Evab Skrevet 1. mai 2013 #1 Skrevet 1. mai 2013 Jeg ser at 5-åringen nå bruker for mye tid med både ipad og dataspill. Har tidligere ikke hatt behov for å kutte ned på dette, men nå synes jeg det har blitt for mye. Vil gjerne høre fra dere andre om dere har noen spesielle regler for dette? Antall timer pr dag? Eller eventuelle andre regler? Har ikke så lyst til at poden skal sitte så mye stille, og hvis han får velge så er det gjerne Super Mario eller ipad- spill.... Setter pris på å høre hva dere andre gjør.
Fire småtroll Skrevet 1. mai 2013 #2 Skrevet 1. mai 2013 En periode for noen år siden ble det veldig mye, da bestemte vi at det skulle være 100% spillefri to dager i uken og de kunne selv velge dager. Da hadde de spillefri tirsdag og torsdag, de spurte ikke om å få spille disse dagene for da var det ikke noe alternativ rett og slett.... Nå er guttene 9 og 12 og det begrenser seg mye selv, de har lange dager på skolen, er ute med kompiser, har trening flere ganger i uken, lekser osv så det blir ikke mange timene igjen. Om de velger ipaden istedenfor tv når de setter seg ned for kvelden er liksom ikke så farlig, så det er sjelden jeg blander meg i spillingen deres. Men når jeg synes de har sittet lenge kaster jeg de ut, i dag er det f.eks nydelig vær og de begynte dagen med spilling. Da klokka passerte 11 sa jeg at det var på tide å komme seg i klærne og prøve finne noen å leke med, da forsvant de med sparkesykler og fotballer. De var såvidt innom og fikk en skive i hånda og noe å drikke midt på dagen, men har ellers vært ute hele tiden. Da spiller det ikke så stor rolle om det blir litt spilling til kvelden igjen, dette med å være sosial på nett (de spiller jo online med kompiser) er bare en del av generasjonen de vokser opp i og ikke noe vi får gjort noe med. Så lenge jeg har barn som er aktive, som liker å være ute, som har masse kompiser, driver idrett, gjør det bra på skolen osv velger jeg å ikke være så bekymret selv om jeg personlig synes det kan bli litt mye. Hadde jeg hatt huløyde unger som satt inne bak gjentrekte gardiner til alle døgnets tider ville jeg nok tenkt annerledes. Nå når sønnen din bare er 5 år må nok du sette litt grenser, her lar jeg 6 åringen velge om hun vil spille eller se barne-Tv f.eks, men på tider av døgnet hvor det ikke er naturlig å ha på tv får de heller ikke sitte med hodet i en pad. Vi ser aldri på tv om dagen her i huset, så det er bare på morgenen og kvelden det er aktuelt, og da er det ikke så farlig. På dagtid er det lek som står på programmet, helst ute, men innelek er også greit, tv-skjermer og spill er ikke lek.
snøsnø Skrevet 2. mai 2013 #3 Skrevet 2. mai 2013 Vi har ingen spesielle regler fordi vi som regel ikke trenger det. Av og til vil hun se en del på tv, spille spill osv, men som regel er det nok med ca 1/2 til 1 time om dagen (litt på morgnen og litt på kvelden). Det er VI som bestemmer hvor mye og dersom hun ønsker mer og vi synes det blir for mye, så sier vi bare at det er slutt og at vi finner på noe annet. Av og til litt klage, men det går fort over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå