.a. på øvelse akkurat på den tiden jeg hadde termin med et av barna... Det hjalp ikke at jeg egentlig skulle føde, det var ikke Heimevernets problem. Mannen til en venninne ble skikkelig syk da han skulle på øvelse, men fikk beskjed om at han måtte møte likevel. Han la frem legeerklæring, men da fikk han beskjed om at hvis han ikke møtte fikk han resttjeneste og ville bli innkalt igjen noe senere. Derfor møtte han opp. Der ble han innlagt på sykestuen og fikk lov å kjede seg gjennom øvelsen...

Høres helt utrolig merkelig ut, etter min erfaring er forsvaret veldig greie på alt slikt, og min mann er fritatt fra alle øvelser de siste tre månedene før termin og en måned etterpå.

Anonym poster: 2e96ccdd76f0b0b05542927b48d82285

Skrevet

Ta det som en husmorferie:) Ut i friluft! Jeg synes det høres morsomt ut, jeg da. Blir sikkert en fin opplevelse hvis du er litt glad i å være ute:). God tur!

Anonym poster: 238c9a28898757f532e18e8ee871ae85

Skrevet

Mannen her har våpnet innelåst hjemme, bruker det på skyteøvelser ca hver mnd, men det er frivillig altså. Har ca 4 øvelser i året, og det er ikke noe problem for han å slippe neste som kommer tett opptil min termin hvis det er ønskelig. Han vil da ha hele øvelsen noen meter unna huset, så vi får se hvordan formen min er tenker jeg. Ellers er det mye utstyr, og det tar litt plass ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...