Gå til innhold

La barn få være barn...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Her på dette forumet er det mange som har noe å lære av dette :)!

Anonym poster: eb551959d540bfcf84dd8836801bd459

Skrevet

Beskytt barna!!

Beskytt barna for enhver pris! Til hvilken pris som helst!!

Jeg lo da alle sandkasser skulle tømmes for å fylles med EU-godkjent sant. Jeg himlet med øynene da vi fikk beskjed om at man ikke kunne sykle til skolen. Jeg ble irritert da min mellomste sønn fikk beskjed om å ta med akebrett og slett ikke ski til skidagen siden ikke alle barn hadde ski.

I dag leste jeg i lokalavisa om en skole som hadde fått tippemidler for å lage en klatrejungel i skogen. Den ble revet ned forrige uke. Barna var ikke varslet på forhånd. Årsaken var at det ikke var trygt nok underlag for skolebarna og de vurderer å sette på plass igjen utstyret om de får flis som underlag. Det er barna selv som har kontaktet avisa om saken.

Den andre saken jeg leste var om en gutt som hadde løpt fra pappaen når han hadde hentet ham i barnehagen. Han hadde klatret opp i et høyt tre, og det var nok skummelt for foreldrene å se det. Moren vil at eieren skal sage ned treet.

IMG_3206.JPG?imgmax=800

Jeg blir helt frustrert. Vi produserer en generasjon med kvinner og menn som ikke vil tåle livet. Det har vært mye snakk om curlingforeldre som legger til rette for barna sine. Dette er enda en versjon av samme holdning. Det gagner ingen.

Barn som ikke får klatre i trær vil heller ikke beherske det. Barn som aldri får prøve en kniv, vil ikke beherske det. Barn som aldri får slå seg, vil ikke tåle det.

Ser dere hvor jeg vil?

IMG_4445-001.JPG?imgmax=800

Det er ikke barna som er vant med å klatre som faller ned. Det er ikke barna som er vant med å bruke verktøy som skader seg. Og det er de som aldri har tålt å slå seg, som vil kjenne etter om man hr vondt noe sted før de bestemmer seg for å ringe til sjefen og melde frafall til jobben.

Jeg passer selvsagt på barna mine. Mine tre gutter har alltid hatt sykkelhjelm når de sykler. Alltid redningsvest ved sjøen og alltid refleksvest tter mørkets frembrudd..gjerne litt før også faktisk.

De måtte sitte pent ved matbordet og spise sunn mat, og får selvsagt vann til å drikke på trening.

De har alle tre hatt skikkelig tørt og varmt vintertøy, tørre og gode sko, og selvsagt lue. Likevel…om 9-åringen syns det er varmt, selv ved -10 grader, så får han lov å kle av seg. Han kan gjerne ha bare t-skjorte under vinterdressen. Han slipper stillongs under joggebuksa og den vanntette overtrekksbuksa. Og han får bade når Gjøken har sagt sitt om våren.

Noen ganger har jeg lyst å be foreldre om å ta på termodress, tykk lue og tunge sko og be de ta en joggetur. Nei, forresten, det holder med rask gange.

Når barna så får lov til å snuble og falle…hva med å prøve å si "Opp igjen…bare løp videre.." Eller om det er litt blod…plaster kurerer det meste. Og når barnet kommer hjem for å fortelle hva de andre har gjort…"åå? Og hva gjorde du?" bør vel spørsmålet være noen ganger?

Neida, jeg tror på ingen måte at jeg er perfekt. Eller at jeg har svar på alt. Eller at mine løsninger passer til alle. Jeg selv har vel sikkert vært litt for streng med de to eldste, samtidig som litt for ettergivende i ulike situasjoner med minstemann. Jeg har blant annet grepet inn altfor tidlig når det har vært krangling. Og jeg sov veldig dårlig den høsten jeg var borte og visste at eldstemann overnattet i fjellet og tåka var tykkere enn ertesuppe. Eller da han og kameraten dro alene med busskifter og togskifter fra Averøya til Lista på speiderleir som 15-åringer.

6223091695_c5c2d4cdf3_o.jpg?imgmax=800

Det er nok mange som syns jeg gjør galt når jeg ikke bryr meg om at minsten kommer hjem skitten og våt etter å ha lekt i skogen. Eller når han får lov til å hugge ned et tre i hagen etter en lang stillesittende skoledag. Eller når han har bare t-skjorte under vinterdressen i januar. Eller når han får ha elvevandring (med tilsyn) og bli gjennomvåt i oktober. ….ja, han fikk det.

Litt kontroversielle meninger fra meg som mange vil være uenig i. Helt greit. Det er mange farer som barna våre kan komme ut for. og det e vår plikt å beskytte det mest dyrebare vi har. Vi SKAL være Løvemmamer!! Likevel tror jeg det er farligere for barna å passifiseres eller overorganiseres fremfor å skjære seg på en kniv eller brekke en hånd. Det er også vår plikt å lære dem å klare seg i livet når vi ikke er rundt dem lengre også. Vi skal lære dem å bli selvstendig og gode mennesker som kan oppdra enda en generasjon til å klare seg i virkeligheten.

Eva Cathrin

Anonym poster: 8ea481f3f8bd5e25f987f85793fb138b

Skrevet

Virker som alt er sort hvitt her jo. Enten er man overbeskyttende eller perfekt som bloggeren som gir litt beng.

Kan ikke folk få ha egne meninger om hva de synes er greit for sine barn? Sålenge de ikke er uansvarlige? Som feks å la 2-3 åringer drive ute alene osv...

Anonym poster: e18e6e446f9e5708713b5c4a1a33d277

Skrevet

Virker som alt er sort hvitt her jo. Enten er man overbeskyttende eller perfekt som bloggeren som gir litt beng.

Kan ikke folk få ha egne meninger om hva de synes er greit for sine barn? Sålenge de ikke er uansvarlige? Som feks å la 2-3 åringer drive ute alene osv...

Anonym poster: e18e6e446f9e5708713b5c4a1a33d277

Poenget er vel at det er en ALT for stor trend mot å være for overbeskyttende..

Anonym poster: 8ea481f3f8bd5e25f987f85793fb138b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...