Gå til innhold

Rugbrød til en treåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bakte nydelige rugbrød i dag, for første gang. Men så kom jeg til å tenke på at rugbrød kanskje blir for hard kost for 3 åringen i huset? Eller går det greit for ca. 1,5 uke?

Jeg har veldig lite lyst til å ta frem bakebollen og kna en til deig (har ikke kjøkkenmaskin).

Anonym poster: fbfe996c019368d844e3e0ef28135305

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vesla her spiser det brødet vi har, stort sett grovt enten rugbrød eller havrebrød. Hun er 14 mnd, og har ikke reagert noe noen gang.

Skrevet

Om ungen vil ha det er det vel ikke noe problem?

Min jente vil ikke ha så grovt brød, da velger hun heller knekkebrød. Har alltid knekkebrød i skapet og de fullkornspolarbrødene i frysa så det er alltid et alternativ i hus om hun ikke vil ha brødet...

Anonym poster: e5a4209d7895fbd5f2079514b741b387

Skrevet

Mine tre har fått rugbrød fra 8 mnd. Spiser ikke annet brød enn det, de liker rett og slett ikke hvitt brød fordi jeg startet med å gi dem rugbrød.

Kjør på!

Anonym poster: 128378d94748bf8b50c9e5f30e599ddc

Gjest Julia1984
Skrevet

Mine barn har siden de var ganske små spist Ingers rugbrød.

Skrevet

Hun, det har jeg adri tenkt over, mitt barn har fått rugbrød med "fuglemat" (diverse frø) fra hun begynte med fast føde, tror aldri hun har smakt loff/kneipp, og det er da helt ukomplisert.

Om hun liker det om hun er vant med loff-lignende greier er jo en annen sak.

Anonym poster: 53b0179e60f2e04e9ee9b3e6742ffc95

Skrevet

Tulla her har spist grovt brød av alle typer siden hun var 7 måneder. Hun har aldri spist loff da ;)

Skrevet

Hvis magen hennes tåler det så er det greit. Min blir litt for effektiv i magen av for grovt brød eller mye korn, veldig løs i magen og hele tiden. Helsestasjonen sa at det var mange små barn som har det sånn.

Anonym poster: 40821d1c04e1c21c42f6e4aad41f0bd0

Skrevet

Hvis magen hennes tåler det så er det greit. Min blir litt for effektiv i magen av for grovt brød eller mye korn, veldig løs i magen og hele tiden. Helsestasjonen sa at det var mange små barn som har det sånn.

Det er nettopp det jeg bekymrer meg for. Snuppa spiser mer enn gjerne grovere enn grovest, men har lest et sted at barn ikke takler for store mengder fiber. Man kan bli forstoppet eller få for løs mage.

Har hittil i hovedsak gitt henne halvgrovt brød og det har gått bra. Hun har selvfølgelig smakt rugbrød og andre grovere sorter, men når vi kun spiser rugbrød i 1,5 uke blir jeg litt i tvil.

hi

Anonym poster: d032ad1acd977bd77c446c32db4e6884

Skrevet

Det er nettopp det jeg bekymrer meg for. Snuppa spiser mer enn gjerne grovere enn grovest, men har lest et sted at barn ikke takler for store mengder fiber. Man kan bli forstoppet eller få for løs mage.

Har hittil i hovedsak gitt henne halvgrovt brød og det har gått bra. Hun har selvfølgelig smakt rugbrød og andre grovere sorter, men når vi kun spiser rugbrød i 1,5 uke blir jeg litt i tvil.

hi

Anonym poster: d032ad1acd977bd77c446c32db4e6884

I Danmark får jo alle barn rugbrød fra 7 mnd, dog uten kjerner de første mnd. Går så bra så;)

Anonym poster: 128378d94748bf8b50c9e5f30e599ddc

Skrevet

Her har guttungen fått grovt brød siden han begynte å spise brød.Aldri vært noe problem her i hvertfall. Loff og annet hvitt brød spiser vi svært sjelden.

Anonym poster: 0aed426f68af533a594630ecb49c3d12

Skrevet

Det er jo mange typer mellom rugbrød og loff/kneipp. Det er ikke anbefalt å gi så grove typer til å små barn, pga som noen skriver her at det blir for hard kost for magen. Så husker jeg en ernæringsspesialist sa at det har med kostfiber å gjøre. Dersom de spiser svært grovt blir de mette så fort - de trenger en større mengde kostfiber, og i testen hennes var type mellomgrovt havrebrød det beste.

Men innimellom/for en kortere periode gjør det jo ikke noe å gi rugbrød, nå som du har bakt det :)

Lurt å ha liggende fullkornspolarbrød i fryseren, det skal jeg jammen meg gjøre :)

Anonym poster: 7095f3e4fe36d22fb62f331f04f6549f

Skrevet

Polarbrød er jo bare sukker, gir dere det til barn annet enn som godteri???

Skrevet

Små barn skal ikke ha så grovt fordi de ikke får i seg nok Dog før de blir mette.

50% er max grovhets% som er anbefalt. Dog litt usikker på om det gjelder under 3 år..for noen dager går det nok uansett bra. :)

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Her har mine fått grovt brød fra de begynte å spise brød. Og det er det de foretrekker også. De har fått rugbrød om vi har det. Gått helt fint :)

Går nok bra for 3 åringen din å spise rugbrød. Og hvis det er for hard kost for små mager så er hun jo også over 3 år :)

Endret av sussie77
Skrevet

Det jeg har fått med meg, er at barn ikke skal ha for grovt brød, fordi de rett og slett ikke tar opp næringen fra de grove kornsortene, magene deres er ikke utviklet nok/sterk nok til å gjøre nytte av slik næring.

Så selv om de liker brødet og spiser det, er det ingen indikator på at de klarer å fordøye det.

Ikke at de skal ha loff og kneippbrød istedet,men halvgrovt er vel det ekspertene anbefaler.

Anonym poster: 68813c170c27b5476ec28ca807a3bd78

Skrevet

Små barn skal ikke ha så grovt fordi de ikke får i seg nok Dog før de blir mette.

50% er max grovhets% som er anbefalt. Dog litt usikker på om det gjelder under 3 år..for noen dager går det nok uansett bra. :)

Så du mener at en hel grov brødskive inkludert skorpen ikke er nok til frokost for min lille på 8 måneder? Du mener altså at hun skulle hatt vanlig kneipp og heller spist to skiver? He he, tror ikke det gitt ;) Hun har flott vektøkning og null trøbbel med magen. Mange meninger her og bra er jo det, for da blir det en fruktbar debatt :)

Skrevet

50% er max grovhets% som er anbefalt. Dog litt usikker på om det gjelder under 3 år..for noen dager går det nok uansett bra. smile.png

Da er det visst et under at mitt barn har overlevd, som aldri har smakt hvitt mel...

Skrevet

50% er max grovhets% som er anbefalt. Dog litt usikker på om det gjelder under 3 år..for noen dager går det nok uansett bra. smile.png

Da er det visst et under at mitt barn har overlevd, som aldri har smakt hvitt mel...

Dette er jo ikke min personlige vurdering .. :) Men anbefalinger fra ernæringsfysiologer. Og det handler ikke om å overleve, men at næringen små barn tar opp er mest mulig riktig, går jeg ut i fra. (Så skal det selvsagt "litt" til at norske barn blir feilernært kan du si, så lenge kostholdet er variert og skikkelig ellers....)

Jeg visste ikke om det selv før, så mine barn har også fått veldig grovt brød hjemme fra de spiste fast føde. Og de har vokst helt etter kurven sin - men det betyr ikke at de kan ha lavere jernlagre enn de bør feks, det er ikke sånt man sjekker på små barn sånn uten videre.

Jeg er ikke blitt fanatisk altså.... ;) Det går mye i grovbrød her. Men jeg kommer nok til å kjøpe/bake mindre grovt brød når minstemann under 1 år begynner med fast føde.

Skrevet

Så du mener at en hel grov brødskive inkludert skorpen ikke er nok til frokost for min lille på 8 måneder? Du mener altså at hun skulle hatt vanlig kneipp og heller spist to skiver? He he, tror ikke det gitt ;) Hun har flott vektøkning og null trøbbel med magen. Mange meninger her og bra er jo det, for da blir det en fruktbar debatt :)

Tror det handler mer om at de blir mette før de ernæringsmessig har fått i seg det de trenger - ikke at de ikke blir mette. :) Norske barn sulter sjelden.....

Men jeg er ingen ernæringsfysiolog, så andre kan sikkert svare bedre enn meg på hvorfor små barn ikke skal ha så grovt brød. Jeg har også gitt mine grovt brød fra de var små, har ikke visst at det ikke var anbefalt før nylig.

Skrevet

Vi har også grove polarbrød i frysen til enhver tid. Men de er hjemmebakte, uten sukker, og med masse grove frø, gryn og korn som jeg kjører til "mel" i blenderen og har i deigen.

Vi har også alltid grove, hjemmebakte rundstykker i fryseren, med masse hele frø og korn i. Samme med brød.

Vi kjøper aldri brød o rundstykker på butikken. Jeg liker ikke at det er så mye rart i innholdsfortegnelsen på kjøpebrød.

Grove knekkebrød både kjøper og baker vi. Men det er aldri lyse varianter.

Dette fostres alle båre barn opp på, og jeg har aldri fått høre at det er negativt. Vi har arbeidet tett med ernæringsfysiolog og barneavdeling, og fått masse positive tilbakemeldinger på kostholdet vårt.

Anonym poster: bfcea73d730019f23b6b68d0fb16d635

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...