Gå til innhold

Barnehageplass i Bergen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange som fremdeles ikke har fått svar på søknaden? Sønnen vår er født i juni og har rett på plass fra høsten, men vi har ikke hørt noe enda.. Har vært i kontakt med hvertfall halvparten av barnehagene i bydelen, og alle er helt fulle. Frykter at vi blir plassert i en helt annen bydel og må bruke flere timer hver dag på henting og levering. Barnehagedekningen i denne byen er en vits.. Hva er vitsen med å skryte av full barnehagedekning når flere hundre familier må bruke timesvis på bringing og henting hver dag.

 

Enten må man gå ned i stilling på jobb eller så må man ha ettåringen i barnehage i 9 timer hver dag..ganske latterlig! Virker som om det først er det siste året at kommunen har skjønt hvor idiotisk det er å gi barnehageplassene i sentrumsbydelene til folk som jobber her men bor i andre bydeler, fremfor å faktisk prioritere de som bor her. Noen av dere med eldre barn som har fått barnehageplass i Årstad eller Bergenhus, men først fått vite det litt sent på våren? Her i byen er allerede 1. og 2. runde i opptaket unnagjort, og det er bare spredte plasser her og der som ikke er fylt opp.

 

Anonym poster: f9ae9518d3c1f65a927ac4b5d9c75099

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke fått vite noe, vet bare at vi ihvertfall ikke får plass på vårt 2. valg fordi vi ligger langt bak på ventelista. De to andre barnehagene vi har søkt på har vi ikke fått tak i :( Vår er født i august, og vi har søkt på Årstad.

Skrevet

Jeg bor i Bergenhus, flyttet hit en mnd før søknadsfristen i fjor, og søkte på barnehagene i nærheten, fikk plass til da toåringen min i den nærmeste (Øyjorden Barnehage), 3 min å gå fra her vi bor. Vi fikk svar da i juni.

Nå har også nestemann fått plass der.

Det er en stor barnehage, mange barn fra sentrumsområdet som går der. Anbefaler den på det sterkeste om du får plass der! Det er jo for få barnehageplasser i sentrum og Årstad virker det som, ellers har jeg inntrykk av at barnehagedekningen er ok i Bergen.

Men at de som jobber i sentrum men bor i annen bydel får bhgplass til barna i sentrum, fremfor de som bor der syns jeg virker rart. Når en søker stå det jo om bydelsprioritet, søskenprioritet m.fl.?

Uansett hvor en får plass/jobber tror jeg det er vanskelig å jobbe 100% og samtidig unngå nærmere 9t i barnehagen. Litt tid på bringing og henting blir det jo uansett hvor bhg ligger....

 

Lykke til og tvi tvi :)

 

Anonym poster: 0dfda9a7a6f198eb11cf0710e42c302b

Skrevet

Jeg bor i Bergenhus, flyttet hit en mnd før søknadsfristen i fjor, og søkte på barnehagene i nærheten, fikk plass til da toåringen min i den nærmeste (Øyjorden Barnehage), 3 min å gå fra her vi bor. Vi fikk svar da i juni.

Nå har også nestemann fått plass der.

Det er en stor barnehage, mange barn fra sentrumsområdet som går der. Anbefaler den på det sterkeste om du får plass der! Det er jo for få barnehageplasser i sentrum og Årstad virker det som, ellers har jeg inntrykk av at barnehagedekningen er ok i Bergen.

Men at de som jobber i sentrum men bor i annen bydel får bhgplass til barna i sentrum, fremfor de som bor der syns jeg virker rart. Når en søker stå det jo om bydelsprioritet, søskenprioritet m.fl.?

Uansett hvor en får plass/jobber tror jeg det er vanskelig å jobbe 100% og samtidig unngå nærmere 9t i barnehagen. Litt tid på bringing og henting blir det jo uansett hvor bhg ligger....

 

Lykke til og tvi tvi :)

 

Anonym poster: 0dfda9a7a6f198eb11cf0710e42c302b

 

 

Denne barnehagen må definitivt sjekkes ut. Vi har den ikke på listen, men det kan jo hende de har ledige plasser og en tlf nå mot slutten av opptaksperioden kan gjøre susen. :) At du fikk svar i juni men likevel fikk plass i egen bydel var jo oppmuntrende!

 

I fjor innså kommunen at de måtte begynne å prioritere bydelshus, slik at de barna med adresse i bydelen blir prioritert foran andre. Men før om årene har det vært søknadsdatoen som har vært avgjørende for hvem som får plass..altså kunne en familie bosatt i Fana, som registrerte søknaden sin i september, og ønsket barnehage i sentrum bli prioritert fremfor en familie med bostedsadresse i sentrum men med en senere søknadsdatoen. Merkelig prioritering og bra at de endelig har begynt å tenke annerledes.. Men likevel, alle disse barna som fikk barnehageplass med den gamle ordningen tar jo opp plassene i sentrum helt til de begynner på skolen, om foreldrene ønsker det. Håper i det lengste at vi får barnehage i rimelig avstand slik at vi kan gå, sykle eller bruke kollektivtrafikk til barnehage og jobb, fremfor å bruke bil og forurense byluften her enda mer..

Skrevet

Jeg bor i Bergenhus, flyttet hit en mnd før søknadsfristen i fjor, og søkte på barnehagene i nærheten, fikk plass til da toåringen min i den nærmeste (Øyjorden Barnehage), 3 min å gå fra her vi bor. Vi fikk svar da i juni.

Nå har også nestemann fått plass der.

Det er en stor barnehage, mange barn fra sentrumsområdet som går der. Anbefaler den på det sterkeste om du får plass der! Det er jo for få barnehageplasser i sentrum og Årstad virker det som, ellers har jeg inntrykk av at barnehagedekningen er ok i Bergen.

Men at de som jobber i sentrum men bor i annen bydel får bhgplass til barna i sentrum, fremfor de som bor der syns jeg virker rart. Når en søker stå det jo om bydelsprioritet, søskenprioritet m.fl.?

Uansett hvor en får plass/jobber tror jeg det er vanskelig å jobbe 100% og samtidig unngå nærmere 9t i barnehagen. Litt tid på bringing og henting blir det jo uansett hvor bhg ligger....

 

Lykke til og tvi tvi :)

 

Anonym poster: 0dfda9a7a6f198eb11cf0710e42c302b

 

 

Denne barnehagen må definitivt sjekkes ut. Vi har den ikke på listen, men det kan jo hende de har ledige plasser og en tlf nå mot slutten av opptaksperioden kan gjøre susen. :) At du fikk svar i juni men likevel fikk plass i egen bydel var jo oppmuntrende!

 

I fjor innså kommunen at de måtte begynne å prioritere bydelshus, slik at de barna med adresse i bydelen blir prioritert foran andre. Men før om årene har det vært søknadsdatoen som har vært avgjørende for hvem som får plass..altså kunne en familie bosatt i Fana, som registrerte søknaden sin i september, og ønsket barnehage i sentrum bli prioritert fremfor en familie med bostedsadresse i sentrum men med en senere søknadsdatoen. Merkelig prioritering og bra at de endelig har begynt å tenke annerledes.. Men likevel, alle disse barna som fikk barnehageplass med den gamle ordningen tar jo opp plassene i sentrum helt til de begynner på skolen, om foreldrene ønsker det. Håper i det lengste at vi får barnehage i rimelig avstand slik at vi kan gå, sykle eller bruke kollektivtrafikk til barnehage og jobb, fremfor å bruke bil og forurense byluften her enda mer..

 

Bydelshus = bydelsvis

Skrevet

Jeg bor i Bergenhus, flyttet hit en mnd før søknadsfristen i fjor, og søkte på barnehagene i nærheten, fikk plass til da toåringen min i den nærmeste (Øyjorden Barnehage), 3 min å gå fra her vi bor. Vi fikk svar da i juni.

Nå har også nestemann fått plass der.

Det er en stor barnehage, mange barn fra sentrumsområdet som går der. Anbefaler den på det sterkeste om du får plass der! Det er jo for få barnehageplasser i sentrum og Årstad virker det som, ellers har jeg inntrykk av at barnehagedekningen er ok i Bergen.

Men at de som jobber i sentrum men bor i annen bydel får bhgplass til barna i sentrum, fremfor de som bor der syns jeg virker rart. Når en søker stå det jo om bydelsprioritet, søskenprioritet m.fl.?

Uansett hvor en får plass/jobber tror jeg det er vanskelig å jobbe 100% og samtidig unngå nærmere 9t i barnehagen. Litt tid på bringing og henting blir det jo uansett hvor bhg ligger....

 

Lykke til og tvi tvi :)

 

Anonym poster: 0dfda9a7a6f198eb11cf0710e42c302b

 

 

Denne barnehagen må definitivt sjekkes ut. Vi har den ikke på listen, men det kan jo hende de har ledige plasser og en tlf nå mot slutten av opptaksperioden kan gjøre susen. :) At du fikk svar i juni men likevel fikk plass i egen bydel var jo oppmuntrende!

 

I fjor innså kommunen at de måtte begynne å prioritere bydelshus, slik at de barna med adresse i bydelen blir prioritert foran andre. Men før om årene har det vært søknadsdatoen som har vært avgjørende for hvem som får plass..altså kunne en familie bosatt i Fana, som registrerte søknaden sin i september, og ønsket barnehage i sentrum bli prioritert fremfor en familie med bostedsadresse i sentrum men med en senere søknadsdatoen. Merkelig prioritering og bra at de endelig har begynt å tenke annerledes.. Men likevel, alle disse barna som fikk barnehageplass med den gamle ordningen tar jo opp plassene i sentrum helt til de begynner på skolen, om foreldrene ønsker det. Håper i det lengste at vi får barnehage i rimelig avstand slik at vi kan gå, sykle eller bruke kollektivtrafikk til barnehage og jobb, fremfor å bruke bil og forurense byluften her enda mer..

 

Bydelshus = bydelsvis

 

Ok, jeg søkte jo som sagt i fjor og visste ikke de hadde andre regler før mtp prioriteringen bydelsvis. Flaks for oss og bra de har forandret på dette :) Jeg aner ingenting hvor lett det er å få plass i Øyjorden, men det er jo den største kommunale barnehagen i Bergen (150 barn ca) - men de er fantastisk flink å dele seg inn i mange små grupper, og har gode rutiner der. Er veldig fornøyd så langt! Så om du skulle få et tilbud derfra må du ikke tvile.

 

Anonym poster: 0dfda9a7a6f198eb11cf0710e42c302b

Skrevet

Jeg har heller ikke fått svar på aøknaden og jeg har søkt plass fra mai.

Skrevet

Jeg har heller ikke fått svar på aøknaden og jeg har søkt plass fra mai.

 

Når søkte du? Har forstått det slik en har får plass fra august dersom det er barn født før august i fjor med rett på plass. Men du har kanskje et eldre barn? Får sjelden plass i mai :/

 

Anonym poster: 0dfda9a7a6f198eb11cf0710e42c302b

Skrevet

Jeg har heller ikke fått svar på aøknaden og jeg har søkt plass fra mai.

 

Når søkte du? Har forstått det slik en har får plass fra august dersom det er barn født før august i fjor med rett på plass. Men du har kanskje et eldre barn? Får sjelden plass i mai :/

 

Anonym poster: 0dfda9a7a6f198eb11cf0710e42c302b

 

Jeg søkte august ifjor.Barnet er født oktober 2011.

Trenger egentlig ikke plass før august heldigvis.

Skrevet

Ok, me87, det tror jeg faktisk er like bra, for de fleste begynner jo i august, fint å begynne samtidig med "sin" gruppe. i alle fall når det er snakk om et litt eldre barn :) Tvi tvi til deg også :D

 

Anonym poster: 0dfda9a7a6f198eb11cf0710e42c302b

Skrevet

Vi er nr 11 på nærmeste barnehage så har ett lite håp å få han inn der :)

Skrevet

Vi fikk svar veldig sent, mener å husker mai-juni, for start i august 2010, selv om vi hadde søkt flere mndr før fristen.

 

Vi bor i Sentrum, men jobber ute på Sandsli-Kokstad, vi forsøkte ikke en gang å søke plass der vi bor, for det er bare 2 barnehager i nærheten. Vi fant en bra barnehage like ved jobben min, det fungerte aldeles utmerket.

 

 

 

Anonym poster: ce938f1e5fecc2b0b014a269bd5d316b

Skrevet

Jeg bor i Årstad bydel, og har fått tildelt plass, men det er i en Helse-Bergen barnehage. Har en venninne som nylig har fått plass, de bor på Nesttun.

 

Anonym poster: e8285dafa7725fa7c31cb36498af539d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...