Gå til innhold

Skammekroken i skolen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksisterer den fortsatt, eller når gikk den i så fall ut på dato? Husker at på barneskolen min fra 89-94 ble det praktisert skammekrok, der den som burde skamme seg fikk stå med ansiktet mot hjørnet av klasserommet og med ryggen mot klassen en gitt tid. Kjennes ganske gammeldags ut å tenke tilbake på, hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eksisterer den fortsatt, eller når gikk den i så fall ut på dato? Husker at på barneskolen min fra 89-94 ble det praktisert skammekrok, der den som burde skamme seg fikk stå med ansiktet mot hjørnet av klasserommet og med ryggen mot klassen en gitt tid. Kjennes ganske gammeldags ut å tenke tilbake på, hehe

Det er ikke lov så den bør absolutt ikke eksistere!

Anonym poster: e580fe47c8431987ffb726da7da47995

Skrevet

Jeg har aldri opplevd skammekrok i skolen. Jeg begynte i første klasse i 1983..

Anonym poster: b5971961a92056aa3f2e1aeb8fe321c6

Skrevet

Da jeg gikk i barneskolen på begynnelsen av 80-tallet hadde vi skammekroken. Det var et hjørne nederst i klasserommet og der måtte bråkmakeren stå med ryggen til klassen i resten av timen.

Ble slutt på det da jeg begynte på ungdomsskolen og da ble man sendt alene på gangen om man bråkte i timene.

Anonym poster: a3c3b211743dd7f34315c40b83928ed5

Skrevet

Man tenker liksom at slike metoder bare eksisterte for 100 år siden, og så kommer man på at man faktisk opplevde det selv. Følte meg plutselig veldig gammel.

Skrevet

Man tenker liksom at slike metoder bare eksisterte for 100 år siden, og så kommer man på at man faktisk opplevde det selv. Følte meg plutselig veldig gammel.

Vi er bare gammel :D

Hadde nesten glemt skammekroken. Tenk at om man bråkte i begynnelsen av timen så måtte man stå i kroken i nesten 45 minutt. Det er leeeeeeenge for en 7-åring. Det var tider det

Anonym poster: a3c3b211743dd7f34315c40b83928ed5

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Den var nok utdatert alt da. Og gammel er du ikke - jeg, derimot, var mor og i jobb i den tiden du gikk på barneskolen, DA kan man snakke om å trekke på årene. Endret av sug lut
Skrevet

Den var nok utdatert alt da. Og gammel er du ikke - jeg, derimot, var mor og i jobb i den tiden du gikk på barneskolen, DA kan man snakke om å trekke på årene.

Hvor gammel er du da? 70? Hhahahahahsah

Anonym poster: 414dd4eaa203d8e28ddfae82a8e20594

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg begynte i 1. klasse i 1975, og da fantes ingen skammekrok, den var borte mange år før den tid.

Skrevet

Jeg begynte i 1975, og skammekroken var for lengst ute av bruk.

Skrevet

Jeg begynte i 1978 og har heller aldri hørt om noen skammekrok i min tid. Skammekrok-straff er nå ellers en fallitterklæring hvis man er lærer og skal være autoritetsperson.

Skrevet

Jeg begynte på skolen i 1995 vi hadde ikke skammekrok. Vi ble ble sendt ut på ganger. I barnehagen var det skammekrok

Anonym poster: 8dccb06fd70d8f731280640ef3a39a58

Skrevet

Jeg begynte i 81. Da var det en utgammel lærer der som fremdeles sverget til fysisk avstraffelse. Han var grusom.

Han praktiserte en slags skammekrok, barnet som bråkte (etter hva han bestemte) måtte sitte under karmen til tavlen. Ordenseleven måtte fylle svampen med vann og denne ble plassert over hodet til eleven. Hver gang noen andre i klassen bråkte, trykte læreren på svampen.. Han var nok sadist.

Han skillte også noen "slosskjemper" i skolegården en gang husker jeg. Han løftet guttene etter nakkehårene, og bar de inn i gangen. Guttene hylgråt.

Signerer anonym for det kan være flere som kjenner igjen denne læreren..

Anonym poster: 458d8cf0224a9e938e9f3fb1e89487c8

Skrevet

Jeg begynte i 81. Da var det en utgammel lærer der som fremdeles sverget til fysisk avstraffelse. Han var grusom.

Han praktiserte en slags skammekrok, barnet som bråkte (etter hva han bestemte) måtte sitte under karmen til tavlen. Ordenseleven måtte fylle svampen med vann og denne ble plassert over hodet til eleven. Hver gang noen andre i klassen bråkte, trykte læreren på svampen.. Han var nok sadist.

Han skillte også noen "slosskjemper" i skolegården en gang husker jeg. Han løftet guttene etter nakkehårene, og bar de inn i gangen. Guttene hylgråt.

Signerer anonym for det kan være flere som kjenner igjen denne læreren..

Anonym poster: 458d8cf0224a9e938e9f3fb1e89487c8

Herregud for en lærer!! Glad jeg aldri har vært borti noe sånt. Det verste vi hadde, var han som plukket seg i nesen foran klassen, trillet snørret til en ball og knipset det ut i klasserommet. Ingen gjespet i hans timer, naturlig nok!!

Anonym poster: c13b34bf047033fbfbb916c8c85f62ac

Skrevet

Byrja på skulen i 1990, skammekrok var i historiebøkene. Ein kunne bli sendt til rektor, men då skulle forbrytinga vere alvorleg.

Skrevet

Byrja på skulen i 1990, skammekrok var i historiebøkene. Ein kunne bli sendt til rektor, men då skulle forbrytinga vere alvorleg.

Oj! Trodde du var samme årgang som meg - begynte på skolen i 1985, jeg :)
Skrevet

Er fortsatt ei ung dame under 30, i alle fall i 2 mnd til :D
Skrevet

Skjønner jeg gikk på en gammeldags skole. Effektiv metode var det nok heller ikke, for stolene og pultene fløy veggimellom likevel.

Skrevet

Er fortsatt ei ung dame under 30, i alle fall i 2 mnd til :D

Det må jeg si :)

Stas med 30-årsdag i sommer, da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...