Gjest sug lut Skrevet 30. april 2013 #1 Skrevet 30. april 2013 Var akkurat inne på dåp/ikkedåp-tråden, og konstaterte at kranglesiden har en overvekt av hedninger og gudløse. Tilfeldig?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. april 2013 #2 Skrevet 30. april 2013 Jeg aner ikke, men jeg registrerer at stemninga er langt mer hyggelig er inne og språkbruken langt penere enn inne på gærningforumet. Så vil det si at hedninger og gudløse er hyggeligere og snillere med hverandre enn troende? Forundrer meg i tilfelle ikke.
bIomstre Skrevet 30. april 2013 #3 Skrevet 30. april 2013 Jeg har jo fått det brodert av Patetica! Er det brodert, må et være sant "Vi er de gudløse med de store hjertene"
Gjest Siklerotte Skrevet 30. april 2013 #4 Skrevet 30. april 2013 Minus meg, da - men jeg jobber stadig med saken! Utskuddene samles?
Gjest sug lut Skrevet 30. april 2013 #5 Skrevet 30. april 2013 Minus meg, da - men jeg jobber stadig med saken! Utskuddene samles? Du er alibiet vårt - vi er inkluderende, for pokker!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 30. april 2013 #6 Skrevet 30. april 2013 Tror vel at de gudeløse har et klarere forhold, fordi vi har tatt et standpunkt, til de sakene enn de som døper for tradisjon.
Patetica fåkksi Skrevet 30. april 2013 #7 Skrevet 30. april 2013 Jeg ble utskjelt etter noter en dag jeg mente det er falskt å døpe et barn når man ikke er kristen som forelder. Da fikk jeg i retur at det er falskt å bo i Norge, og å ta fri på offisielle helligdager som følger kristen kalender. Ja, for det bestemmer jeg, liksom. Hvilke helligdager jobben stenger. Det jeg kan bestemme derimot, er om barnet mitt skal delta i en menighet jeg selv ikke tror på engang "fordi det er så vanlig, og folk forventer det". Jeg, ateist og greier, har tydeligvis større respekt for kirken enn enkelte av de som døper, som finner det heeelt ok å ljuge så det renner av dem i Guds hus.
frk Nilsen Skrevet 30. april 2013 #8 Skrevet 30. april 2013 Jeg er ikke døpt, barna mine er ikke døpt, ikke er jeg gift, kun samboer.Samme gjede Om jeg blir gift så blir det ikke i kirka, jeg kan aldri så å love noe foran noe jeg ikke tror på. Har hatt mange diskusjoner på dette med ikke-kristne der argumentet de kommer med er. Jammen drømmer du ikke om å gå opp til alteret i kirka da? Nei, faktisk ikke. Vil gifte meg en dag ja, men det er langt unna kirka Samme gjelder med barnedåp, hvordan kan jeg love å oppdra mine barn i den kristne tro, uten å tro på det selv.
Gjest amandine Skrevet 30. april 2013 #9 Skrevet 30. april 2013 Som jeg skulle sagt det selv, patetica! Det har mange ganger slått meg at jeg har langt mer respekt for kirken og den kristne troen(og andre troer) enn en god del såkalte kristne har selv. Mine udøpte små hedninger stiller alltid pyntet, vasket og nystrøkne i kirken, for eksempel, i motsetning til mange andre. Skrekk o gru, ved juleavslutningen på skolen møter mange i vanlige hverdagsklær, med caps og Man U- trøye. Tommel opp for dannelse, respekt og toleranse. Min dypt kristne svigermor smiler hver gang jeg dypt rørt gråter i kirken, jeg hedningen som hun var så skeptisk til.. Rørt blir jeg, respekt har jeg men tro, - det kommer jeg aldri til å gjøre. Ikke på Gud iallefall.
Gjest Ziva Skrevet 30. april 2013 #10 Skrevet 30. april 2013 Styrer alltid unna slike tråder på huggærnsiden. Men ble så nysgjerrig at nå må jeg bare inn å lese. Jentungen er døpt men det er nå mer i respekt (les frykt) for svigermor Kirken ser sjelden meg, kun når det krever deltagelse i dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelse. Etter 20 år i helsevesenet har det desverre blitt overvekt av det siste (hørtes makabert ut men sånn er det).
Iiiiik Skrevet 30. april 2013 #11 Skrevet 30. april 2013 Det er vel sånn at det å aktivt ta stilling til eget livssyn og egne verdier, handler om et refleksjonsnivå som også gjør at vi søker mot kranglesiden. Eller er det en arrogant påstand?
Anne-B. Skrevet 30. april 2013 #12 Skrevet 30. april 2013 Jeg fant ut at min mor var menighetsrådleder da jeg selv skulle melde meg ut av statskirka. Har ikke akkurat fått kristendommen inn med morsmelka, får man vel si. Syns det er greit. Jeg trives likevel godt i kirka og kan finne mye visdom i det som blir sagt under en gudstjeneste. Likevel, så tror jeg det kommer litt av på prestene og menigheten. De gangene jeg er i kirka, er det som regel i musikksammenheng. Tro er aldri et tema da.
Anne-B. Skrevet 30. april 2013 #13 Skrevet 30. april 2013 (endret) Det er vel sånn at det å aktivt ta stilling til eget livssyn og egne verdier, handler om et refleksjonsnivå som også gjør at vi søker mot kranglesiden. Eller er det en arrogant påstand? Det er nok ingen tilfeldighet at flere av oss som bruker dette forumet, deler mange av de samme verdiene når det kommer til dette. Diskusjoner viser jo likevel at vi på mange punkter også er forskjellige, men forskjellen fra mange av diskusjonene på krangle og anonym, er jo at det eksisterer en gjensidig respekt mellom brukerne for disse forskjellene. Det er i alle fall i tråd med det jeg er oppdratt med; å akseptere at andre kan mene og tro annerledes enn meg, uten at de er dårligere mennesker enn meg av den grunn. Endret 30. april 2013 av Anne-B.
Gjest sug lut Skrevet 30. april 2013 #14 Skrevet 30. april 2013 Styrer alltid unna slike tråder på huggærnsiden. "Huggærnsida" er glimrende.
Iiiiik Skrevet 30. april 2013 #15 Skrevet 30. april 2013 Ja, enig Anne-B, det er jo ikke sånn at vi nødvendigvis er enige verken om livssyn eller alt annet, men det handler om å trives sammen med mennesker som vet hva de mener, hvorfor de mener det og som er villige til å akseptere at andre har gjort en annen vurdering og kommet til en annen konklusjon.
prekæs Skrevet 30. april 2013 #16 Skrevet 30. april 2013 Altså. Mine er døpt. Alle tre. Jeg blåser i hva andre gjør, men synes det alltid er artig å lese sinna innlegg mot oss som døper. Greit nok at de ikke døper sine egne, men hvorfor bry seg så inn i granskauen med hva andre gjør? Også så sinna da. Bare vent. Snart kommer innleggene om hvor mye folk vet om historien rund dåp, romerske og førkristne tradisjoner osv osv. Kranglere er snille da:)
Iiiiik Skrevet 30. april 2013 #17 Skrevet 30. april 2013 Jeg er ikke sinna fordi andre døper. Det er sjelden jeg blir sinna fordi andre gjør noe annet enn meg. Jeg blir sinna hvis andres valg påfører noen noe vondt, men utover det vil jeg holde høyt det å respektere at andre velger annerledes enn meg.
Patetica fåkksi Skrevet 30. april 2013 #18 Skrevet 30. april 2013 Dåp eller ikke syns nå uansett jeg at Kranglesidens ganske så faste knippe med brukere er en jævla fin gjeng.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 30. april 2013 #19 Skrevet 30. april 2013 Jeg synes de er i overkant lite kunnskapsrike. Du burde ikke kunne velge når du vet så lite om den religionen du forholder deg til.
Gjest Ziva Skrevet 30. april 2013 #20 Skrevet 30. april 2013 Styrer alltid unna slike tråder på huggærnsiden. "Huggærnsida" er glimrende. "Huggærnsida" er kul den, god underholdning i kjedelige stunder.
valkyrien Skrevet 30. april 2013 #21 Skrevet 30. april 2013 Så mange kjente kranglernavn i den tråden ja... Synes det vitner om at vi er flinke til å tenke selv, og ikke følge tradisjonsflokken for en hver pris For all del, jeg kjenner troende mennesker jeg liker også jeg altså
Gjest Nerdens'mus Skrevet 1. mai 2013 #22 Skrevet 1. mai 2013 Har for mye respekt for en av jordens største relgioner til å stå i kirka og lyge. Syns det er rart at de som samler seg rundt kirka i tradisjon ikke har denne respekten. Feirer foresten jul ikke kristmesse så det var ei som kom trekkende med den evindelige julen. Må vær godt å kunne tro så blindt på noe uten å ha noen egentlig kunskap om det.
ms.Pond Skrevet 1. mai 2013 #23 Skrevet 1. mai 2013 I bunn og grunn så er det ingen som kan bestemme for andre (selv om noen gjør et iherdig forsøk på det), og vi er selv nødt til å stå for de valgene vi tar. Men personlig nekter jeg å dytte barna mine inn i en tro jeg ikke deltar i selv. Jeg nekter forøvrig å dytte de inn i min tro også, med mindre de spesifikt ber om det selv. Hedning er jeg, i største forstand, og jeg ser på det som en hedersbetegnelse. Det fikk jeg forøvrig høre da jeg kom til USA også, og møtte en glakristen prest på en cafe, som ble i fyr og flamme da han hørte hvor jeg var fra. "A heathen from the north!" Det var hans eksakte ord. Og det ble hans kall å omvende meg på noen minutter. Jeg gikk derfra med en bibel i hånda og fortsatt med et hedensk hjerte bankende i brystet.
Patetica fåkksi Skrevet 1. mai 2013 #24 Skrevet 1. mai 2013 Mama foodie, du skal ikke kimse av Bibelen, for der står det veldig mye moro. Hadde jeg fått en gratis ville jeg vært ganske glad! Jeg har lest en del i den, på spansk vel å merke, og det er fantastisk hvilke erklæringer som står der. Spesielt i Det Gamle Testamentet. Når jeg skrev "gamle" nå så traff jeg ikke m-en, så det ble Det Gale Testamentet, og ved ettertanke er igrunn det en veldig god beskrivelse. 50 shades of Grey er jo bare barnematen i forhold.
ms.Pond Skrevet 1. mai 2013 #25 Skrevet 1. mai 2013 Mama foodie, du skal ikke kimse av Bibelen, for der står det veldig mye moro. Hadde jeg fått en gratis ville jeg vært ganske glad! Jeg har lest en del i den, på spansk vel å merke, og det er fantastisk hvilke erklæringer som står der. Spesielt i Det Gamle Testamentet. Når jeg skrev "gamle" nå så traff jeg ikke m-en, så det ble Det Gale Testamentet, og ved ettertanke er igrunn det en veldig god beskrivelse. 50 shades of Grey er jo bare barnematen i forhold. Det er utrolig hva som står i den boka. Vold, voldtekt, misbruk, drap, æresdrap, ofringer og masseslakt, utroskap... Det ironiske her er at mange bibellesere boikotter så masse annet fordi det er voldelig og kan være skadelig for ømfintlige sinn. Det Gale Testamente - ikke dumt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå