LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 når jeg ikke roper hurra for at kommunestyret har bestemt at ungdommer med så store atferdsvansker at de er tatt ut av vanlig skole skal få det ene bygget som hører til barnehagen? Dele tomt med barnehagen, få halve uteområdet, innenfor samme gjerder og ha adkomst til barnehagens lekeområde? Og det uten at FAU eller noen andre har fått informasjon om det og få lov til å uttale seg.. Hønemor er jeg ja, det vet jeg. Og jeg vet også at disse ungdommene fortjener å få en skikkelig plass å være. Men må de være så tett innpå en barnehage, med barn helt ned i 1 år og under? De deler gjerder- hva om noen glemmer å lukke dem, slik at de små kommer seg ut på veien? Hva om noen av dem er rusavhengige og utsetter de små for det? Hva om de gjør hærverk på barnehagen, eller går inn dørene og stjeler? Eller noe så enkelt som å oppføre seg på en dårlig måte foran de små så de tar etter? Kan noen berolige meg med at jeg er fordomsfull, urimelig og overhysterisk?
valkyrien Skrevet 2. mai 2013 #2 Skrevet 2. mai 2013 jeg må si at jeg tenker det samme som deg, det hadde bekymret meg veldig...
Iiiiik Skrevet 2. mai 2013 #3 Skrevet 2. mai 2013 Jeg skjønner bekymringen og jeg synes det er betenkelig at dere som foreldre ikke har fått ordentlig informasjon. Det er jo relevant også for de ungdommene som skal være der, de er nok altfor vant til at voksne er negative til dem allerede. Samtidig så tenker jeg at alle vil at den ene og de andre gruppa skal ha et godt tilbud, men det skal alltid være "et annet sted", helst langt unna en selv. Hvis dette er en kommunal avgjørelse, er det vel snakk om elever som har kommunalt skoletilbud, altså i grunnskolealder. Det er altså ikke 17-18-åringer som raver rundt. Dessuten må man vel forutsette at kommunen har gjort en vurdering av om elevene faktisk er i stand til å være på samme sted som så små barn. Det er jo et kommunalt ansvar at barnehagebarna er trygge mens foreldrene har overlatt dem til barnehagen. Min erfaring er at ungdom i den alderen som ruser seg, i liten grad er hjemme i det hele tatt. De plasseres gjerne på institusjon. Rådet mitt er derfor - be om et møte der dere som foreldre blir gitt informasjon om hvem ungdommene er, sånn på gruppenivå, hvordan de tenker at uteområdet skal disponeres (det er kanskje det eneste jeg ville steilet på - hvis mine unger skulle være ute sammen med ungdommer de ikke kjenner) og hvordan de tenker å håndtere alles sikkerhet. Og altså - gi disse ungdommene en sjanse!
ms.Pond Skrevet 2. mai 2013 #4 Skrevet 2. mai 2013 Jeg kjenner jeg ville mistet det meste av min mentale ro ved å ha ungdommer med atferdsvansker løs på det samme området som min toåring. Om de er 12 eller 15 år har minimalt med betydning, like fullt ville jeg følt de truer mitt barns trygghet og trivsel, både fysisk og mentalt, i barnehagen. Men - hvis de først har bestemt seg for dette, det må jo være en mulighet til å strekke et gjerde tvers over plassen de skal dele? Hvis barnehagebarna leker på samme område som ungdommene, hva er sannsynligheten for at de kommer over skadelige ting de eldre har slengt fra seg - alt fra snus og røyk til hardere stoffer, glasskår osv? Ser for meg at det må kunne stilles krav for å skille små og store. Hva sier forresten de ansatte i barnehagen til dette?
mamman til to gutter Skrevet 2. mai 2013 #5 Skrevet 2. mai 2013 Det kommer jo an på hva "adferdsproblemer" vil si. En jeg kjenner slapp å følge vanlig undervisning på skole og fikk undervisning sammen med andre som hadde problemer med å følge vanlig undervisning. Jeg kjenner ikke detaljene med hva han sleit med, men han var hvertfall verdens snilleste, hyggeligste gutt og drev verken med herverk eller narkotika. Jeg tror han har hatt lese/skrivevansker i tillegg til dårlig oppfølging hjemmefra og det gjorde at han ikke klarte å følge den vanlige undervisningen. Etter ungdomsskolen begynte han å jobbe og har jobbet hele tiden etterpå i forskjellige jobber. Han har aldri vært kresen på hvilken jobb han har hatt, han har tatt den jobben han får og vært fornøyd med det. Og han har aldri hatt en unødvendig dag borte fra jobb. Hvis de ungdommene som skal være ved barnehagen deres er som han, så hadde jeg på ingen måte vært bekymret. Jeg hadde bedt om at dere får ordentlig informasjon om hvilke problemer de som skal dit har, som en annen skriver, på generell basis. Og så må de selvfølgelig ha en ordentlig løsning på porter osv, for å satse på at skoleungdom tenker så langt som at det er farlig å la porten til barnehagen stå åpen, ville jeg ikke satset på.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. mai 2013 #6 Skrevet 5. mai 2013 Jeg tenker også at fordi om de er drop out fra vanlig skole er de neppe voldelige, mer mistilpasset. I alle fall var det sånn der jeg bodde før, at dette var ofte kreative ungdommer, men de passet ikke inn i normalskolen. Høyt fravær etc førte til et annet løp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå