Gå til innhold

trenger desperat hjelp til nyfødt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Nå er jeg desperat kan dere tro. Har en 2 uker gammel baby som ikke vil sove om natta........hvertfall ikke i seng, vugge eller vogn, kun på mammas bryst. Og det sliter oss helt ut. Siden vi bor trangt og deler 1 soverom (er på husjakt), kan hun ikke ligge i sengen vår. Den blir fort okkupert av støresøster og da går det ikke med en nyfødt. Så jeg sover eller slumrer på sofaen med henne på brystet. Kan nevne at storesøster var likedan, kanskje enda verre. Hun hadde kolikk og skrek hele natta stort sett.

Hun sover masse på dagen og er endel urolig på natta. Helsesøster anbefalte å prøve å holde henne mer våken på dagen. Men det er som å vekke en stein, helt umulig. Samtidig er hun jo så liten at en kanskje ikke skal stresse med søvnmønster og egen seng ennå?

Hvordan kan vi overleve denne tiden? Gode råd er dyrebare nå

Anonym poster: 8a6c9d6bcc8ae759ee251d8d3ad5b5c5

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Søvnmønster og rutiner er bortkastet energi nå, la henne sove på brystet, slik at dere får litt søvn i det minste. Pappa får sove på sofaen, og storesøster må finne seg i å sove i egen seng, pappa får ta seg av henne noen netter.

Skrevet

Jeg hadde minste i dobbeltsenga, mannen på gjesterom.

Da var det plass til storesøster når hun kom inn også:)

Dette fungerte bra for oss og er for lengesiden inne i gamle rutiner og sengeplasser igjen:)

Tok det gradvis fra hun begynte å sove natta igjennom...

Skrevet

Jeg føler med dere! Det er forferdelig å aldri få sove skikkelig om natten.

Bor du med pappaen til barna? Kanskje han kan ta seg av storesøster om natten og følge henne tilbake til egen seng? Du sier ikke noe om hvor gammel storesøster er, men vi slet mye med at vår minste jente som snart er 6 år, kom i sengen vår fra hun var 3 år gammel. Belønningssystem var det som måtte til her for at hun skulle slutte.

Det er lettere å få storesøster til å ligge i sin egen seng enn det er å få en 2 uker gammel baby til å gjøre det. Min lille gutt på 4 måneder var ganske så lik på din baby helt i begynnelsen. Jeg måtte bare være bestemt til slutt. Jeg la ham sporenstreks i sengen når jeg så at han ble trøtt. Det tok tid men nå sover han godt der. Det eneste er at han -må- ha smokk ellers er det håpløst. Kanskje en smokk kan være redningen deres også?

Lykke til uansett!

Gjest sussie77
Skrevet

La henne sove med deg om det er da hun sover. Hun er to uker så ikke stress med egen seng og søvnmønster enda.

Skrevet

Takk for gode råd. Håper det ordner seg med tiden. I natt sov storesøster, babyen og jeg i senga for første gang. Og det var deilig!!!! Mannen min måtte sove på sofaen. Prøvde en natt å sende storesøster tilbake i egen seng, men det ble et salig helvete med hyling og ingen søvn. Hennes seng står inntil vår, siden vi bare har 1 soverom, så helt umulig å få henne til å bli der hele natten :).

Vi har prøvd smokk. Den spytter hun ut og skriker. Kan ha 5-6 slike runder bare på 1 time. Nei kanskje vi heller skal re opp sofaen permament og håpe vi finner et hus snart :)

Skrevet

Enig med de andre her. Søvnmønster er ikke mulig å endre så tidlig. La mannen sove på sofa, du på soverom med baby på brystet og storesøster i senga om det ikke er mulig å få henne til å sove i egen seng. Det er jo forhåpentligvis veldig kortvarig dette. Føler med dere altså. Hadde forresten selv baby i senga i starten, gikk ikke på annet vis.

Gjest sussie77
Skrevet

Har selv også latt mannen sove på sofaen og hatt baby og storebror oppe i senga. Sånn må man bare gjøre i perioder. Det viktigste er jo at alle sover.

Skrevet

Det er veldig tidlig enda.. Hun har jo null døgnrytme enda! Den lille vil bare ha nærhet og varme fra en mamma eller pappa foreløpig, så jeg anbefaler å bare sove med henne på brystet i sofaen el.l. Vi gjorde også det med eldstemann, men han begynte snart å venne seg til å sove i senga også, når vi pakket han godt inn i tepper og gjorde det trangt og lunt. Tror vi byttet på å sitte på sofaen med han om natta iallefall de første 2-3 ukene. Jeg la meg typisk kl 20.30, mens pappaen hadde han på brystet, og så tok jeg over sånn kl 00.30, da fikk han legge seg, så slumra jeg på sofaen med babyen på brystet gjennom natta.

Han kunne ikke sove i vår seng, for den var for myk til samsoving, og vi følte det var viktig at minst en av oss fikk nok søvn. Det er jo lettere når man bare har et barn selvsagt, men jeg antar storesøster er i bhg på dagene, da kan jo du få litt søvn når babyen sover på dagen.

Anonym poster: 22ab8dadcba37fe7f22a2e131dfef86e

Skrevet

Takk for gode råd. Håper det ordner seg med tiden. I natt sov storesøster, babyen og jeg i senga for første gang. Og det var deilig!!!! Mannen min måtte sove på sofaen. Prøvde en natt å sende storesøster tilbake i egen seng, men det ble et salig helvete med hyling og ingen søvn. Hennes seng står inntil vår, siden vi bare har 1 soverom, så helt umulig å få henne til å bli der hele natten :).

Vi har prøvd smokk. Den spytter hun ut og skriker. Kan ha 5-6 slike runder bare på 1 time. Nei kanskje vi heller skal re opp sofaen permament og håpe vi finner et hus snart :)

God ide :) og å skulle innføre at storesøster plutselig ikke sku få sove i deres seng nå når lillebabyen er kommet ville ikke jeg gjort, foruten å prøvd belønningsystem for de netter hun sover i egen seng, fordi jeg tenker at storesøster lett kan oppfatte at her er det en liten en som har kommet å tatt hennes plass.. Lykke til videre med søvn og husjakt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...