Miss Impatient Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 Noen med erfaring? Hjelper det? Fysioterapi har ikke hjulpet meg.... først satt det kun i korsryggen, men siste tre ukene har det slått seg på skambenet, så j.... vondt! Klarer så og si ingenting lenger uten å få smerter.... Kan man få henvisning til akupunktur??
robot Skrevet 3. mai 2013 #2 Skrevet 3. mai 2013 Ingen dokumentert effekt. Heller ikke noe som vanligvis refunderes av noen, så du kan like gjerne bestille selv som å få henvisning. Skamben/symfysesmerter er det ikke så mye å gjøre med. Verken kiropraktore eller manuellterapeuter bruker å kunne gjøre all verdens der, siden leddet og muskulaturen som gjør vondt sitter så langt inne at de liksom ikke kommer til. Trening av bekkenbunnsmuskulatur er det som har best dokumentert effekt. Har du drevet med slyngetrening hos fysioterapeuten? Det bør du klart vurdere.
Miss Impatient Skrevet 3. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2013 Fysioterapeuten jeg går til tilbyr ikke slyngetrening. Jeg gikk på dette forrige svangerskap på gruppetrening med fysioterapeut, men syntes ikke det hjalp noe den gangen. Livredd for at jeg skal bli plaget videre etter barnet er født denne gangen - for jeg har fått det skikkelig ille..... Kommer ikke til å klare meg jeg da, med en mann på sjøen og tre unger å ta meg av :-(
robot Skrevet 3. mai 2013 #4 Skrevet 3. mai 2013 Jeg merker heller ingen umiddelbar effekt av slynge eller andre treningsmetoder for bekkenbunnen, men regner med jeg hadde vært dårligere om jeg ikke gjorde det. Det er som sagt forsket en del på, og det er blant det best dokumenterte i forhold til bekkenproblematikk. Helt sånn umiddelbart er bekkenbelte det jeg opplever som størst hjelp for symfyseproblematikk.
Verpesjuk87 Skrevet 3. mai 2013 #5 Skrevet 3. mai 2013 Jeg fikk akupunktur mot bekkenløsning med førstemann, og jeg havna på krykker alt i uke 15 og var totalt avhengig av de for å komme meg rundt. Var like før jeg måtte over i rullestol... Jeg fikk prøve slynge og slikt, og det gjorde bare vondt verre. Akupunktur i kombinasjon med vanngymnastikk i varmtvannsbasseng derimot! I uke 30 kunne jeg kaste krykkene i noen uker (ble litt overivrig over at de endelig var borte, så var litt uforsiktig med aktivitetsnivået). Kjenner til flere som har hatt god effekt av akupunktur i forhold til bekkenproblematikk. Men vær obs på at ikke alle responderer på akupunktur. Gjør du det så kan du bli kvitt mye! Jeg ble kvitt halsbrann, rastløse bein (slitt med det i mange år), søvnproblemer, svimmelhet osv
Miss Impatient Skrevet 3. mai 2013 Forfatter #6 Skrevet 3. mai 2013 Jeg fikk akupunktur mot bekkenløsning med førstemann, og jeg havna på krykker alt i uke 15 og var totalt avhengig av de for å komme meg rundt. Var like før jeg måtte over i rullestol... Jeg fikk prøve slynge og slikt, og det gjorde bare vondt verre. Akupunktur i kombinasjon med vanngymnastikk i varmtvannsbasseng derimot! I uke 30 kunne jeg kaste krykkene i noen uker (ble litt overivrig over at de endelig var borte, så var litt uforsiktig med aktivitetsnivået). Kjenner til flere som har hatt god effekt av akupunktur i forhold til bekkenproblematikk. Men vær obs på at ikke alle responderer på akupunktur. Gjør du det så kan du bli kvitt mye! Jeg ble kvitt halsbrann, rastløse bein (slitt med det i mange år), søvnproblemer, svimmelhet osv Du ble kvitt urolige ben? Nå skal jeg hvertfall prøve akupunktur! Urolige ben er en enda større plage for meg enn bekkenløsningen, og holder meg våken hver natt til utpå morrakvisten... Hadde gitt opp alt håp faktisk! Takk for svar:-)
FireFineTroll Skrevet 4. mai 2013 #7 Skrevet 4. mai 2013 Jeg fikk soneterapi mot bekkenløsning i uke 13 og det hjalp på første forsøk Har aldri vært i bedre form som i dette svangerskapet. Har gått jevnlig for å forebygge plager som halsbrann, forstoppelse, urinveisinfeksjon, utrolige ben, og de plager man ofte får i et svangerskap. I går gikk jeg tur oppover fjellet i skogen og jeg er i uke 37, kjente ikke noe annet enn at jeg ble litt tungpustet Hurra for soneterapi!!
Miss Impatient Skrevet 4. mai 2013 Forfatter #8 Skrevet 4. mai 2013 Jeg fikk soneterapi mot bekkenløsning i uke 13 og det hjalp på første forsøk Har aldri vært i bedre form som i dette svangerskapet. Har gått jevnlig for å forebygge plager som halsbrann, forstoppelse, urinveisinfeksjon, utrolige ben, og de plager man ofte får i et svangerskap. I går gikk jeg tur oppover fjellet i skogen og jeg er i uke 37, kjente ikke noe annet enn at jeg ble litt tungpustet Hurra for soneterapi!! Hvordan fungerer soneterapi da?
FireFineTroll Skrevet 5. mai 2013 #9 Skrevet 5. mai 2013 Soneterapi er som å bli massert under bena men det har en helsebringende effekt. Terapauten trykker på de forskjellige sonene som har en hevelse eller knitrer. I mitt forrige svangerskap hadde jeg bekkenløsning fra uke 15 og ble sykemeldt resten av svangerskapet, brukte krykker en stund på slutten. Når jeg var hos min soneterapeut i uke 13 i dette svangerskapet så trykket hun vanlig under bena mine da jeg plutselig kjenner at bekkenet mitt beveger seg. Det var en helt sprø opplevelse fordi hun sa ingenting men bare trykket på ett punkt og jeg har ikke hatt en eneste plage med bekkenet igjen. Hun setter også nåler i ørene dersom det er behov for det. Nå til uken skal jeg til henne for å gjøre klar kroppen for en behagelig fødsel og gi kroppen ro, fordi man blir så rolig etter en behandling, babyen i magen blir også rolig men sparker som vanlig altså
kjersti83 Skrevet 6. mai 2013 #10 Skrevet 6. mai 2013 Går til akupunktur og synes d lindrer smertene noen timer etter beh. Går også Beh hos fysio m massasje av hofter, rygg og nakke. D hjelper også en stund. Men fortsatt bare d å finne d rette tempoet som hjelper best:) dumt å bli ivrig fordi enn ikke kjenner så mye har jeg funnet ut flere ganger dette svangerskapet.
Cybele Skrevet 8. mai 2013 #11 Skrevet 8. mai 2013 Akupunktur hjalp ikke meg med symfysesmertene, selv om hun insisterte voldsomt på at dette hadde hun løst utallige ganger før. Kiropraktor derimot! Fant ut at jeg har låsninger i korsryggen, når hun løser opp disse forsvinner smertene ved skambenet på minuttet. Jeg har ikke noen smerter i ryggen så det var overraskende for meg at hun fant kilden til problemet her. Jeg har også sort utbytte av yoga. Når man holder området mykt og smidig hjelper det veldig!
Cybele Skrevet 8. mai 2013 #12 Skrevet 8. mai 2013 Jeg har forresten gått fra å gråte om nettene av smerte (som om noen kjørte en motorsag oppi skrittet mitt når jeg skiftet stilling etc) til nå å leve helt som normalt, kjenner en vag smerte men tar hensyn. Hopping og tunge løft utløser smertene fort, og det kan ta dager å Komme seg igjen. Yoga tre ganger i uken og kiropraktor en gang i uken. Har fått til kiropraktor fem ganger. Skal snart gå kun en gang i mnd frem til fødsel for å Holde det i Sjakk. God progresjon:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå