Gråsonen Skrevet 3. mai 2013 #26 Skrevet 3. mai 2013 sunn mat fra bunnen, ja. Vafler og muffins, et mega stort NEI! Hadde det forekommet på barnehagen til min sønn hadde jeg blitt mildt sagt, irritabel. Allergi er en ting, må ikke glemme de barna med diabetes! I barnehagen til min sønn er det to barn med diabetes. En annen ting er de barna som har litt ekstra vekt, der foreldrene kjemper en hard kamp om å la barnet lære seg å spise sunnere slik at han/hun skal kunne gro, høydemessig inn i sin egen vekt. Litt vafler her og litt muffins der, det gjør utslag i den kampen. Helt ærlig HI, det du gjør synes jeg er helt på jordet. Ta heller med sunn mat om du absolutt må ta med noe.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #27 Skrevet 3. mai 2013 Kaller du barnet ditt lillebøll... Epler og jordbær er noe helt annet enn vafler og muffins... Anonym poster: 4087925714c8ae8bf908da086e6b2866 He he, ja innimellom er hun et bøllefrø Hvorfor er det noe helt anet, om allergi er problemet? Man kan da fint være allergisk mot det? Hvis du mener det er noe helt annet fordi det er sunt, så er jeg jo helt enig Det er jo ikke alltid så enkelt. Jeg har et barn som er hypoallergisk mot peanøtter. Det er så ille at han ikke kan være i samme rom som det, enda værre er det hvis de ansatte har tatt i denne maten. Så for han sin del er det ikke det at de andre barna spiser noe som han ikke kan få, men at han faktisk kan dø hvis han kommer i nærheten av det. Anonym poster: 2d37bbe5d1d26c57ffdd09f1b530714f Da regner jeg med at alle foreldrene er informert om det, siden du ellers ville risikert at en unge hadde en neve peanøtter i matpakken sin, og man tar selvsagt ikke med noe som er skadelig for et barn. Og du kan da ikke sammenligne nøtter og brød med vafler og lekkert pyntede muffins. Anonym poster: 75ec0de5e255b065c9b03657ce125027 Hvorfor ikke? Mitt barn liker ikke søtt, og hadde nok blitt mye mer fristet av nøtter enn noen kvalme kaker/muffins. Anonym poster: 92e19ad3bedaf69509a192d9bff47aa3
Paulita Skrevet 3. mai 2013 #28 Skrevet 3. mai 2013 Dette med sukkerholdige matvarer er og blir en vanskelig sak for småbarnsforeldre! Vi sliter litt med hvordan vi skal gå fram i barnehagen til datteren vår, fordi vi syns de er altfor "flinke" til å kose seg. Når det er 18 bursdager som skal feires, i tillegg til 3 voksne, da syns jeg det er ganske mange kakestykker i løpet av et år! Vi har kuttet ut en del helgekos, for det er så mye sukkermat i barnehagen. Vafler, eplekake, bare for kosens skyld, i tillegg til alle disse bursdagene! Jeg skjønner ikke hvorfor ikke de ansatte bare kan bake eplekake til seg selv og til de andre voksne! En ting er det sukkeret, men i f.eks muffins er det flere ting jeg prøver å begrense inntaket av. Men hva gjør man da? Hvordan tar man dette opp i en barnehage, hvor de fleste foreldrene ikke virker som det plager dem? I vår familie syns vi det er like greit å steke vafler på en onsdag, som å spise lørdagsgodt fast på lørdager. Men når frøkna har spist vafler allerede i barnehagen, så syns vi det da blir for mye med to ganger på en dag. (er absolutt ikke en sunnshetsfreak, men vi prøver å gjøre så godt vi kan med å ikke gi barnet vårt fullstendig meningsløs energi!).
Gråsonen Skrevet 3. mai 2013 #29 Skrevet 3. mai 2013 Kaker og andre sukkerholdige matvarer har ikke noe i barnehagen å gjøre spør du meg! Holder i massevis med frukt i alle varianter når det gjelder å kose seg ifb, med bursdag o.l. Dette innlegget gjode meg irritert.
Iiiiik Skrevet 3. mai 2013 #30 Skrevet 3. mai 2013 Herlighet, det er så mange regler! Sure kommentarer og allergi og sukker... Å slippe ungene ut av hjemmet betyr å slippe opp litt på kontrollen, akseptere at det ikke er akkurat som hjemme. Det eneste stedet man kan oppnå det er faktisk hjemme. I vår barnehage skjer dette en sjelden gang. Barna er glade og personalet setter pris på det. Muligens finnes det enkelte strenge foreldre som reagerer, men det har jeg ikke hørt noe om. Jeg har gitt dem en boks med lollipop på sommeren et par ganger, har også gitt dem jordbær og bringebær. Har gitt dem hjemmebakte boller og til og med sjokoladekake en gang.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #31 Skrevet 3. mai 2013 sunn mat fra bunnen, ja. Vafler og muffins, et mega stort NEI! Hadde det forekommet på barnehagen til min sønn hadde jeg blitt mildt sagt, irritabel. Allergi er en ting, må ikke glemme de barna med diabetes! I barnehagen til min sønn er det to barn med diabetes. En annen ting er de barna som har litt ekstra vekt, der foreldrene kjemper en hard kamp om å la barnet lære seg å spise sunnere slik at han/hun skal kunne gro, høydemessig inn i sin egen vekt. Litt vafler her og litt muffins der, det gjør utslag i den kampen. Helt ærlig HI, det du gjør synes jeg er helt på jordet. Ta heller med sunn mat om du absolutt må ta med noe. Godt å lese at noen tenker som meg. Her jobber vi en hard kamp hjemme for at ikke barnet vårt skal legge på seg mer ettersom hun er et stykke unna normalen. Vi har alltid hatt et sunt kosthold, godteri kun på lørdag, og lurer på hvor stor hn hadde vært om vi ikke hadde hatt en sterk føring på kostholdet. Allikevel opplever jeg at folk i familien må proppe hn full av både det ene og det andre, selv om vi forsøker å sette grenser. Og i barnehagen koser de seg med både kjeks, is og vafler rett som det er. Så føler vi jobber hardt mens alle motarbeider rundt oss. Men hva skal man si da? Det man får tilbake er jo at det må da være lov til å kose seg litt... Anonym poster: ce318c590aea74a815d2225c9bc53c7a
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2013 #32 Skrevet 3. mai 2013 Kaller du barnet ditt lillebøll... Epler og jordbær er noe helt annet enn vafler og muffins... Anonym poster: 4087925714c8ae8bf908da086e6b2866 He he, ja innimellom er hun et bøllefrø Hvorfor er det noe helt anet, om allergi er problemet? Man kan da fint være allergisk mot det? Hvis du mener det er noe helt annet fordi det er sunt, så er jeg jo helt enig Det er jo ikke alltid så enkelt. Jeg har et barn som er hypoallergisk mot peanøtter. Det er så ille at han ikke kan være i samme rom som det, enda værre er det hvis de ansatte har tatt i denne maten. Så for han sin del er det ikke det at de andre barna spiser noe som han ikke kan få, men at han faktisk kan dø hvis han kommer i nærheten av det. Anonym poster: 2d37bbe5d1d26c57ffdd09f1b530714f Da regner jeg med at alle foreldrene er informert om det, siden du ellers ville risikert at en unge hadde en neve peanøtter i matpakken sin, og man tar selvsagt ikke med noe som er skadelig for et barn. Derfor har jeg valgt en barnehage hvor barna får alle måltider og de ansatte har full kontroll på hva barna får i seg. Jeg vet at det er foreldre som har kommet med ønske om og ta med mat, kaker og is i barnehagen. Men de får beskjed om at det ikke er lov, og det respekteres. Ingen foreldre er informert fra barnehagen sin side om mitt barn sine allergier. Synes det er flott at ingen får lov til og ta med seg noenting Beklager at jeg må svare midt inni tråden, men jeg klarer virkelig ikke og få til det her med sitering, og ta med det som ikke gjelder svaret. Og du kan da ikke sammenligne nøtter og brød med vafler og lekkert pyntede muffins. Anonym poster: 75ec0de5e255b065c9b03657ce125027 Hvorfor ikke? Mitt barn liker ikke søtt, og hadde nok blitt mye mer fristet av nøtter enn noen kvalme kaker/muffins. Anonym poster: 92e19ad3bedaf69509a192d9bff47aa3 Anonym poster: 2d37bbe5d1d26c57ffdd09f1b530714f
Gråsonen Skrevet 3. mai 2013 #33 Skrevet 3. mai 2013 sunn mat fra bunnen, ja. Vafler og muffins, et mega stort NEI! Hadde det forekommet på barnehagen til min sønn hadde jeg blitt mildt sagt, irritabel. Allergi er en ting, må ikke glemme de barna med diabetes! I barnehagen til min sønn er det to barn med diabetes. En annen ting er de barna som har litt ekstra vekt, der foreldrene kjemper en hard kamp om å la barnet lære seg å spise sunnere slik at han/hun skal kunne gro, høydemessig inn i sin egen vekt. Litt vafler her og litt muffins der, det gjør utslag i den kampen. Helt ærlig HI, det du gjør synes jeg er helt på jordet. Ta heller med sunn mat om du absolutt må ta med noe. Godt å lese at noen tenker som meg. Her jobber vi en hard kamp hjemme for at ikke barnet vårt skal legge på seg mer ettersom hun er et stykke unna normalen. Vi har alltid hatt et sunt kosthold, godteri kun på lørdag, og lurer på hvor stor hn hadde vært om vi ikke hadde hatt en sterk føring på kostholdet. Allikevel opplever jeg at folk i familien må proppe hn full av både det ene og det andre, selv om vi forsøker å sette grenser. Og i barnehagen koser de seg med både kjeks, is og vafler rett som det er. Så føler vi jobber hardt mens alle motarbeider rundt oss. Men hva skal man si da? Det man får tilbake er jo at det må da være lov til å kose seg litt... Anonym poster: ce318c590aea74a815d2225c9bc53c7a Print ut den nye Folkehelseloven og prop. 90 L fra regjeringen og gul ut der det spesielt står om barnehage og deres tenkte ansvar videre sett i lys av den nye loven. Ernæring er et viktig moment i proposisjonen og barnehagens unike posisjon i forhold til dette nevnes grundig. Barnehagen har til plikt å sørge for at maten er ernæringsmessig gunstig. Dette skal styrkes ytterligere. Du har all din rett i å kreve at det blir slutt på gjentagende serveringer av kaker og kjeks, kose seg kan de som sagt gjøre med frukt i alle variasjoner. At det serveres kaker og kjeks i barnehagen er i mine øyne helt katastrofalt. Helt uaktuelt for min del å ha min sønn i en barnehage der de har til vane for å gjøre det.
Gråsonen Skrevet 3. mai 2013 #34 Skrevet 3. mai 2013 Herlighet, det er så mange regler! Sure kommentarer og allergi og sukker... Å slippe ungene ut av hjemmet betyr å slippe opp litt på kontrollen, akseptere at det ikke er akkurat som hjemme. Det eneste stedet man kan oppnå det er faktisk hjemme. I vår barnehage skjer dette en sjelden gang. Barna er glade og personalet setter pris på det. Muligens finnes det enkelte strenge foreldre som reagerer, men det har jeg ikke hørt noe om. Jeg har gitt dem en boks med lollipop på sommeren et par ganger, har også gitt dem jordbær og bringebær. Har gitt dem hjemmebakte boller og til og med sjokoladekake en gang. Nå har det seg sånn at selv om barn er i barnehagen er fortsatt barnet under foreldre/ens ansvar. Sett i perspektiv av ernæring kan man si at dette ansvaret satt ut i praksis handler om matpakke. Hva du som forelder VELGER for barnet ditt, dette gjør du i god ånd. Du sørger gjerne for at barnet har en god matpakke. Hva som er sett på som en god matpakke varierer selvfølgelig, men det valget og ansvaret faller bort i det øyeblikket DU serverer boller og kake til andre barn en ditt eget. Derimot så overstyrer du foreldrenes valg (som de mener er for det beste for sitt barn.) og akkurat der og da, er det helt riv ruskende likegyldig hva DU mener er riktig eller galt for du velger ikke for ditt eget barn.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #35 Skrevet 4. mai 2013 Vi tar med en frukt or uke som går til felles fruktmåltid. Tar med masse god frukt og bær til bursdag. Ellers ikke noe. Anonym poster: 26c462654f1bc3bd5c864936cc3de598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå