Gå til innhold

Du som lar 4-åring din sitte foran, og andre... les dette!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.bt.no/familie-og-oppvekst/-Barn-skal-aldri-sitte-i-forsetet--2889395.html#.UYJCBD44Ido

For de som ikke gidder å gå inn på linken så står det veldig tydelig her at barn på under 140 cm ALDRI bør sitte foran og at beltestol ikke hjelper. Det jobbes for å få en klar lov om dette nå slik at det blir helt ulovlig å ha barn under 140 cm foran i bilen.

Dette er nok et bevis på at foreldre selv ikke alltid er i stand til å gjøre de beste vurderingene for sine egne barn, det må faktisk en lov til før noen forstår at det kan være farlig å sette barn foran i bilen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle som kan velge dette, i endel biler må man sitte foran. Skal dem liksom nekte at det er lov med barn i disse bilene? Tror ikke det!

Anonym poster: 107471d7a61541f99a8287248e9c10a6

Skrevet

Skjønner ikke hva som er så vanskelig med å la barn sitte i baksetet?!

Og du #2, hvilke biler man sitte forran?? Biler med 2 eller 3 seter? Da kobler man ut airbagen!

Anonym poster: 968c39742e6e2908ef2bddb254b176b0

Skrevet

Ikke alle som kan velge dette, i endel biler må man sitte foran. Skal dem liksom nekte at det er lov med barn i disse bilene? Tror ikke det!

Det går nok helt fint! Er da ikke noe problem å hindre folk å gjøre mange ting. Uforsvarlig kjøring er vel en av de viktigste forbudene man har!

Men det med 140 gjelder vel kun når man har airbag så vidt jeg har skjønt.. ?

Anonym poster: a885868bb8027f5251e9a5efc7b7523f

Skrevet

Jo, vet du hva? Det tror jeg hadde vært en glimrende ide! Da får man heller unngå å kjøpe/ha biler som ikke har baksete når man har barn på under 140 cm. Jeg mener forøvrig også at man burde heve grensen for når man skal få lov til å snu barna opp fra 9 kg til 15 kg.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jo, vet du hva? Det tror jeg hadde vært en glimrende ide! Da får man heller unngå å kjøpe/ha biler som ikke har baksete når man har barn på under 140 cm. Jeg mener forøvrig også at man burde heve grensen for når man skal få lov til å snu barna opp fra 9 kg til 15 kg.

Jepp, for alle mødre har ræva full av penger og kan kjøpe dyre biler med 5 seter. Bare for opplysning, en ny bil med 2 seter er sikrere på veien enn gammel skranglekasse med 5 seter. Selv kjører jeg en vanlig 5 seters fordi jeg har råd til det. For øvrig, skrev HI ingenting i hovedinnlegget om at det gjelder for biler med airbag foran. Slik jeg forstod henne, ville hun ha generelt forbud mot å ha barn under 140 cm i forsete, airbag eller ei.

Skrevet

Jeg lar ikke barna sitte foran hvis det er plass bak. Hvis jeg har med tre barn sitter alle bak, har jeg med fire sitter det siste foran uten airbag. Dette gjør jeg uten dårlig samvittighet. Det som står i denne artikkelen er vel egentlig at det er tryggere å sitte bak enn foran, men det gjelder vel også voksne, ikke bare barn?

Da jeg skulle kjøpe nytt barnesete sa jeg at jeg hadde lyst til å prøve det i bilen for å se om det var plass til tre seter bak, men da sa mannen at man ikke burde ha tre seter ved siden av hverandre siden de da ikke hadde plass til å dekomprimmeres ved sidekollisjon og at heller ett av barna burde plasseres foran og ha en voksen i midten bak. Det er ikke jeg villig til å ofre, men det betyr vel at det er ulik syn på dette. Igjen, poenget var vel at det er lurt å plassere passasjerer på den tryggeste plassen, men et forbud synes jeg blir litt mye. Uforsvarlig kjøring kan hindres ved dagens lover.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Skjønner ikke hva som er så vanskelig med å la barn sitte i baksetet?!

Og du #2, hvilke biler man sitte forran?? Biler med 2 eller 3 seter? Da kobler man ut airbagen!

Anonym poster: 968c39742e6e2908ef2bddb254b176b0

Det står i artikkelen at det ikke hjelper å koble ut airbagen heller.

Men det må da være lov å bruke hodet også. Har man en toseter og bruker skikkelig bilsete og kobler ut airbagen må det da være trygt nok, tenker jeg.

Det er fint å ta forhåndsregler, men man må jo leve også. Kan ikke ta høyde for alle farer, det er faktisk en stor risiko å leve.

Skrevet

Lurer på hva du gjør med voksne under 140 jeg?! Skal ikke de få lov til å sitte foran de heler?!

Skrevet

Lurer på hva du gjør med voksne under 140 jeg?! Skal ikke de få lov til å sitte foran de heler?!

12 år står vel også oppgitt som en grense, gjør det ikke? 140 cm eller 12 for å sitte foran uten sete og aktiv airbag?

Synes det er rart at så mange tar så lett på bilsikring.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hva skal mannen gjøre da?? Be arbeidsgiver om ny bil? De har allerede betalt greit på verksted for å koble ut airbagen...

Skrevet

Sekretøsa: ja vi får be arbeidsgiverene til mennene våre gjøre det, da blir dem nok imponerte, hehe ;)

Skrevet

Hva skal mannen gjøre da?? Be arbeidsgiver om ny bil? De har allerede betalt greit på verksted for å koble ut airbagen...

At du og flere på denne tråden forsøker å latterliggjøre erfaringen til en lege som har sett mange trafikkskadde barn ved slike former for kommentarer synes jeg er litt hårreisende. Neivel, så passer det dårlig for dere om det kommer en slik lov, men det forhindrer jo likevel ikke at det ikke er trygt for barn under 140 cm å sitte framme i bilen. Med eller uten airbag.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

At du og flere på denne tråden forsøker å latterliggjøre erfaringen til en lege som har sett mange trafikkskadde barn ved slike former for kommentarer synes jeg er litt hårreisende. Neivel, så passer det dårlig for dere om det kommer en slik lov, men det forhindrer jo likevel ikke at det ikke er trygt for barn under 140 cm å sitte framme i bilen. Med eller uten airbag.

Jeg latterliggjør ingenting, jeg spør! Jeg vil jo ikke gjøre noe som ikke er bra!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Dessuten har han allerede fått bil som er tilpasset 3 stk pga antall barn, og fått koblet ut airbagen pga det samme...

Skrevet

Jeg latterliggjør ingenting, jeg spør! Jeg vil jo ikke gjøre noe som ikke er bra!

Måten du formulerte deg på virket som en latterliggjøring, men om det ikke var det så må jeg beklage. Det er ikke bra å ha barn i forsete, det er jo artikkelen med legens uttale ganske klar på. Hvordan dere evt kan løse det vet ikke jeg noe om. Jeg er bare generelt oppgitt over hvor mange som ser ut for å ta veldig lett på barnas sikkerhet i bil etter barnet har bikket 3-4 år (ikke deg altså, men generelt).

Skrevet

Dessuten har han allerede fått bil som er tilpasset 3 stk pga antall barn, og fått koblet ut airbagen pga det samme...

Hvis loven blir endret slik at det blir forbudt å ha barn må han jo kjøpe seg en ny bil. De fleste kjøper jo bilene sine selv. Erglig når lovendringer koster mye penger men i dette tilfelle kan det redde barnas liv.

Anonym poster: 8222d070a342718a5e3c8b934cdbbf27

Skrevet

"ha barna i forsetet" selvfølgelig, ikke ha barn generelt :)

Skrevet

Har latt min 4 åring sitte foran en gang. koblet ut airbagen. kjørte forsiktig.

Gjorde det fordi jeg hadde byggevarer inni bilen.

Har hatt ungen foran i bilen når vi kunn hadde varebil og.

Får ikke gjennom dette. Er jo mange som har kunn varebil.

Anonym poster: b106591d52106277a934928339616948

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis loven blir endret slik at det blir forbudt å ha barn må han jo kjøpe seg en ny bil. De fleste kjøper jo bilene sine selv. Erglig når lovendringer koster mye penger men i dette tilfelle kan det redde barnas liv.

Joda, men med rimelig mange tusen kilometer i året så er det jobben som kjøper bil til mannen. Vi har ikke råd til å ha én bil kun til å kjøre frem og tilbake i barnehagen med. Men da får jo jeg heller finne en jobb som passer med å hente og bringe hver dag da. Skjønner jo sikkerhetsaspektet her.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Måten du formulerte deg på virket som en latterliggjøring, men om det ikke var det så må jeg beklage. Det er ikke bra å ha barn i forsete, det er jo artikkelen med legens uttale ganske klar på. Hvordan dere evt kan løse det vet ikke jeg noe om. Jeg er bare generelt oppgitt over hvor mange som ser ut for å ta veldig lett på barnas sikkerhet i bil etter barnet har bikket 3-4 år (ikke deg altså, men generelt).

Nei, det var overhodet ikke sånn. Men blir det sånn så blir det jo sånn

Skrevet

Jeg undrer... Er det tryggere at jeg har ungen løs i varerommet bak, da? Ja, jeg har to-seters bil med stooort lasterom.

Anonym poster: 9412aed905fec2c88d01f093bb405438

Skrevet

Jeg undrer... Er det tryggere at jeg har ungen løs i varerommet bak, da? Ja, jeg har to-seters bil med stooort lasterom.

Anonym poster: 9412aed905fec2c88d01f093bb405438

Det er rett og slett ikke alle biler som er egnet for transport av barn. Man må selvfølgelig lage et regelverk i forhold til hva som faktisk er bra nok sikkerhet for barna, ikke slik at alle biler blir godkjent for ubegrenset mange barn.

Skrevet

Vi har en treseter med stort lasterom... Har koblet ut airbagen da, men tenker at det kan være mange fordeler med å ha de i lasterommet ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...