Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk påvist svangerskapsdiabetes i dag, er uke 30. Legen sa bare at jeg ikke skulle spise sukker og at jeg måtte mosjonere hver dag..

Synes dette er vanskelig, det er jo sukker i nesten ALT.

Og trodde jeg måtte bli henvist til sykehuset?

Noen som har erfaring og gode råd?

Anonym poster: 2bc7f2e86f090f3246c70fe9ab3cdb8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk svangerskapsdiabetes men regulerte det med kostholdet. Du må rett og slett bare søke opp diabetes kosthold på nett. Jeg målte blodukkeret tre ganger om dagen så jeg så fort hva jeg kunne spise og ikke. Synes legen din hørtes litt sløv ut. Selv fikk jeg også bare et brev hvor det sto at jeg hadde fått det, overhode ikke noe om hva jeg skulle gjøre. Måtte ringe og mase meg til en rådgivnigstime på Ahus.

Ikke bland mat med sukker i til et måltid. feks: hvis du spiser brødskiver med syltetøy, så ikke drikk melk i tilegg...det blir for mye sukker. Spis fullkornspasta, men ikke bruk ferdig saus...osv. Du kan spise ting med sukker i men prøv å fordel det utover hele dagen og ikke alt på en gang.

Håper dette hjalp noe.

Anonym poster: 40d281d3dd10a2d1f1cdb60134cc8707

Skrevet

Fikk påvist svangerskapsdiabetes i dag, er uke 30. Legen sa bare at jeg ikke skulle spise sukker og at jeg måtte mosjonere hver dag..

Synes dette er vanskelig, det er jo sukker i nesten ALT.

Og trodde jeg måtte bli henvist til sykehuset?

Noen som har erfaring og gode råd?

Anonym poster: 2bc7f2e86f090f3246c70fe9ab3cdb8d

Oi, så rart at du ikke er henvist videre eller får mer veiledning... Skal du ikke måle blodsukker osv? Det er ikke bare sukker du må tenke, men karbohydrater også. Lavkarbo (med måte) er egentlig et bra kosthold for diabetikere... Jeg hadde kostholdsregulert sv.dia og kunne ikke spise vanlig brød, søtt pålegg (syltetøy, brunost osv), kunne ikke drikke melk og jus, og var minimalt med frukt jeg kunne ha før blodsukkeret steg... Du må nesten prøve deg litt fram og se hva du kan spise og ikke. Men sørg for å få god info om dette fra faglært helsepersonell... sv.dia er ganske alvorlig dersom det ikke blir fulgt opp skikkelig.

Anonym poster: bf27c45bf5e38ae96d0b5d5e6ae66321

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...