Gå til innhold

Finnes det egentlig noe positivt med religion?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke se noe positivt, religion fører jo nesten bare vondt med seg.

Anonym poster: 14e67d9aeba66956e699920db163906d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Religion gir mange en stor trygghet og hjelp i hverdagen. I tillegg er det nesten i alle religioner systemer for å hjelpe de svakeste i samfunnet.

Anonym poster: 8325afbf188fbf0eb8163b4356365979

Skrevet

Det gir folk en ekstra god grunn til å være snille med folk de ikke kjenner. Det er bare de ekstreme unntakene som fører til ting som media tar opp. Og det tror jeg hadde kommet uansett i en eller annen form. Fremmedfrykt hadde nok slått ut uansett, bare med en annen begrunnelse.

Anonym poster: c8523cff8f6263c32dc28ae51ecd0629

Skrevet

Vi har en fantastisk menighet her vi bor :) de er utrolig flinke til å samle store og små .

De har kor, skogvoktere/ klubb og arrangerer turer og utflukter.

Vi betaler 200 kr året, ellers er alt gratis.

Vi er ikke spesielt kristne ,men jeg elsker tilhørigheten:)

Sånn ellers er alt ekstremt skummelt, religion eller ikke:/

Anonym poster: 2e419c710c6aa5e70df7e69facecfe97

Skrevet

Religion er fint for svake sjeler som trenger noe som alkohol, narkotika eller religion for å takle livet. For oppegående mennesker ser jeg ikke noe positivt ved det.

Anonym poster: 7fbf3053e833c98eebe21d36f6cf30af

Skrevet

For det første forutsetter du at det ikke finnes noen gud. Jeg tror det gjør det. Da blir religion en naturlig konsekvens uansett om du synes det er positivt eller ikke.

For det andre forutsetter du at fravær på reiligion skulle gjøre verden bedre. Hvorfor skulle det det? Menneskene blir vell ikke bedre av den grunn?

Skrevet

Det er bra for de som vil kontrollere andre mennesker.

Anonym poster: 7fb6f45fe2c9ef8984d1b30c35ed8268

Skrevet

Religion gir tilhørighet for de som ikke har annet. Å gå på religiøse møter er koselig om du finner rett menighet. eller rett trossamfunn

Anonym poster: a0b052afa55757cc490abbd3cb7c8c0c

Skrevet

Jeg føler meg kristen, men KJEDER meg på møter og hater å høre andre holde kristne taler. Ofte virker det som om noen konkurerer om å være "mest" kristen. Åsse er det jo som å gå på samme stykke om og om igjen. Aldri noe nytt.

Anonym poster: 29117cbf392fcea8620e293ee0c3caa0

Gjest Antarctica
Skrevet

Religion hjelper folk til å forsone seg med tanken på døden - ens egen død, og de nærmestes.

Utover det (som jeg personlig syns er et selvbedrag) ser jeg lite positivt. At det skal ha noe å si for sosial utjevning/de fattiges levekår er i alle fall a load of crap, det finnes knapt noe mer sekularisert samfunn enn Norge, og vi er det landet i verden med den mest aktive utjevningspolitikken og flest ordninger for å fange opp de fattige. I Latin-Amerika der folk flest er troende katolikker ser de intet galt i å klamre seg til grunkene; i India, Pakistan, Bangla Desh og hele Midt-Østen er religion IKKE med på å ivareta de fattige. Indere flest føler ingen solidaritet overfor fattige, de kan jo bare ta seg en jobb, som det heter. Islam har et almissesystem som skal gå til de fattige, men lo and behold: hvem vasker dassene i de Forente Arabiske Emirater? Jo, det er fattige bengalere og indere... Så gudstroen deres er ikke med på å utradere fattigdom.

Skrevet

Jeg orker ikke å finne fram boken for å sitere korrekt, men ja, det finnes mye positivt. I en bok som heter "Religion and psychologi" viser de til mange ulike forskninger der det tydelig framgår at religiøse mennesker i snitt er mer lykkelig enn ikke-religiøse mennesker. Altså er religion noe som generelt sett øker lykkefølelsen til mennesker, noe som igjen fører til mindre selvmord, depresjoner osv. Er ikke religiøs selv, men skulle av og til ønske det ;)

Skrevet

Religion hjelper folk til å forsone seg med tanken på døden - ens egen død, og de nærmestes.

Utover det (som jeg personlig syns er et selvbedrag) ser jeg lite positivt. At det skal ha noe å si for sosial utjevning/de fattiges levekår er i alle fall a load of crap, det finnes knapt noe mer sekularisert samfunn enn Norge, og vi er det landet i verden med den mest aktive utjevningspolitikken og flest ordninger for å fange opp de fattige. I Latin-Amerika der folk flest er troende katolikker ser de intet galt i å klamre seg til grunkene; i India, Pakistan, Bangla Desh og hele Midt-Østen er religion IKKE med på å ivareta de fattige. Indere flest føler ingen solidaritet overfor fattige, de kan jo bare ta seg en jobb, som det heter. Islam har et almissesystem som skal gå til de fattige, men lo and behold: hvem vasker dassene i de Forente Arabiske Emirater? Jo, det er fattige bengalere og indere... Så gudstroen deres er ikke med på å utradere fattigdom.

De parallellene der har jeg ikke sett før. Gav meg noe nytt å tenke på.

Som om hodet mitt ikke var fylt til randen alt liksom. :P

Tenker du at Religion har en indirekte påvirkning på hvordan folk flest tenker i forhold til sine medmennesker? De aller fleste, om ikke alle, religioner preker jo om nestekjærlighet og det å vende det andre kinnet til men det kan nesten virke som om det bare gjelder hvis man deler livssyn? Og ikke alltid da en gang. Og da lurer jo jeg på hva som gjør at det er slik. Har Religionen noen innvirkning? Og i så fall, er det mer markant innen en spesiell religion? Kan man f.eks si at en type Religion er bedre enn en annen, eller er de alle like? Og da mener jeg ikke bare de fra Østen, som uten tvil er de mest utbredte, men alle "nisje" religioner også.

Kanskje Hi har et poeng, at verden kunne vært bedre uten Religion, eller evt. bare med èn felles religion? Hvordan ville dagens samfunn sett ut i dag hvis man gikk tilbake i historien og systematisk plukket bort alle spirer til religion før de fikk slå helt rot? (En spennende tanke om jeg får si det selv!)

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg spør deg om dette, kanskje fordi jeg tenker på deg som et intelligent og reflektert menneske som evner å gi et svar basert på kunnskap og ikke personlig synsing. *smiske smiske og sånn* :D

Jeg ble litt revet med. Debatter som dette får meg til å lure på alt mulig rart.

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns jeg ser dem vende det andre kinnet til... i Nord-Irland er de kristne alle sammen, de påstår i alle fall det, og har slått hverandre i hjel i 250 år.

Skrevet

Jeg orker ikke å finne fram boken for å sitere korrekt, men ja, det finnes mye positivt. I en bok som heter "Religion and psychologi" viser de til mange ulike forskninger der det tydelig framgår at religiøse mennesker i snitt er mer lykkelig enn ikke-religiøse mennesker. Altså er religion noe som generelt sett øker lykkefølelsen til mennesker, noe som igjen fører til mindre selvmord, depresjoner osv. Er ikke religiøs selv, men skulle av og til ønske det wink.png

Ignorance is bliss, er det ikke det de sier? ;) Det passer godt inn i mitt bilde av dypt religiøse mennesker. De ser lykkelige ut, men øynene er ofte tomme og litt glassaktige, som om de lever i en helt annen verden enn det vi gjør. Kanskje gjør de det, og for all del, om det gjør dem lykkelige så er det jo fantastisk!

Men jeg ville jo trodd at denne konstante overhengende faren om Satan og Helvete ville gjort dem til noen nervevrak av dimensjoner. Man kan nemlig ikke gjøre så mye før man bryter en eller annen regel i Bibelen. Og jeg tenker at skal man først være religiøs og i dette tilfellet Kristen, så kan man vel ikke bare plukke ut det man syns passer best å følge og forkaste resten?

Gjest Antarctica
Skrevet

Til det du spør om litt mer seriøst: Alt i alt tror jeg vel mennesker er svake, skrøpelige dødelige - og at vi alle ideelt sett ville levd i fred og harmoni. Men vi er også misunnelige, feige, aggresive, egoistiske, frykter det som er annerledes.... you name it. Så de religiøse honnørordene har alltid en bakside. Å være gudfryktig på ens egen måte, fører jo til at man føler seg bedre enn de annerledes troende. Og så videre!

Skrevet

Syns jeg ser dem vende det andre kinnet til... i Nord-Irland er de kristne alle sammen, de påstår i alle fall det, og har slått hverandre i hjel i 250 år.

Der kommer alle disse "nisje" religionene inn. Det er jo tusenvis av dem, og tilhører du en og naboen en annen så kan det fort bli bråk. Din helsikens lutheraner og sånn. *hytter med neven*

Går forresten Kristendom og Katolisme for det samme i det store og det hele, eller ville den ene blitt blodig fornærmet om han ble sammenlignet med den andre?

Skrevet

Jeg orker ikke å finne fram boken for å sitere korrekt, men ja, det finnes mye positivt. I en bok som heter "Religion and psychologi" viser de til mange ulike forskninger der det tydelig framgår at religiøse mennesker i snitt er mer lykkelig enn ikke-religiøse mennesker. Altså er religion noe som generelt sett øker lykkefølelsen til mennesker, noe som igjen fører til mindre selvmord, depresjoner osv. Er ikke religiøs selv, men skulle av og til ønske det ;)

Ignorance is bliss, er det ikke det de sier? wink.png Det passer godt inn i mitt bilde av dypt religiøse mennesker. De ser lykkelige ut, men øynene er ofte tomme og litt glassaktige, som om de lever i en helt annen verden enn det vi gjør. Kanskje gjør de det, og for all del, om det gjør dem lykkelige så er det jo fantastisk!

Men jeg ville jo trodd at denne konstante overhengende faren om Satan og Helvete ville gjort dem til noen nervevrak av dimensjoner. Man kan nemlig ikke gjøre så mye før man bryter en eller annen regel i Bibelen. Og jeg tenker at skal man først være religiøs og i dette tilfellet Kristen, så kan man vel ikke bare plukke ut det man syns passer best å følge og forkaste resten?

Nå er det noen år siden jeg leste denne boken, men den tar for seg religion over hele verden, ikke bare kristendommen og her i Norge. Så generelt sett er religiøse mennesker (uansett religion) mer lykkelige enn andre mennesker. Det har delvis med tilhørighet å gjøre, men mest trygghet i å tenke at man har noen "over seg" som man kan vende seg til. Litt som at små barn med trygge foreldre er lykkelige fordi det føles godt å ha noen å gå til når man har det vondt.

Skrevet

Hvordan definerer du religion i denne sammenhengen? Er det enkeltmenneskets tro på det guddomlige du mener eller er det de store verdensreligionenes organisasjoner du mener?

Skrevet

Til det du spør om litt mer seriøst: Alt i alt tror jeg vel mennesker er svake, skrøpelige dødelige - og at vi alle ideelt sett ville levd i fred og harmoni. Men vi er også misunnelige, feige, aggresive, egoistiske, frykter det som er annerledes.... you name it. Så de religiøse honnørordene har alltid en bakside. Å være gudfryktig på ens egen måte, fører jo til at man føler seg bedre enn de annerledes troende. Og så videre!

Men er disse negative sidene ved oss et resultat av systematisk indoktrinering fra fødselen av? Uten Religionens innflytelse, hvordan ville vi da vokst opp? Noen religiøse mener jo at deres religion har litt monopol på ting som medmenneskelighet, empati og godhet. -Må- dette læres eller er det noe man er født med?

Du er nå offisielt mitt Leksikon, sånn at du vet det. Because Google is too mainstream.

Gjest Antarctica
Skrevet

Der kommer alle disse "nisje" religionene inn. Det er jo tusenvis av dem, og tilhører du en og naboen en annen så kan det fort bli bråk. Din helsikens lutheraner og sånn. *hytter med neven*

Går forresten Kristendom og Katolisme for det samme i det store og det hele, eller ville den ene blitt blodig fornærmet om han ble sammenlignet med den andre?

Har du sett Life of Brian? Der de ulike folkebevegelsene for et fritt Judea er delt opp i så mange undergrupper at han siste fyren til slutt er en organisasjon aleine...? Hilarious.

Gjest Antarctica
Skrevet

Men er disse negative sidene ved oss et resultat av systematisk indoktrinering fra fødselen av? Uten Religionens innflytelse, hvordan ville vi da vokst opp? Noen religiøse mener jo at deres religion har litt monopol på ting som medmenneskelighet, empati og godhet. -Må- dette læres eller er det noe man er født med?

Du er nå offisielt mitt Leksikon, sånn at du vet det. Because Google is too mainstream.

Religionsleksikonet - en innbitt hedning som jeg.

Men selv fanden leser Bibelen, vøtt... Dagens bibelord den 1.mai var: "Dere vet at folkenes fyrster undertrykker dem, og stormennene deres styrer med hard hånd. Men slik skal det ikke være blant dere" (Matt 20,25-26)

Passende, hva? Frigjøringsteologi. DA smaker det av noe!

Skrevet

Har du sett Life of Brian? Der de ulike folkebevegelsene for et fritt Judea er delt opp i så mange undergrupper at han siste fyren til slutt er en organisasjon aleine...? Hilarious.

Jeg har bare sett litt sporadisk her og der. Jeg skal se den hehe. Må bare finne tid. Jeg er veldig glad i den type humor. Den og The Holy Grail er på toppen av min "må se" liste. :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Empati og moral: det å stelle pent med andre er en filosofisk retning også, helt uten religion. Sokrates, Platon m.fl. hadde jo sine moralfilosofier, det samme gjelder retninger som konfusianisme. Og humanisme, ikke minst. Så det å vokse opp med en moral som omfatter andre menneskers ve og vel har null med gudelighet å gjøre.-

Skrevet (endret)

Man kan, ved å støtte seg til religion, få andre mennesker til å gjøre utrolig mye rart! Det er en supereffektiv måte å kontrollere andre på.

Trusler om helvete og fordømmelse eller et løfte om frelse kan få folk til å gjøre (nesten) hva som helst.

Vurderer faktisk å starte en egen trosretning: Nurkismen!

Rekk opp hånden om du vil være med!

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Religionsleksikonet - en innbitt hedning som jeg.

Men selv fanden leser Bibelen, vøtt... Dagens bibelord den 1.mai var: "Dere vet at folkenes fyrster undertrykker dem, og stormennene deres styrer med hard hånd. Men slik skal det ikke være blant dere" (Matt 20,25-26)

Passende, hva? Frigjøringsteologi. DA smaker det av noe!

Det må jeg si. Tilfeldigheter eller hur.

Og man må kjenne sin "fiende", er det ikke så?

Det skulle tatt seg ut om du debatterte uten å vite noe som helst om noe som helst.

Det minner meg om noen andre som er veldig flinke til å forsvare sitt livssyn uten å helt vite hva de forsvarer. Hoho.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...