Gå til innhold

Gravid, kvier meg for å gå til fastlegen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen og jeg er så forskjellige, føles som vi ikke forstår et ord av hva den andre sier. Prøvde å få kontroll hos jordmor (10 uker på vei) men der var det ikke noe ledig før langt utpå sommeren.. Er det mulig å ha svangerskapstimer hos andre enn fastlege?

Anonym poster: 125bc579d3e8ace2982172d6ba5d1352

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg går til privat lege og jordmor. Koster litt da.

Skrevet

Først og fremst: Gratulerer :)

Ja, du kan gå privat, men da må man vel betale deretter. Svangerskapsomsorgen er jo egentlig gratis, bortsett fra første tur til legen - et engangsbeløp mener jeg det er..

Ellers hadde jeg byttet fastlege om det slik som du sier. Å bytte fastlege er gjort på et blunk her: http://fastleger.no/

Anonym poster: 2031b1668b19882ba14cf9aa753e9f23

Skrevet

No treng de ikkje akkurat å vere bestevennar for nokre blodprøver, ei urinprøve, blodtrykksmåling og anna småplukk, så om du har eit ukomplisert svangerskap er det berre å gå til fastlegen sjølv om de ikkje kjem overeins.

Forøvrig; bytt fastlege. Det kan jo skje at du blir sjuk og då er det greit å gå til nokon du har tillit til.

Skrevet

Hvorfor har du en fastlege du overhodet ikke er på nett med? Det er en smal sak å bytte, det ville jeg gjort.

Ellers kan du selvfølgelig følge opp svangerskapet hos privat lege/jordmor, men da koster det jo en del. Noen private sentere har en pakkepris for å følge opp svangerskapet, andre steder må du betale minst 500 kr hver gang du er der.

Anonym poster: 1737ac769cef95e83ce880bdce235094

Gjest meg&mini
Skrevet

Jeg har tenkt lenge på å bytte fastlege og lurer på om barna mine automatisk får ny, dersom jeg bytter? Eller blir de værende hos den gamle fastlegen min?

Kanskje et dumt spørsmål, men hva vet vel jeg;)

Skrevet

Nei, barna følger ikke automatisk deg så om du ikke bytter fastlege til de også så blir de hos den gamle.

Da jeg byttet fastlege byttet jeg for barna mine også, men en venninne av meg gjorde ikke det så der har hun og barna forskjellige leger. Det bestemmer du selv.

Det er bare når et barn blir født at det settes opp hos samme lege som mor, men etterhvert kan du selv velge hvem du vil bruke både til deg og barna (så sant legen har plass selvfølgelig).

Skrevet

Ok, takk for svar da. Ang. bytting av lege så har jeg byttet en gang i år, pga. flytting til en ny bydel. Er vel en maxgrense for hvor ofte man kan bytte. Men får tøffe meg opp og ringe legekontoret ;)

Anonym poster: 125bc579d3e8ace2982172d6ba5d1352

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du kan bytte to ganger i året :)

Skrevet

Jeg går til privat JM og hun er super! Verdt hver krone :)

Fastlegen min er også flink, men han er helt lost når det kommer til graviditet.

Tror han hadde foretrukket at jeg hadde en spennende og eksotisk tropesykdom e.l.

Han prøver å være veldig entusiastisk, da ... ;)

Gjest meg&mini
Skrevet

Nei, barna følger ikke automatisk deg så om du ikke bytter fastlege til de også så blir de hos den gamle.

Da jeg byttet fastlege byttet jeg for barna mine også, men en venninne av meg gjorde ikke det så der har hun og barna forskjellige leger. Det bestemmer du selv.

Det er bare når et barn blir født at det settes opp hos samme lege som mor, men etterhvert kan du selv velge hvem du vil bruke både til deg og barna (så sant legen har plass selvfølgelig).

Okay, tusen takk for svar:)

Skrevet

Første svangerskap kuttet jeg ut en "gal" lege og gikk kun til jordmor. Gikk da privat for der kom jeg til på dagen nærmest. Koster 350 kr per kontroll. Det er ikke så mye når man går 1 gang per måned.

Anonym poster: eb1cd9fc1f65821bf1d3adae289ca023

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...