Gå til innhold

Kan jeg gi gutten min navnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ismael?

Jeg elsker det navnet, syntes det er helt nydelig!

Men alle jeg foreslår det for er så negative og sier at det er et muslimsk navn og jeg kan ikke finne på å gi sønnen min det navnet osv..

Hva så tenker jeg...

Nå må jeg jo få mannen ombord og da.

Er det virkelig slik at man tenker "utlending" og "muslim" hver gang man hører det navnet?

Jeg er Norsk, kristen alminnelig normann på jakt etter din mening...

Anonym poster: 8305661f7c1a6a0bed62d46ae3de5d29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker du er sær. Jeg vet av flere navn som er fine, men som jeg heller kunne brukt hvis vi skaffa oss kjæledyr.

http://no.wikipedia.org/wiki/Ismael

Anonym poster: 15033b9e30348bc59c09da7981de5911

Skrevet

Opphavet til navnet bryr jeg meg ingenting om, det gjør sjeldent andre også.. Ingen som tenker hver gang de hører noen hete Maria at det var Jesu mor...

Javisst er jeg sær, det skal jeg ikke legge skjul på, men er ikke det lov?

Skrevet

Det er ikke ett muslimsk navn da ;) Er hebraisk.

Anonym poster: d8bdae9e25d204ea13658e74b6d3efcf

Skrevet

Hvis du syntes det er fint så går du for det!

Skrevet

Jeg også synes det navnet er nydelig, men sønnen min fikk et annet navn, siden de aller fleste forbinder navnet med Islam. Vi har ingen som helst muslimsk tilknytning, og jeg innså at det ble veldig rart.

Men nydelig navn!

Anonym poster: 6e18e41fe9d3a53aaca61e7934ce4bd1

Skrevet

Tenker på "Moby Dick" når eg høyrer namnet, eg :)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg synes Ismael er nydelig. Kjenner to som heter det, begge kristne.

Skrevet

Muslimsk navn? Det er jo fra det gamle testamentet. Altså jødisk/kristent.

Anonym poster: 4f5f2bdd5b2676aad3ee6e2816cf87aa

Gjest Siklerotte
Skrevet

Det er hebraisk, men Ismail er jo en profet i Islam, så at folk tenker i den retningen er vel ikke så rart. Uten at jeg anser det som problematisk.

Skrevet

Abraham fikk to sønner. Han og kona (som jeg ikke husker hva heter) var lenge barnløse. Abraham fikk så en sønn med en slavekvinne, denne sønnen er Ismael, grunnlegger av islam. Så etter mange mange år fikk Abraham en sønn med kona. Denne sønnen er Isak, grunnlegger av kristendommen/jødedommen. Begge sønnene ble lært opp til å tilbe den samme guden, men de valgte forskjellige retninger senere.

Anonym poster: ef848acf42d57a81358d98ff228f3b11

Skrevet

Første jeg tenkte også: "Call me Ishmael"

:)

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Call me Ishmael....

Edit: Sorry, leste ikke ferdig tråden før jeg siterte - nå ble det to like innlegg, Mammatilnurket, men boka er steike bra, da, så det er det verd.

Endret av sug lut
Skrevet

Syns det er et pent navn :)

Og i dagens jungel av navn så er ikke dette et navn man reagerer negativt på, vil jeg tro? Folk vil kanskje tro dere er jøder, men det er jo ikke det verste folk kan tro ;)

Anonym poster: 298e95b94f10560a9d02e10851381c13

Skrevet

Det er jo et bibelsk navn også da. Abrahams sønn med Hagar. Jesus er også profet i islam, det betyr ikke at folk tenker på islam når de hører navnet Jesus.

Skrevet

Jeg tenkte også hebraisk med en gang. Synes navnet i seg selv er fint, men er dere helnorske synes jeg det blir litt merkelig. Saken er selvfølgelig en annen hvis dere er jødiske og/eller fra Israel.

Anonym poster: 2e1924fc91ea3915688cadca243ba71c

Skrevet

Med tanke på at Ismael'er og Mohammed'er har vanskeligere for å blandt annet finne seg jobb, så ville jeg ikke gjort det.

Men, det kan jo hende slikt endrer seg iløpet av 20 år..

Anonym poster: abb9e3c5947d0ea22003c690d12bb4b3

Skrevet

Fint navn. Ville sikkert ikke brukt det om de rundt meg hadde så negative assosiasjoner til navnet. Forbinder overhode ikke navnet med Islam... Men selv synes jeg navnet er litt for søtt for en gutt kanskje. Men finere enn mange andre guttenavn.

Anonym poster: f33218792354abedab157c13f2b77004

Skrevet

Jeg syns det er et kjempefint navn.

Anonym poster: 1c04d43b5928517f1dac7f129f083a86

Skrevet

Call me Ishmael....

Edit: Sorry, leste ikke ferdig tråden før jeg siterte - nå ble det to like innlegg, Mammatilnurket, men boka er steike bra, da, så det er det verd.

Signerer! ;)

Skrevet

Har ikke lest alle svar, men hvorfor ikke Israel istedet? Mye bedre!!!

Anonym poster: df51ce4038579a79a3aa211070b79daf

Skrevet

Tenker også Moby Dick. Kjempefint navn!

Skrevet

Takk for mange svar.

Vet godt at navnet er hebraisk, men det er en stoor andel av de som heter det som er muslimer med tanke på profeten Ismael ( i samme båt som mohammed, det var derfor jeg skrev muslim, og det er det jeg har fått høre av venner og familie. Hva!? skal gutten din ha et muslimsk navn? osv osv..

Det var faktisk i boka Moby Dick navnet festet seg hos meg (leste den i påsken :) )

Min nye agenda er å få mannen til å lese den boka og bli like overbevist som meg til å kalle sønnen vår det.

HI

Skrevet

Nydelig navn:). Ville ikke brydd meg om navnet har muslimsk/jødisk/kristen opprinnelse sålenge dere liker navnet. Jenta mi heter Amina Maria. Amina er også av muslimsk(moren til profeten Muhammed)/afrikansk/japansk opprinnelse og betyr trofast og ærlig.

Synes det er feil å dømme et navn til ikke å være fint bare fordi det har muslimsk opphav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...