Gå til innhold

kuttes navlestrengen for tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10109589

Dette hørtes jo ikke så bra ut. Husker ikke helt når navlestrengen ble kuttet da sønnen min ble født, men jeg skal føde denne måneden her, og syntes jo dette høres skremmende ut.

Går det an å be de vente litt tror dere?

Anonym poster: 9f55ae277b2dbc0862380d886700e4b2

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Ja. Og ideelt sett venter de jo i det lengste.

Men på meg ble det ene gangen litt prekært, det kan komme et tidspunkt da de MÅ avnavle også. Min situasjon var at morkaka ikke ville ut, og etterriene var dabbet av. Men de er nødvendige for å få morkaka ut. Løsningen er å avnavle barnet så det kan legges til brystet, og sugingen vil føre til styrkede etterrier så placenta støtes ut.

Skrevet

Venter de i det lengste? Det stod jo st de helst gjør det såtidlig som mulig pga det kan minske risikoen for gulsott, og at dette er noe de har gjort de siste ti årene....

Men om de har endret på det, er det jo bra.

HI

Anonym poster: 521531b9556f96dfd2e1cfe64a2f9e21

Skrevet

Kan ikke så mye om dette, men jeg fikk baby på magen og der lå hun en stund før de klippet navlestrengen og vasket henne. Hun fikk forresten en anelse av gulsot, men ikke verre enn at vårsola tok den.

Anonym poster: 028b2e71553efdc62750b8241bbec256

Gjest Antarctica
Skrevet

Venter de i det lengste? Det stod jo st de helst gjør det såtidlig som mulig pga det kan minske risikoen for gulsott, og at dette er noe de har gjort de siste ti årene....

Men om de har endret på det, er det jo bra.

HI

Anonym poster: 521531b9556f96dfd2e1cfe64a2f9e21

Ideelt sett=på et teoretisk plan.

I det lengste=så lenge som man anser forsvarlig i den konkrete situasjonen

Hva som skjer i praksis er jo varierende. Spør på kontroll da vel, der møter du ei jordmor.

Skrevet

Jeg er resus negativ, og hos meg må derfor navlestrengen kuttes umiddelbart...

Anonym poster: 3a75f5d55f59e2258138495f92bfc7db

Gjest Antarctica
Skrevet

Navlestrengblodet er da barnets eget?

Skrevet

På meg kuttet de ikke navlestrengen før den hadde sluttet å pulsere.

Anonym poster: bb629c1e87a4b0b4b68857c455633ee5

Gjest Antarctica
Skrevet

På meg kuttet de ikke navlestrengen før den hadde sluttet å pulsere.

Anonym poster: bb629c1e87a4b0b4b68857c455633ee5

Ja, som jeg har hørt det, er det det som er praksis, for at mest mulig blod skal ende opp inne i barnet til slutt!

Skrevet

Som det kommer fram i artikkelen er tidlig avnavling desverre blitt en stadig mer vanlig praksis på norske sykehus. Avnavling er ikke bare i det øyeblikk snoren blir klippet, men også når klypa settes over navlestrengen, dette gjøres for tidlig i følge flere jordmødre og nå også studier.

Du kan absolutt ta dette opp med jormor som er med på fødselen og si hva du ønsker.

Jeg har en venninne som studerer til jordmor som jeg duskuterte dette med og hun hadde inntrykk av, både gjennom teorien og også praksis at tendensen om tidlig avnavling nå holder på å snu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...