Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #26 Skrevet 2. mai 2013 Eksempelet ditt blir jo feil HI. Det heter ikke NÅR de eller han fant. Det heter DA de fant! Litt pinlig å rette på andre når du gjør feil selv! Anonym poster: b0a969d51f5276fe88a7908ef42c52f9 Er det ikke en eneste en der ute som kan forskjell på da og når? Når jeg fant, når mannen min fant... Ergo: Hver gang de fant et eller annet. Den gang da, hver gang når; eller med teskje: Fortid = da, hver gang og i fremtiden =når. Anonym poster: be6bd6a8cd98ddda923f2026ef6a88c2 Men kjære vakre Hi, dette er jo rett og slett feil. DA han fant (fortid, enkelthendelse ) men NÅR han finner (hver gang han finner)... Anonym poster: 970728c75d777af387b7dc3a3a9cca46 Hehe... Ja, det er feil i eksemplene mine, men den største feilen er at jeg ikke har markert skikkelig at det er nettopp eksempler. De to utsagnene har jeg hentet fra andre tråder. Beklager at jeg glemte å markere dem som sitater! Tro meg, jeg KAN da/når-regelen, og ganske mange andre rettskrivningsregler. ;-) HI Anonym poster: be6bd6a8cd98ddda923f2026ef6a88c2 Men blir det ikke riktig hvis han fant ting mange ganger, som for eksempel " Hvert år når han fant kantareller...." Så lenge det er noe som skjedde mange ganger må man jo bruke "når". Om eksemplene er riktige eller gale kommer vell ann på hva du forsøker å si. Forøvrig veldig fint at noen tar seg tid til å påpeke dårlig staving og gramatikkfeil. Slurv forplanter seg og gjør flere usikkre. Anonym poster: 7d70e843b430370321415a9438796aaa Usikre. Det blir ikke riktig at lenge en skriver i presens. Det ville derimot ha vært riktig hvis man hadde valgt formuleringen "hver sommer når han finner kantareller". Det må jo være samsvar med tid . Anonym poster: 4825c3bcf3e015048cafd435733b674c Takk for stavehjelp. Når det gjelder gramatikken tror jeg imidlertid du tar feil. La oss ta min tipptippoldemor som bestandig dro på jakt når mannen var borte. I den settingen må du bruke "når" selv om dette er veldig lenge siden. Du kan ikke skrive "hun gikk på jakt hver gang da mannen var borte." Så lenge det er noe som hendte mange ganger må man da bruke "når". Anonym poster: 7d70e843b430370321415a9438796aaa
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #27 Skrevet 2. mai 2013 Og verre blir det når det snart halvparten av landet er utlendinger Anonym poster: 45d21274ce9f3d269d4900551d4725ff Helt enig! Anonym poster: e7a2398c71572b1c2741fad32c5d9b08
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 2. mai 2013 #28 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Jeg kann fårsjellen. Rett skriving å god gramatik er skjempe viktig! Det heter sjempe vikkti!! Hallo! Lær dæi å skreve før du svarer.. Endret 2. mai 2013 av HeltLykkelig ♥♥
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 2. mai 2013 #29 Skrevet 2. mai 2013 Eksempelet ditt blir jo feil HI. Det heter ikke NÅR de eller han fant. Det heter DA de fant! Litt pinlig å rette på andre når du gjør feil selv! Anonym poster: b0a969d51f5276fe88a7908ef42c52f9 Er det ikke en eneste en der ute som kan forskjell på da og når? Når jeg fant, når mannen min fant... Ergo: Hver gang de fant et eller annet. Den gang da, hver gang når; eller med teskje: Fortid = da, hver gang og i fremtiden =når. Anonym poster: be6bd6a8cd98ddda923f2026ef6a88c2 Men kjære vakre Hi, dette er jo rett og slett feil. DA han fant (fortid, enkelthendelse ) men NÅR han finner (hver gang han finner)... Anonym poster: 970728c75d777af387b7dc3a3a9cca46 Hehe... Ja, det er feil i eksemplene mine, men den største feilen er at jeg ikke har markert skikkelig at det er nettopp eksempler. De to utsagnene har jeg hentet fra andre tråder. Beklager at jeg glemte å markere dem som sitater! Tro meg, jeg KAN da/når-regelen, og ganske mange andre rettskrivningsregler. ;-) HI Anonym poster: be6bd6a8cd98ddda923f2026ef6a88c2 Ro ro til fiskeskjær... Anonym poster: bb6ebc3c7e7750b653c663c033fbfab3 Jeg oppfattet også det som eksempler på feil bruk og ikke som hvordan det skal brukes. Bare for å forsvar hi litt Ellers syns jeg det er en overdrivelse å si at ingen kan forskjellen, det er ikke så ofte jeg legger merke til feil bruk. Og egentlig så bryr det meg svært lite om det blir brukt feil også, kjenner jeg Da irriterer det meg mer når man bruker ordet (?) bebis/bebisser!!! DA grøsser jeg! Vi har alle vårt
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #30 Skrevet 2. mai 2013 Eksempelet ditt blir jo feil HI. Det heter ikke NÅR de eller han fant. Det heter DA de fant! Litt pinlig å rette på andre når du gjør feil selv! Anonym poster: b0a969d51f5276fe88a7908ef42c52f9 Er det ikke en eneste en der ute som kan forskjell på da og når? Når jeg fant, når mannen min fant... Ergo: Hver gang de fant et eller annet. Den gang da, hver gang når; eller med teskje: Fortid = da, hver gang og i fremtiden =når. Anonym poster: be6bd6a8cd98ddda923f2026ef6a88c2 Men kjære vakre Hi, dette er jo rett og slett feil. DA han fant (fortid, enkelthendelse ) men NÅR han finner (hver gang han finner)... Anonym poster: 970728c75d777af387b7dc3a3a9cca46 Hehe... Ja, det er feil i eksemplene mine, men den største feilen er at jeg ikke har markert skikkelig at det er nettopp eksempler. De to utsagnene har jeg hentet fra andre tråder. Beklager at jeg glemte å markere dem som sitater! Tro meg, jeg KAN da/når-regelen, og ganske mange andre rettskrivningsregler. ;-) HI Anonym poster: be6bd6a8cd98ddda923f2026ef6a88c2 Men blir det ikke riktig hvis han fant ting mange ganger, som for eksempel " Hvert år når han fant kantareller...." Så lenge det er noe som skjedde mange ganger må man jo bruke "når". Om eksemplene er riktige eller gale kommer vell ann på hva du forsøker å si. Forøvrig veldig fint at noen tar seg tid til å påpeke dårlig staving og gramatikkfeil. Slurv forplanter seg og gjør flere usikkre. Anonym poster: 7d70e843b430370321415a9438796aaa Usikre. Det blir ikke riktig at lenge en skriver i presens. Det ville derimot ha vært riktig hvis man hadde valgt formuleringen "hver sommer når han finner kantareller". Det må jo være samsvar med tid . Anonym poster: 4825c3bcf3e015048cafd435733b674c Takk for stavehjelp. Når det gjelder gramatikken tror jeg imidlertid du tar feil. La oss ta min tipptippoldemor som bestandig dro på jakt når mannen var borte. I den settingen må du bruke "når" selv om dette er veldig lenge siden. Du kan ikke skrive "hun gikk på jakt hver gang da mannen var borte." Så lenge det er noe som hendte mange ganger må man da bruke "når". Anonym poster: 7d70e843b430370321415a9438796aaa Ja, jo, i prinsippet. Selv om jeg heller ville ha formulert setningen som "hun gikk på jakt hver gang mannen var borte". Det ville derimot ha vært mer korrekt i setningen: "hun jaktet alltid når han sov". Slik hovedinnlegger brukte når,er derimot feil. Når skal brukes i de tilfellene det ikke viser til en bestemt hendelse, eller noe som fortsatt hender. "Når jeg sover", for å sove gjorde du jo både i går og i dag, mens det selvfølgelig blir "i går, da jeg sov", hvis man viser til en enkelthendelse. Hilsen lingvist. Ps: flere stavefeil: *an, ikke ann *vel, ikke vell *gale - dialektbruk. * For øvrig (særskrives) * grammatikkfeil, ikke gramatikkfeil Anonym poster: 4825c3bcf3e015048cafd435733b674c
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #31 Skrevet 2. mai 2013 Den gang DA, hver gang NÅR og NÅR i framtid.... Men man kan vel ikke forvente mye, når folk ikke engang klarer å lese piler på skilt før rundkjøringer som sier hvilket felt de skal ligge i NÅR de skal rundt. DA blir jeg sinna DA Anonym poster: 4c72bf714e2428d20b8f850dbbec942d
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #32 Skrevet 2. mai 2013 Eksempelet ditt blir jo feil HI. Det heter ikke NÅR de eller han fant. Det heter DA de fant! Litt pinlig å rette på andre når du gjør feil selv! Anonym poster: b0a969d51f5276fe88a7908ef42c52f9 Er det ikke en eneste en der ute som kan forskjell på da og når? Når jeg fant, når mannen min fant... Ergo: Hver gang de fant et eller annet. Den gang da, hver gang når; eller med teskje: Fortid = da, hver gang og i fremtiden =når. Anonym poster: be6bd6a8cd98ddda923f2026ef6a88c2 Men kjære vakre Hi, dette er jo rett og slett feil. DA han fant (fortid, enkelthendelse ) men NÅR han finner (hver gang han finner)... Anonym poster: 970728c75d777af387b7dc3a3a9cca46 Hehe... Ja, det er feil i eksemplene mine, men den største feilen er at jeg ikke har markert skikkelig at det er nettopp eksempler. De to utsagnene har jeg hentet fra andre tråder. Beklager at jeg glemte å markere dem som sitater! Tro meg, jeg KAN da/når-regelen, og ganske mange andre rettskrivningsregler. ;-) HI Anonym poster: be6bd6a8cd98ddda923f2026ef6a88c2 Men blir det ikke riktig hvis han fant ting mange ganger, som for eksempel " Hvert år når han fant kantareller...." Så lenge det er noe som skjedde mange ganger må man jo bruke "når". Om eksemplene er riktige eller gale kommer vell ann på hva du forsøker å si. Forøvrig veldig fint at noen tar seg tid til å påpeke dårlig staving og gramatikkfeil. Slurv forplanter seg og gjør flere usikkre. Anonym poster: 7d70e843b430370321415a9438796aaa Usikre. Det blir ikke riktig at lenge en skriver i presens. Det ville derimot ha vært riktig hvis man hadde valgt formuleringen "hver sommer når han finner kantareller". Det må jo være samsvar med tid . Anonym poster: 4825c3bcf3e015048cafd435733b674c Takk for stavehjelp. Når det gjelder gramatikken tror jeg imidlertid du tar feil. La oss ta min tipptippoldemor som bestandig dro på jakt når mannen var borte. I den settingen må du bruke "når" selv om dette er veldig lenge siden. Du kan ikke skrive "hun gikk på jakt hver gang da mannen var borte." Så lenge det er noe som hendte mange ganger må man da bruke "når". Anonym poster: 7d70e843b430370321415a9438796aaa Hæ? Hvorfor vil du ha da eller når i den setningen? Det er jo like feil begge deler. Det skal selvfølgelig være "hun gikk på jakt hver gang mannen var borte. " Eventuelt: "Når mannen hennes er borte drar hun på jakt." Eller: "Da Ole var borte dro Kari på jakt" (men da snakker man om en spesifikk hendelse) Anonym poster: e8a6eb8fe97e11e5e9c15fe26b826129
MammantilNurket Skrevet 2. mai 2013 #33 Skrevet 2. mai 2013 Jeg kann fårsjellen. Rett skriving å god gramatik er skjempe viktig! Det heter sjempe vikkti!! Hallo! Lær dæi å skreve før du svarer.. Tak får att du skræv. Skræv mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå