Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 Hei! Vi er et par som har prøvd å bli gravide i noen måneder nå. Jeg har tidligere gått på antidepressiva, men sluttet pga liten effekt. I samråd med lege og psykiater har man nå funnet ut at antiepileptikumet lamictal sannsynligvis vil kunne ha større effekt på min form for depresjon. Jeg får selvfølgelig veiledning fra lege og jeg fikk beskjed om noe økt risiko for misdannelser hos foster. Det er imidlertid ingen som kan gi meg noen konkrete prosentvise tall e.l, og etter det jeg leser på nett er det tusen ulike meninger rundt dette. Nå lurer jeg på om det er noen her med erfaringer med bruk av lamictal. Hva tenkte dere i forhold til å bli gravid på medisinen? Hva sa deres leger? Gikk alt fint med svangerskapet/babyen? Får man tettere oppfølging i form av tidlig UL o.l.? Jeg leste og noe om at man må ta større doser folat enn normalt på enkelte former for antiepilektia, noen som vet noe om dette? Gjelder dette også ved lamictal? Jeg har tatt vanlig dose folat nå et par måneder. Bør jeg sette prøving på vent og gå på større doser folat en stund først? Eller bare øke i det jeg begynner på lamictal? Fikk dere bivirkninger av medisinen? Jeg skal tilbake til legen min i morgen og skal til da bestemme meg for om dette er noe jeg vil starte med eller ikke... Jeg fikk beskjed om å lese litt selv på nettet om dette. Håper derfor noen med erfaring kan dele litt synspunkter. Tusen takk! Anonym poster: 8fd5c07360f5c7d5b8ebbcfa215b9bbf
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #2 Skrevet 2. mai 2013 Hei! Vi er et par som har prøvd å bli gravide i noen måneder nå. Jeg har tidligere gått på antidepressiva, men sluttet pga liten effekt. I samråd med lege og psykiater har man nå funnet ut at antiepileptikumet lamictal sannsynligvis vil kunne ha større effekt på min form for depresjon. Jeg får selvfølgelig veiledning fra lege og jeg fikk beskjed om noe økt risiko for misdannelser hos foster. Det er imidlertid ingen som kan gi meg noen konkrete prosentvise tall e.l, og etter det jeg leser på nett er det tusen ulike meninger rundt dette. Nå lurer jeg på om det er noen her med erfaringer med bruk av lamictal. Hva tenkte dere i forhold til å bli gravid på medisinen? Hva sa deres leger? Gikk alt fint med svangerskapet/babyen? Får man tettere oppfølging i form av tidlig UL o.l.? Jeg leste og noe om at man må ta større doser folat enn normalt på enkelte former for antiepilektia, noen som vet noe om dette? Gjelder dette også ved lamictal? Jeg har tatt vanlig dose folat nå et par måneder. Bør jeg sette prøving på vent og gå på større doser folat en stund først? Eller bare øke i det jeg begynner på lamictal? Fikk dere bivirkninger av medisinen? Jeg skal tilbake til legen min i morgen og skal til da bestemme meg for om dette er noe jeg vil starte med eller ikke... Jeg fikk beskjed om å lese litt selv på nettet om dette. Håper derfor noen med erfaring kan dele litt synspunkter. Tusen takk! Anonym poster: 8fd5c07360f5c7d5b8ebbcfa215b9bbf Hei! Jeg har epilepsi så jeg hadde forsåvidt ikke noe valg når det kom til å bruke de under graviditet eller ei jeg da. Så hvis jeg ville ha barn måtte det bli på medisiner Men erfaringen er god! Jeg har en frisk gutt på to og en liten i magen som viser alle tegn på å være helt frisk Og det har vært normale svangerskap. Jeg har fått tettere oppfølging, med tidlig ultralyd og nå ultralyder for å sjekke vekst i 2. og 3. trimester (tror det varierer fra sykehus til sykehus hvordan de følger opp). En venninne av meg gikk også på Lamictal, og hun har to friske fine barn og normale svangerskap Den nyeste studien av Lamictal viser ingen forhøyet risiko for fosterskader (ryggmargsbrokk). Dette fortalte nevrologen min meg. De setter deg, vanligvis, likevel på høyere dose folsyre enn vanlig. 1 mg tror jeg (jeg tok 4 mg men det er pga dosen). Fikk null bivirkninger av Lamictal. Håper det hjalp litt! Anonym poster: a3f79c73a39508e5c4474ccf6bf969a9
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #3 Skrevet 2. mai 2013 Gikk på 200 mg under graviditeten og 100 mg etter fødsel. Alt gikk veldig bra. Du må ta mer folat ja, da ryggmargsbrokk oppstår oftere (men dog sjelden). Fikk ekstra ul i uke 12. Jenta mi hadde litt sjelvinger etter at hun ble født men det gav seg etter et par dager. Hadde de fortsatt måtte jeg trolig brukt mme. Anonym poster: 2636499e35a3ed983117afc93ea066c5
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #4 Skrevet 2. mai 2013 Brukte Lamictal pga epilepsi da jeg var gravid. Brukte mer folat, var det 10 × mer? Husker ikke helt jeg... Mitt barn er fysisk helt fint, men han har autisme, enurese, enkoprese og trolig tourettes syndrom. Tviler vel på at dette kommer av lamictalen da men Anonym poster: 7f65565973113dfddc93da78e40f450b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #5 Skrevet 2. mai 2013 Jeg tar Lamictal pga epilepsi. Av alle kjente antiepileptika er det den med lavest risiko for misdannelser og anses som rimelig trygg. Jeg har vært i tett kontkt med nevrolog og jeg måtte ta 4 g folat for å forebygge ryggmargsbrok. Dessverre forverret seg min anfallssituasjon under graviditeten og anfallsfrihet har første prioritet, så dosen ble økt og økt, til slutt var den oppe i 800x2. Datteren min ble født helt frisk, hun er nå 6 uker og alt ser ut å være som det skal. Lamictal går over i morsmelken, men siden barnet blir utsatt for medisinen allerede i magen er det ikke noe problem. Skulle du være så heldig at du har god melkeproduksjon kan du dog ikke donere til morsmelksbank nettopp pga Lamictal. Anonym poster: 22a15fd939ce27a8c45a47312507d34d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå